آمریکا با ویتنام چه کرد؟

به گزارش آی تی گپ، خبرنگاران: در سه هزار و سیصد و شصت روستای بخش جنوبی ویتنام که از این ماده شیمیایی استفاده شد، هم اینک حدود هشتصد هزار نفر از آسیب های مختلف جسمی رنج می برند و باید همیشه تحت مراقبت های پزشکی باشند.

آمریکا با ویتنام چه کرد؟

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران،در طول سال های جنگ ویتنام، هواپیماهای ارتش آمریکا بیش از هشتاد میلیون لیتر عامل نارنجی را بر روی جنگل های ویتنام فرو ریختند که افزون بر ریخته شدن برگ درختان، (با هدف از بین بردن امکان استتار ویت کنگ ها) موجب نابودی ذخایر ارزشمند جنگل های باران زای استوایی و آلودگی خاک این مناطق شد و آثار این ماده شیمیایی بر روی سومین نسل بچه ها ویتنامی و حتی بچه های که هنوز متولد نشده اند وجود دارد و خواهد داشت.

در سه هزار و سیصد و شصت روستای بخش جنوبی ویتنام که از این ماده شیمیایی استفاده شد، هم اینک حدود هشتصد هزار نفر از آسیب های مختلف جسمی رنج می برند و باید همیشه تحت مراقبت های پزشکی باشند. از سوی دیگر پاکسازی ماده سمی دیوکیسن در خاک این کشور، معضل دیگر زندگی مردم این کشور است.

پس از گذشت چند دهه از خروج سربازان و دیپلمات های آمریکایی از فرودگاه شهر سایگون در آوریل 1975 میلادی و ختم جنگ در هندوچین، این کشور هم چنان آلوده است. اگرچه روابط این کشور با ایالات متحد از دهه نود به بهبودی گرایید، اما خاطره جنایات آمریکا در ویتنام هرگز از ذهن تاریخی ملت ویتنام و مردم دنیا پاک نخواهد شد. در زندگی روزانه مردم ویتنام، افزون بر تهدیدهای ناشی از بمب های منفجرنشده، به دلیل آلوده شدن آب و خاک به عامل نارنجی، معضل ابتلا به سرطان های مختلف و یا تولد بچه ها ناقص الخلقه به مساله ای عادی تبدیل شده است.

اما با وجود همه این مستندات اطمینان بخش علمی چرا آمریکا حاضر به پذیرفتن مسئولیت های حقوقی خویش در خصوص حوادث ویتنام نیست؟ چرا هنوز هم حاضر به پرداخت جریمه و هزینه های درمان مردم آسیب دیده و پاکسازی مناطق آلوده، حتی در قالب یاری های انسان محبت آمیز نیست؟ پاسخ این پرسش ها روشن است: اگر ایالات متحد آمریکا مسئولیت خویش در قبال استفاده از عامل نارنجی را بپذیرد، بعدها پرونده های دیگری در خصوص بمب های ناپالم و سلاح های فسفری هم مطرح خواهد شد. مردم روآندا، سیرالئون و صربستان هم باید غرامت دریافت نمایند. عراق و افغانستان هم برای آلودگی های شیمیایی و میکروبی جنگ های خاورمیانه ای آمریکا شکایت خواهند کرد و ریز حساب جرایم ایالات متحد در هیروشیما و ناکازاکی هم روی میز گذاشته می گردد. چه بسا قربانیان شیمیایی و میکروبی جنگ تحمیلی صدام علیه ملت ایران و مردم مظلوم عراق و حلبچه هم به صف شاکیان بپیوندند.

در هر صورت، تصاویر زیر تنها گوشه ای از اثرات مرگبار و آزاردهنده عامل نارنجی بر بچه ها ویتنامی است. این بچه ها، نسل سوم پس از جنگ ویتنام به شمار می آیند:

منبع: مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 384

به "آمریکا با ویتنام چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا با ویتنام چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید