ایجاد شبکه اختصاصی کودک برای کاهش شکاف آموزشی

به گزارش آی تی گپ، ایجاد شبکه اختصاصی کودک در کشور، کاهش شکاف آموزشی و برقراری عدالت آموزشی را به همراه دارد و در این راستا و به گفته مسوولان، سیم کارت دانش آموزی، ابزاری بسیار کاربردی در لایه زیرساخت است که عدم اعمال خط مشی های لازم بر آن، می تواند زمینه های اعمال فیلترینگ برای عموم مردم را فراهم کند.

ایجاد شبکه اختصاصی کودک برای کاهش شکاف آموزشی

غلبه دنیای مجازی بر همه گروه های سنی، معضل اجتناب ناپذیر این روزهای زندگی پیشرفته است. کاربران کودک و نوجوان در این فضا به دلیل حساسیت های سنی و ناپختگی های ویژه این دوره ها، بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب های فضای مجازی قرار دارند.

در این باره امیر خوراکیان - معاون محتوا مرکز ملی فضای مجازی کشور - پیش از این با تاکید بر اهمیت فضای مجازی و تاثیرات بسکمک که در زندگی بچه ها و نوجوانان ایرانی دارند، گفته بود: تدوین سند و برنامه ملی صیانت از بچه ها و همچنین ایفای نقش قرارگاهی مرکز ملی فضای مجازی در زمینه تامین زیرساخت های فنی و محتوایی دو رویکرد اصلی این مرکز در زمینه حمایت و صیانت از بچه ها و نوجوانان است.

وی همچنین اظهارکرده بود: دستاورد این سند این است که هم اینترنت بچه ها مستقل از اینترنت عمومی جامعه باشد و هم تولید محتوای گسترده ای مخصوص بچه ها و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می گیرد و امکاناتی را در اختیار والدین و خانواده ها برای کمک به فرزندانشان قرار می دهد.

در بسکمک از کشورهای اروپایی هم این موضوع وجود دارد و اینترنت بچه ها و نوجوانان و اینترنت خانواده و اینترنت عموم در برخی از کشورها متفاوت است؛ البته یک اینترنت است اما میزان دسترسی را خود خانواده ها انتخاب می کنند که بتوانند با شرایط متناسب تری روبرو باشند.

در این راستا رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور به فعالیت های سه ساله این سازمان در حوزه کودک و نوجوان در شرایطی که فاقد هرگونه تکلیف قانونی در این حوزه بود، اشاره کرده و فناوری اطلاعات را یکی از دو مهارت کلیدی در دهه آینده دانست.

امیر ناظمی در رویداد صیانت از حقوق بچه ها و نوجوانان در فضای مجازی که با همکاری مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، به فعالیت های سه ساله این سازمان در حوزه کودک و نوجوان در شرایطی که فاقد هرگونه تکلیف قانونی در این حوزه بود، اشاره کرد و فناوری اطلاعات را یکی از دو مهارت کلیدی در دهه آینده دانست.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز، اینترنت فقط یک رسانه نیست. بلکه نگاشت دنیا واقعی در فضای دیگر است. در این میان، بیشتر از هر زمان دیگری لازم است که به دلیل سرعت بالای تحولات در دنیای دیجیتال، آموزش والد و کودک توامان و به صورت هم زمان صورت گیرد. زیرا سرعت بالای تحولات باعث شده است که کودک با سواد دیجیتالی بالاتری نسبت به والدین قرار بگیرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چارچوب بندی موضوع صیانت از حقوق بچه ها و نوجوانان در فضای مجازی را مشتمل بر سه بخش دانست و گفت: بخش زیرساخت، شامل شبکه های اختصاصی بچه ها، بخش خدمات که متشکل از اپلیکیشن ها، پلتفرم ها و کنترل والدین و نیز بخش محتوا اعم از محتوای آموزشی (چندرسانه ای)، کتاب های درسی کمک آموزشی و بازی های آموزشی است.

ناظمی از این رویکرد که برخی بر این باورند که می بایست کل شبکه را به شبکه کودک تبدیل کرد و سپس به سازماندهی تقاضاهای اضافه بر سازمان کاربران پرداخت، انتقاد کرد و تفکیک شبکه کودک از شبکه عمومی نظیر آنچه که در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان رخ داده است را یک نیاز کاملا جدی دانست. هم چنین وجود تنوع در شبکه های اختصاصی کودک و امکان رگولاتوری با هدف تنظیم گری قیمت را اجزای دیگر لایه زیرساخت معرفی کرد.

عدالت آموزشی با شبکه اختصاصی کودک

وی در بیان ویژگی های شبکه کودک به سه مهم اشاره و بیان نمود: فیلترینگ، قیمت مناسب و محتوای آموزشی، اصلی ترین ویژگی این شبکه را تشکیل می دهند. در این میان ارزان بودن قیمت دسترسی به این شبکه، کاهش شکاف آموزشی و در مقابل افزایش عدالت آموزشی را در بر دارد. در شبکه اختصاصی کودک، با حفظ حقوق مالکیت فکری می توان محتواهای اختصاصی کودک را که بر روی شبکه اینترنت نیست یا دارای قیمت بالا است را ارایه داد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که مشکل سطح پوشش به دلایل مسایل مقرون به صرفه اقتصادی در اغلب کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا وجود دارد و در ایران سطح پوشش تقریبا 94 درصدی است، گفت: اتصال مدارس، مهم تر از اتصال افراد است و با ایجاد اتاق اتصال می توان مشکل سطح پوشش را تا حدودی حل کرد و اتصال به مراکز دانشگاهی، آزمایشگاهی و کتابخانه ها را برقرار کرد.

ناظمی وجود تنوع در شبکه های اختصاصی کودک و امکان رگولاتوری با هدف تنظیم گری قیمت را اجزای دیگر لایه زیرساخت معرفی و از تصویب مصوبه سیم کارت دانش آموزی تحت عنوان خبر خوب یاد کرد و گفت: سیم کارت دانش آموزی، ابزاری بسیار کاربردی در لایه زیرساخت است که عدم اعمال خط مشی های لازم بر آن، می تواند زمینه های اعمال فیلترینگ برای عموم مردم را فراهم کند.

وی ادامه داد: این موضوعی سال ها با مقاومت آموزش و پرورش روبرو بود، اما بروز بیماری کرونا به قانونی شدن آن انجامید. سیم کارت دانش آموزی، به افراد زیر 18 سال تعلق می گیرد و در عین حال که کودک و نوجوان می تواند این سیم کارت را به نام خودش داشته باشد، مسوولیت حقوقی آن به عهده والدین است.

فعالیت های 24 گانه در لایه خدمات

معاون وزیر ارتباطات لایه خدمات را زمینه ساز خلق بازار به جای پروژه سازی دانست که بازاری را نیز برای بخش خصوصی فراهم می کند و گفت: لایه ای که ارایه دهنده خدمات کنترل والدین(Parental Control) است و با وجود تنوع در ارایه دهندگان خدمات، باعث وجود حق انتخاب برای دانش آموز می شود. در لایه خدمات، 24 حوزه فعالیت وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: کتاب های دیجیتال، مشاوره های تحصیلی، نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری(LMS)، بازی، تور مجازی، پیام رسان دانش آموزی، آزمون های تحصیلی، فضای ذخیره سازی اطلاعات و سایر موارد.

ناظمی با یادآوری این اصل که فقدان محتوای خوب، رشد محتوای بد را در بر دارد و خلق بازار برای محتوا، می بایست جایگزین رانت جویی شود، اظهار کرد: حوزه تولید محتوای کودک و نوجوان نیازمند در نظرگرفتن چند نکته کلیدی است که توجه به آن باعث افزایش کارآیی در حوزه آموزش می شود. از جمله این که بازی به مثابه نوعی محتوا به شمار می رود

وی ادامه داد: هم چنین تنوع در تولیدکنندگان محتوا و از سوی دیگر توجه به منطقه آموزشی در تولید محتوا، علاوه بر این که درک بیشتری را برای دانش آموزان را به همراه دارد، علاقه بیشتری را در فهم محتوای آموزشی ایجاد می کند. از این روی، یکسان سازی محتوای آموزشی ارایه شده در سراسر کشور، صرفا نمی تواند در تمامی دوران ها یک اتفاق پیروز به شمار رود.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1646

به "ایجاد شبکه اختصاصی کودک برای کاهش شکاف آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد شبکه اختصاصی کودک برای کاهش شکاف آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید