این روزها جایگاه تئاتر را آثار پر زرق و برق پر می نماید
به گزارش آی تی گپ، به گزارش خبرنگاران، قطب الدین صادقی داور جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر در تحلیل کیفیت آثار این جشنواره بیان کرد: برخی کارهایی که در این جشنواره دیدیم فراتر از گروه های آماتوری بودند و می توانستند با آثار جشنواره تئاتر فجر و برخی نمایش هایی که در تئاتر شهر اجرا می شوند، رقابت نمایند و حتی از آنها پیشی بگیرند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به مسیر کلی هنرهای نمایشی و تئاتر کشور و افزایش نمایش های لوکس و گران قیمت گفت: اشاعه و افزایش این نمایش ها به نفع تئاتر کشور نیست چرا که بخش بزرگی از پول و انرژی، توان و خلاقیت تئاتر را به خود اختصاص می دهد و یک فرهنگ تفننی توام با زرق و برق را ترویج می دهد که کم کم معنای تئاتر را از چارچوب همیشگی ش جدا می نماید. مخاطب اصلی این تئاترها طبقه نوکیسه و پولدار این روزهای جامعه ما هستند که اتفاقا محافظه کار و انتقادناپذیر هم هستند و این مدل تئاترها محل تفرج و تفریح آنها به حساب می آید. پایگاه اجتماعی این طور تئاترها آن طبقه نوکیسه هستند در حالی که پایگاه اصلی تئاتر در کشور ما به لحاظ مردم شناسی طبقه متوسط و نخبگان و دانشجویان هستند که مسایل اجتماعی را مطرح می نمایند اما طی اتفاقات اخیر این فضا تضعیف شده است.
صادقی ادامه داد: این روزها جایگاه هایی در سالن تئاتر پر می شوند که عموما متعلق به نمایش های پر زرق و برق هستند ولی ما نباید اجازه دهیم چنین فضایی تعمیم یابد. به نظر من باید با ارایه کارهای خوب هنری که عمیقا اجتماعی و انسانی هستند لذت یک تئاتر حرفه ای، متعهد و مطلع را به مخاطبان آن ارایه کنیم. البته من بنای انتقاد از نمایش های لوکس را ندارم چرا که به هرحال عده ای هستند که پول می دهند و به تماشای آنها می نشیند، این ما هستیم که باید از این سو کارهایی ارایه کنیم که جریان اصیل تئاتر را زنده نگه داریم.
این مدرس و کارگردان تئاتر در خاتمه صحبت هایش متذکر شد: البته معتقدم این فضا، موقتی است و به محض اینکه این جریان اجتماعی تغییر یابد به سرعت نسل این نوع نمایش ها هم برچیده می گردد و دوباره رجوع به هنر اصیل و مردمی تئاتر شکل می گیرد. این وضع، وضع رفاه کاذب بعد از سازندگی است که اتفاقا نمونه تاریخی هم دارد. در فرانسه و بین 2 جنگ هم چنین اتفاقی افتاد و تئاترهای نوکیسه و تجاری و پر زرق و برق رونق گرفتند ولی تعدادی از چهره های اصیل و حرفه ای تئاتر دست به دست هم دادند و جمعی را که آن روزگار به نام کارتل شناخته می شد، شکل دادند و به مرور توانستند فضای مردمی و اجتماعی تئاتر را بازگردانند و اگر اروپای امروز چیزی برای عرضه در فضای تئاتر دارد از همان کارتل و کوشش های آن جمع نشات گرفته است.
جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر شامگاه چهارشنبه 12 دی به کار خود خاتمه داد و برگزیدگان خود را معرفی کرد.
منبع: خبرگزاری مهر