کدام عوامل در انسان باعث جذب پشه ها به سوی او می گردد

به گزارش آی تی گپ، تهران(پانا) - پشه ها همواره حشراتی آزاردهنده برای انسانها بوده و هستند. اما اینکه چرا و چه عواملی باعث می گردد پشه ها به سمت ما جذب شوند، نشانه هایی در بدن فرد است که در پژوهش هایی تازه یافت شده اند. سه نشانه نفس، عرق و دمای پوست انسان باعث جذب پشه ها می شوند.

کدام عوامل در انسان باعث جذب پشه ها به سوی او می گردد

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، پژوهشگران بر این باورند که نتایج پژوهشی تازه به شرح چگونگی یافتن میزبان پشه ها یاری می نماید. پوست انسان صرفنظر از رنگدانه ها، یک سیگنال قرمز - نارنجی به چشمان ساطع می نماید. در مطالعه تازه اجرا شده پژوهشگران دانشگاه واشنگتن تعیین شده که پشه ها پس از شناسایی گازی که بازدم می کنیم به سمت رنگ های خاصی از جمله قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه ای پرواز می نمایند. پژوهشگران دریافته اند که برعکس، پشه ها رنگ های سبز، بنفش، آبی و سفید را نادیده می گیرند.

جفری ریفل استاد زیست شناسی دانشگاه واشنگتن می گوید: به نظر می رسد پشه ها از بو استفاده می نمایند تا به آنان یاری کند آن چه را که در آن نزدیکی است مانند میزبانی که نیش می زنند تشخیص دهند.

هنگامی که آنان ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را به وسیله تنفس ما استشمام می نمایند آن رایحه، چشمان پشه را تحریک می نماید تا رنگ های خاص و سایر الگوهای بصری را که با میزبان احتمالی مرتبط هستند اسکن نموده و به سمت آن پرواز نمایند.

این یافته ها نشان می دهد که چگونه حس بویایی پشه بر نحوه واکنش آن به نشانه های بصری تاثیر می گذارد.

به گفته پژوهشگران، دانستن این که کدام رنگ ها پشه های گرسنه را جذب می نمایند و کدام رنگ ها جذب نمی نمایند می تواند به طراحی بهتر مواد دفع نماینده، تله ها و روش های دیگر برای دور نگه داشتن پشه ها یاری کند.

ریفل می افزاید: یکی از متداول ترین پرسش هایی که از من مطرح می گردد این است که چه کاری می توانم انجام دهم تا پشه ها مرا نیش نزنند؟ من پیش تر در در پاسخ می گفتم سه نشانه اصلی وجود دارند که پشه ها را جذب می نمایند: نفس شما، عرق شما و دمای پوست شما. با این وجود، در پژوهش تازه ما نشانه چهارمی را یافته ایم: رنگ قرمز، که نه تنها روی لباس های مان پیدا می گردد بلکه در پوست همه افراد نیز قابل مشاهده است. سایه پوست شما مهم نیست. همه ما یک علامت قرمز قوی ارائه می دهیم. فیلتر کردن آن رنگ مجذوب کننده و رنگ های مشابه در پوست یا پوشیدن لباس هایی که چنین رنگ هایی را در خود ندارند می تواند راه دیگری برای در امان ماندن از نیش پشه باشد.

این تیم پژوهشی در آزمایش های خود رفتار پشه های تب زرد ماده (Aedes aegypti) را هنگامی که با انواع مختلف نشانه های بصری و بویایی روبرو شدند مورد ردیابی قرار داد.

لازم به ذکر است که مانند همه گونه های پشه، تنها ماده ها خون می نوشند و نیش A. aegypti می تواند باعث انتقال عفونت های ناشی از تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا گردد.

در این پژوهش، پشه ها را به صورت انفرادی در اتاق های آزمایش مینیاتوری ردیابی کردند که در آن بوهای خاص اسپری شده بود و انواع مختلفی از الگوهای بصری ارائه شد مانند یک نقطه رنگی یا یک دست انسان خوش طعم.

بدون هیچ گونه محرک بویی، پشه ها تا حد زیادی یک نقطه در پایین محفظه را صرف نظر از رنگ آن نادیده گرفتند. با این وجود، پس از انتشار گاز دی اکسید کربن به داخل محفظه، پشه ها کماکان نقطه را در صورتی که سبز، آبی یا بنفش بود نادیده گرفتند. با این وجود، پشه ها زمانی که نقطه به رنگ قرمز، نارنجی یا مشکی در آمده بود به سمت آن پرواز می کردند.

انسان ها نمی توانند گاز دی اکسید کربن همان گازی که ما و سایر حیوانات با هر نفس بازدم می کنیم را حس نمایند در حالی که پشه ها این توانایی را دارند. پژوهش های پیش تر اجرا شده از جمله به وسیله تیم تحت راهنمایی ریفل نشان داده اند که بوی دی اکسید کربن سطح فعالیت پشه های ماده را افزایش می دهد و باعث افزایش جست و جوی پشه در فضای اطراف احتمالا برای یافتن میزبان می گردد.

آزمایش نقطه های رنگی نشان داد که پس از بوئیدن گاز دی اکسید کربن، چشم های این پشه ها طول موج های خاصی را در طیف بینایی ترجیح می دهند.

این مشابه شرایط اتفاق افتاده در شرایطی است که انسان بوی خوبی را استشمام می نماید. ریفل می گوید: تصور کنید در یک پیاده رو هستید و بوی دارچین را استشمام می کنید. این احتمالا نشانه ای از وجود قنادی در همان نزدیکی است و شما ممکن است شروع به جست و جو در محیط اطراف کنید تا قنادی را بیابید. در اینجا نیز ما یادگیری عناصر بصری که پشه ها پس از بوئیدن مورد توجه قرار می دهند را شروع نموده ایم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2141

به "کدام عوامل در انسان باعث جذب پشه ها به سوی او می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام عوامل در انسان باعث جذب پشه ها به سوی او می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید