یوروفایتر تایفون ؛ محصول مشترک قدرت های اروپایی در آسمان
به گزارش آی تی گپ، یوروفایتر تایفون یک جنگنده نسل چهارمی اروپایی با بال های دلتا و توانایی رزم فراتر از میدان دید است.
با ما سفر کنید و با سفر به اروپا در زمستان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.
خبرنگاران - علی محمدی: این هواپیمای جنگنده توانایی درگیر شدن با اهداف هوایی و حمله به موضع زمینی دشمن را دارد.
یوروفایتر از توانایی سوپر کروز نیز برخوردار است، یعنی بدون استفاده از قابلیت پس سوز می تواند با سرعتی فراتر از سرعت صوت (یک ماخ) پرواز کند.
توسعه این جنگنده توسط شرکت های یوروفایتر GmbH، شرکت BAE Systems بریتانیا، EADS آلمان (دایملر کرایسلر سابق) و EADS اسپانیا صورت گرفته است.
در سال 2003 بود که نروژ نیز وارد همکاری در فراوری این جنگنده شد.
ولی این کشور اروپایی هنوز اقدامی برای خرید یوروفایتر تایفون ننموده است.
پیش بینی می گردد که یوروفایتر تایفون تا سال 2040 در خدمت ارتش های اروپایی باقی بماند.
فراوری یوروفایتر تایفون
قرارداد فراوری 620 فروند یوروفایتر تایفون در ژانویه سال 1998 بین کشورهای اروپایی انجام شد.
از این تعداد 232 فروند برای انگلستان، 180 فروند برای آلمان، 96 فروند برای ایتالیا و 87 فروند برای اسپانیا بودند.
ایتالیا در ابتدا بنا داشت تا 121 فروند تایفون خریداری کند، اما به دلیل مسائل مالی این کشور در آن سال ها، این تعداد به 96 فروند کاهش پیدا کرد.
این کاهش سفارش، سبب صرفه جویی 2.6 میلیارد دلاری ایتالیا در هزینه های نظامی شد.
تا اواسط سال 2009 در کل سفارش فراوری 707 فروند یوروفایتر تایفون به ثبت رسید.
مشتریان جدید این هواپیما عربستان سعودی با سفارش 72 فروندی و استرالیا با سفارش 15 فروندی بودند.
نیروی هوایی هند نیز در سال 2010 اولین تایفون خود را برای انجام تست های پروازی تحویل گرفت.
نیروی هوایی هند شش فروند یوروفایتر تایفون را در بنگلور، له و جایسالمر تست کرد.
در نهایت وزارت دفاع هند پس از تست چندین جنگنده مختلف تصمیم به انتخاب جنگنده فرانسوی رافال گرفت.
برای آشنایی با جنگنده رافال می توانید روی اینجا کلیک کنید.
یوروفایتر اولین سری تایفون را در سال 2009 به نیروی هوایی آلمان تحویل داد.
این تحویل شامل 4 فروند تایفون بود که برای حملات هوا به زمین به خدمت یگان هوایی سی و یکم در آمدند.
در سال 2010 نیز 24 فروند یوروفایتر تایفون به کشور عمان ارسال شدند تا توسط نیروی هوایی سلطنتی این کشور مورد استفاده قرار گیرند.
اولین سری از مدل دو سرنشینه یوروفایتر تایفون نیز در سال 2003 به نیروهای هوایی آلمان، انگلیس و اسپانیا تحویل داده شدند.
طراحی
یوروفایتر تایفون از سازه ای ساخته شده از کامپوزیت فیبر کربن، پلاستیک تقویت شده با شیشه، آلومینیوم لیتیوم، تیتانیوم و آلومینیوم ریخته گری شده استفاده می نماید.
سطح مقطع راداری این هواپیما نیز از نمای جلو، پایین است و سنسورهای فعال آن به پرواز فراصوت دقیق یاری می نمایند.
طراحی بال های تایفون از نوع دلتا (مثلثی) است.
با اینکه بال های دلتا به صورت پیش فرض پایداری پایینی دارند، اما در عوض قابلیت مانور خوبی را در سرعت بالای صوت در اختیار تایفون قرار می دهند.
توانایی فراوری نیروی برا (لیفت) این بال ها در سرعت پایین نیز خوب است و همین سبب می گردد تا تایفون به باند بلندی احتیاج نداشته باشد.
خلبان، در یوروفایتر تایفون، هواپیما را با استفاده از سیستم راهنمایی کامپیوتری و پرواز با سیم کنترل می نماید.
این سیستم ها می توانند پایداری هواپیما را نیز افزایش دهند.
کاکپیت
سیستم راهنمایی تایفون از نوع جوی استیک (VTAS) است.
جوی استیک پیشرفته در این هواپیما نه تنها نقش راهنماییی دارد، بلکه گاز دادن به موتورها نیز به وسیله همین سیستم انجام می گردد.
این جوی استیک دارای 24 کارکرد کنترلی برای سنسورها، تسلیحات و راهنمایی موشک ها است.
این سیستم راهنماییی از فرامین صوتی نیز پشتیبانی می نماید و خلبان می تواند بعضی امکانات را با صحبت کردن فعال کند یا تغییر دهد.
سیستم کنترلی پرواز با سیم نیز در هنگام پرواز در ارتفاع پایین هم به صورت تصویری و هم صوتی اطلاعات لازم را در اختیار خلبان قرار می دهد.
این سیستم که (ALSR) نام دارد، می تواند در صورت احتیاج کنترل کامل هواپیما را هم بر عهده بگیرد.
شرکت انگلیسی BAE سیستمز یک کلاه مخصوص را هم برای خلبان طراحی نموده است.
این کلاه از قابلیت شبکه و هداپ دیسپلی بهره مند است.
خلبان با استفاده از همین کلاه می تواند برای نشانه گیری استفاده کند.
از دیگر قابلیت های این کلاه توانایی فعال کردن فلرها است.
کابین تایفون دارای سه نمایشگر رنگی چند منظوره است.
این نمایشگرها اطلاعات تاکتیکی، شرایط سیستم ها و نقشه دیجیتالی را به خلبان نشان می دهند.
سیستم آنتی جمینگ ضد اخلال این هواپیما نیز توسط شرکت ریتون ساخته شده است.
سیستم اندازه گیری داخلی (IMU) یوروفایتر تایفون هم توسط نورث روپ گرومن تامین شده است و در نسخه های ارتقا یافته به Tranche 3A دیده می شوند.
تسلیحات یوروفایتر تایفون
یک توپ BK با کلیبر 27 میلیمتری درون بدنه تایفون واقع شده است.
این توپ از نوع چرخان است.
تایفون دارای 13 صندلی نصب تسلیحات (پایلون) در زیر بدنه و بال ها است.
4 تا از این پایلون ها در زیر هر بال و 5 تا نیز در زیر بدنه قرار دارند.
یک سیستم پیشرفته از نوع (ACS) مدیریت، راهنمایی، شلیک و پایش شرایط تسلیحات را بر عهده دارد.
بسته به نقش ماموریت، تایفون می تواند انواع تسلیحات را حمل کند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:
در نقش فزونی هوایی تایفون می تواند شش موشک فراتر از میدان دید BVRAAM از نوع آمرام و دو موشک آسرام از نوع کوتاه برد حمل کند.
در نقش پاتک هوایی، تایفون می تواند 4 موشک آمرام، دو موشک آسرام، دو موشک کروز و دو موشک ضد رادار آرم را با خود حمل کند.
در نقش سرکوبگر پدافند دشمن، تایفون می تواند 4 موشک آمرام، دو موشک آسرام و 6 موشک ضد رادار حمل کند.
در نقش چند منظوره، تایفون می تواند به 4 موشک آمرام، دو موشک آسرام، دو موشک آرم و دو بمب GBU-24 مجهز گردد.
در نقش پشتیبانی نزدیک هوایی، تایفون می تواند 4 موشک آمرام، دو موشک آسرام و 18 موشک بریمستون ضد زره را با خود حمل کند.
در نقش ضد دریایی نیز تایفون توانایی حمل 4 موشک آمرام، دو موشک آسرام و 6 موشک ضد کشتی را دارد.
موشک Meteor برای هواپیماهای خارج از میدان دید
موشک Meteor
نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا موشک Meteor را برای هدف قرار دادن هواپیماهای خارج از میدان دید استفاده می نماید.
موشک پیشرفته Meteor از یک موتور رم جت استفاده می نماید و برد بسیار بالا و توانایی مانور بسیار بالایی دارد.
آلمان، ایتالیا و اسپانیا از سیستم هدف گیری مادون سرخ IRIS-T برای نبرد هوا به هوا در تایفون های خود استفاده می نمایند.
آلمان و اسپانیا از موشک استند آف تاروس ساخت ساب بوفورس هم استفاده می نمایند که بردی بیش از 350 کیلومتر دارد.
تایفون های بریتانیایی امکان حمل و شلیک موشک های کروز دوربرد استورم شادو و اسکالپ EG را هم دارند.
این موشک قبلا روی جنگنده تورنادو نیز استفاده شده بود.
سنسورهای استفاده شده در یوروفایتر تایفون
تایفون به رادار باند ایکس چند حالته از نوع کاپتور ساخت داپلر مجهز است.
این رادار توسط کنسرسیوم یورو رادار توسعه پیدا نموده است و سه کانال دارد.
کانال سوم این رادار برای شناسایی اخلالگرها استفاده می گردد.
یورو رادار کنسرسیومی از چندین شرکت اروپایی است.
در می 2007 یک رادار فعال الکترونیکی از نوع آرایه ای نیز با موفقیت روی تایفون تست شد.
این رادار که توسط یورو رادار ساخته شده است، با نام سزار شناخته می گردد.
یک جستجوگر مادون سرخ نیز روی بدنه و در کنار شیشه خلبان واقع شده است.
این جستجوگر برای استفاده علیه اهداف هوایی کاربرد دارد و می تواند اهداف را از روی حرارت آنها شناسایی و رهگیری کند.
برای نقش هوا به زمین نیز تایفون به سیستم هایی مجهز است که می توانند تصویر را روی کلاه خلبان برای وی نشان دهند.
برای هدف گیری اهداف زمینی سیستم هدف گیری لیزری هم روی تایفون نصب شده است.
این سیستم مشابه با سیستم جنگنده رافال است.
موتور
یوروفایتر تایفون یک جنگنده دو موتوره است.
موتورهای توربوجت مورد استفاده در این هواپیما از نوع یورو جت EJ200 هستند.
هر یک از این موتورها می تواند 90 کیلو نیوتن در حالت ماکزیمم و 60 کیلو نیوتن در حالت عادی رانش فراوری نمایند.
توربین تک مرحله ای این موتور، یک فن سه مرحله ای و کمپرسور پنج مرحله ای را می چرخاند.
توسعه موتور EJ200 توسط یورو جت و در شهر مونیخ صورت گرفته است.
این موتور از سیستم کنترل دیجیتالی، پره های توربین کریستالی و سیستم یکپارچه مدیریت حرارت بهره مند است.
مشخصات کلی یورو فایتر
یوروفایتر یک جنگنده تک یا دو سرنشینه چند منظوره است.
این هواپیما 15.96 متر طول، 5.28 متر ارتفاع و فاصله دو نوک بال 10.95 متر دارد.
وزن خالی تایفون 11 تن و حداکثر وزن برخاست آن 23.5 تن است.
حداکثر سرعت تایفون در ارتفاع بالا در حدود 2 ماخ و در ارتفاع پایین 1.25 ماخ است.
سرعت سوپر کروز تایفون هم 1.5 ماخ است.
شعاع پروازی تایفون به 2900 کیلومتر می رسد، ولی با تانکرهای سوخت خارجی می تواند تا بیش از 3 هزار و 700 کیلومتر را هم طی کند.
تاریخچه عملیاتی
گرچه تایفون در کشورهای انگلیس، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، اتریش، عربستان سعودی، قطر، عمان و کویت خدمت می نماید، ولی تاریخچه رزمی آن محدود به جنگ لیبی است که نیروهای ایتالیایی با تایفون اهداف حکومت قذافی را هدف قرار دادند.
تا به امروز تایفون ها عظیم ترین تجربه رزمی خود را در نیروی هوایی عربستان و در جنگ یمن تجربه نموده اند.
در این جنگ عربستان استفاده گسترده ای از تایفون ها برای بمباران یمن می نماید.
با جنگنده J-10 چینی آشنا شوید
بمب افکن B-52 استراتوفورترس؛ پیرمرد بی رحم آمریکایی
نگاهی به تاریخچه هواپیمای عمود پرواز
منبع: airforce-technology
منبع: بیت ران