66 تن بذرمال طرح جهش فراوری در اختیار کشاورزان لرستانی نهاده شد

به گزارش آی تی گپ، مدیر اجرایی طرح جهش فراوری در دیمزار های لرستان گفت: 66 تن بذرمال در راستای اجرای این طرح به صورت رایگان بین کشاورزان استان توزیع شد .

66 تن بذرمال طرح جهش فراوری در اختیار کشاورزان لرستانی نهاده شد

کیانوش حمیدیان مدیر اجرایی طرح جهش فراوری در دیمزار های لرستان گفت: در فرآیند بذرمال کردن، بذر با مواد و ترکیباتی مخلوط و قدرت جوانه زنی و رشد آن بیشتر می گردد.

او ادامه داد: بذرمال کردن به منظور ضدعفونی، کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، افزایش رشد بذر و استقرار بهتر آن در خاک با استفاده از ترکیبات قارچکش، باکتری کش و حشره کش صورت می گیرد.

مدیر اجرایی طرح جهش فراوری در دیمزار های لرستان ادامه داد: در مجموع 30 درصد بذور مورد احتیاج کشاورزان در طرح جهش فراوری به صورت بذرمال تهیه می گردد که سهمیه لرستان در این خصوص 86 تن می باشد و غالب آن گندم و جو است.

حمیدیان توضیح داد: بعلاوه سال جاری هفت میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات مقرون به صرفه قیمت برای خرید تجهیزات از جمله کشت مستقیم کار در استان پرداخت شده که با احتساب 240 دستگاه ادوات و تجهیزات سال گذشته، رقم قابل توجهی است.

او گفت: دومین سال متوالی طرح جهش فراوری در 381 هزار هکتار از اراضی دیم لرستان اجرا می گردد و با توجه به پیش بینی بارندگی ها، کاشت از نیمه دوم مهرماه به صورت گسترده شروع خواهد شد که بر اساس برآورد ها انتظار می رود عملکرد برداشت گندم در هر هکتار به یک تن و 200 کیلوگرم افزایش یابد و در نهایت 240 هزار تن از این محصول برداشت گردد.

مدیر اجرایی طرح جهش فراوری در دیمزار های لرستان پیش بینی افزایش برداشت محصولات دیم در راستای اجرای این طرح را پنج تا 10 درصد نسبت به سال گذشته مطرح کرد و اضافه کرد: بر این اساس 80 هزار تن جو، 25 هزار تن نخود، 7.5 تن عدس و 17 هزار تن دانه های روغنی کاملینا و گلرنگ طی سال زراعی جاری در راستای طرح جهش فراوری دیمزار های لرستان فراوری خواهد شد.

لرستان 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 200 هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است.

خبرنگاران لرستان خرم آباد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2252

به "66 تن بذرمال طرح جهش فراوری در اختیار کشاورزان لرستانی نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "66 تن بذرمال طرح جهش فراوری در اختیار کشاورزان لرستانی نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید