چین سفینه تیان ون-1 را به سوی مریخ فرستاد

به گزارش آی تی گپ، چین روز پنجشنبه 2 مرداد با پرتاب سفینه تیان ون-1 به سوی مریخ نخستین ماموریت ارسال سفینه به سیاره سرخ را کاملا درون این کشور توسعه یافته است، شروع کرد.

چین سفینه تیان ون-1 را به سوی مریخ فرستاد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از space.com سفینه تیان ون-1 در ساعت 4:41 بامداد به وقت گرینیچ از مرکز پرتاب ماهواره ونچانگ در جزیره هاینان در چین به فضا پرتاب شد.

تیان ون-1 از ترکیبی از یک مدارگرد و یک دوگانه مریخ نشین/مریخ نورد تشکیل می گردد. تا به حال چنین ترکیبی از سفینه ها به سوی سیاره سرخ فرستاده نشده است. این ماموریت به خصوص از آن لحاظ برای چین اهمیت دارد که همه اجزای آن مربوط به خود این کشور است.

چین قبلا در نوامبر 20111 یک مدارگرد به نام یین گوو-1 به سوی مریخ فرستاده بود، اما در آن هنگام این ماموریت بخشی از ماموریت فوبوس-گرانت روسیه بود. آن پرتاب بازنده شد و کاوشگرها در مدار کره زمین به دام افتادند.

تیان ون-1 در همان قدم اول به مدار مریخ می رود، روی مریخ می نشیند و مریخ نورد را آزاد می نماید تا در هماهنگی با مشاهدات مدارگرد به اکتشاف این سیاره بپردازد. اعضای تیم این ماموریت می گویند موفقیت آن بیانگر پیشرفت فنی عمده ای خواهد بود.

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، تیان ون-1 در فوریه 2021 به مریخ خواهد رسید. دوگانه مریخ نشین/مریخ گرد دو تا سه ماه بعد در پهنه بزرگی در نیمکره شمالی این سیاره به نام یوتوپیا پلانتیشیا فرود خواهد آمد. این نقطه قبلا محل فرود مریخ نشین وایکینگ 2 سازمان فضایی آمریکا در سال 1976 بود.

این مریخ نورد که نیرویش از نور خورشید تامین می نماید، حدود 90 روز مریخی را صرف آنالیز مشروح اطرافش خواهد نمود. هر روز مریخی 40 دقیقه طولانی تر از روز زمینی است. این کاوشگر شش ابزار علمی متفاوت دارد شامل دوربین چندطیفی، دوربین زمینی، رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ نورد، شناساگر ترکیب سطحی مریخ، شناساگر میدان مغناطیسی مریخ و پایشگر هواشناسی مریخ.

بخش مریخ گرد در نهایت در مداری بیضوی به دور مریخ خواهد گشت که در نزدیکترین موقعیت فاصله 265 کیلومتری و در دورترین موقعیت فاصله 12000 کیلومتری از سطح سیاره خواهد داشت. این سفینه اطلاعات فرستاده شده از مریخ گرد را به زمین ارسال خواهد نمود و همچنین خودش با استفاده از هفت ابزار علمی: دو دوربین، رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ گرد، طیف سنج معدنی مریخ، مغناطیس سنج مریخ، تحلیل گر ذرات یونی و خنثای مریخ و تحلیل گر ذرات پرانرژی مریخ داده های علمی را گردآوری خواهد نمود.

بخش مریخ نشین کار عمده علمی انجام نخواهد داد و به عنوان یک دستگاه حمل کننده مریخ نورد عمل خواهد نمود. مریخ نورد وزنی 240 کیلوگرمی دارد که دو برابر بیشتر از ماه نوردهای یوتو است که چین برای اکتشاف کره ماه به فضا فرستاد.

  • به سوی سیاره سرخ | سه سفینه در این ماه به سوی مریخ فرستاده می شوند

  • امارات اولین سفینه فضایی اش را به سوی مریخ فرستاد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1228

به "چین سفینه تیان ون-1 را به سوی مریخ فرستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین سفینه تیان ون-1 را به سوی مریخ فرستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید