نقش رهبران سازمان در سلامت ذهنی کارکنان
به گزارش آی تی گپ، تحقیقات نو موسسه نیروی کارمستقر در UKG) Ultimate Kronos Group) در باره سلامت ذهنی (Mental Health) بیانگر آن است که مدیر یک فرد بیش از پزشک یا درمانگر او روی سلامت ذهنی شخص اثر گذار است. این اثر چیزی معادل اثرگذاری شریک زندگی اوست. این نتیجه گیری در خصوص 70درصد از شرکت کنندگان در تحقیق صادق بوده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، تحقیق بر روی 3400 نفر از 10کشور مختلف انجام شد و نشان داد که بسیاری از کارکنان تحت تاثیر استرس قرار دارند. 43درصد از آن ها احساس می کردند به کلی خسته و وامانده شده اند. 78درصد عقیده داشتند که استرس روی عملکرد شغلی آن ها اثر منفی گذاشته است. بعلاوه 71درصد گفتند که استرس محیط کار روی زندگی خانوادگی شان اثر نامطلوب داشته و 62درصد نیز کاهش کیفیت ارتباطاتشان را ناشی از استرس محیط کار می دانستند. 63درصد از کارکنانی که از سلامت ذهنی خوبی در محیط کار برخوردار بودند اظهار کردند که نسبت به کار خود تعهد بیشتری دارند و 80درصد نیز احساس پرانرژی بودن داشتند. رویکرد های زیر می تواند برای بهبود سلامت ذهنی در سازمان مفید باشد.
خود را مدیریت کنید
رهبران سازمانی نقش مهمی در وضع سلامت ذهنی خود و دیگران ایفا می نمایند. بسیاری از رهبران سازمان برای آنکه اعضای تیم خود را از استرس محافظت نمایند سخت ترین کار ها را خود به عهده می گیرند. در این فرآیند آن ها ممکن است با صرف زمان کاری طولانی مرز های زندگی شخصی خود را نیز خدشه دار نمایند. طبق تحقیقات بالا 35درصد از مدیران اظهار کردند که دچار استرس در محیط کار هستند و 43درصد عقیده داشتند که این استرس به وسیله خودشان ایجاد شده است. شما به عنوان یک رهبر باید در برابر شتابی که شما را وادار به تقبل سخت ترین و بیشترین کار ها به وسیله خودتان می نماید مقاومت کنید. کارکنان شما را می بینند و شیوه تان را در مدیریت فشار کاری برای خود الگو قرار می دهند؛ بنابراین سرتان را بیش از میزان شلوغ نکنید، دیگران را آموزش دهید، کار ها را واگذار کنید، اختیار بدهید و مطمئن شوید که هماهنگی کار تیمی و همکاری همه گروه های کاری به گونه ای است که لازم نباشد شما هر کاری را انجام دهید.
نسبت به تاثیر خود شناخت پیدا کنید
بر اساس تحقیقات بالا، یک سوم کارکنان عقیده داشتند که مدیر آن ها نمی تواند اثری را که بر رفاه دیگران دارد درک کند. کارکنان تحت تاثیر هرکسی در اطراف شان قرار می گیرند، اما نفوذ رهبران سازمان در کارکنان بیش از حد معمول است. آن ها رهبران سازمان را زیر میکروسکوپ می گذارند و به ویژه به آنچه او می گوید و انجام می دهد به دقت توجه می نمایند. مراقب لیزر رهبری سازمانی باشید. برهمدلی تاکید کنید، زیرا بر نوآوری، جلب مشارکت و نگهداشت کارکنان و نیز بر شادی و بهره وری آن ها اثر مثبت می گذارد.
به کارکنان دلیلی برای اهمیت دادن بدهید
هنگامی که کارکنان به یک مقصد و تصویر بزرگ تری وصل شوند، نسبت به کارشان احساس بهتری پیدا می نمایند. منظره و ماموریت سازمان را به کارکنان یادآور شوید و در باره اینکه کارشان تا چه مایه برای کل سازمان و مقصد آن اهمیت دارد به وضوح صحبت کنید. طبق تحقیقات اخیرموسسه گالوپ، به ویژه کارکنانی که به صورت هیبریدی (ترکیبی از حضوری و دورکاری) کار می نمایند ممکن است با احساسات مربوط به مقصد سازمان، فرهنگ آن و نیز معنادار بودن شغل شان دچار کشمکش درونی باشند. شما می توانید با دمیدن روحیه هدفمندی در آن ها و ایجاد حس واضح راجع به اینکه موفقیت در کار آن ها به چه معناست و اینکه چگونه کارشان به کار سایر همکاران و مشتریان ارتباط دارد به آن ها یاری کنید.
با کارکنان ارتباط برقرار کنید
برای ایجاد اثر مثبت بر رفاه کارکنان ضروری است که دست یافتنی و جوابگو باشید. در دسترس باشید و به وضوح به اطلاع کارکنان برسانید که چگونه و کی می توانند با شما ارتباط بگیرند. هر چه رهبران سازمان حضور بیشتر داشته و دست یافتنی تر باشند، اعتماد و فرهنگ مثبت سازمانی بهبود می یابد و کارکنان نسبت به اهمیت خود در سازمان احساس بهتری پیدا می نمایند. بعلاوه اعضای تیم را به بقیه سازمان ارتباط دهید و یاری کنید که اعضای تیم بین خود روابط مبتنی بر رایزنی خردمندانه (Mentoring) برقرار نمایند. بعلاوه سازماندهی را به گونه ای انجام دهید که به هماهنگی بین بخش ها منجر گردد و حامی کوشش های داوطلبانه ای باشید که افراد تیم را در راستای خدمت به کل سازمان به یکدیگر پیوند می دهد.
چالش آفرین باشید
یکی از سوءتفاهم ها در باره استرس آن است که هر چه کمتر باشد بهتر است، اما واقعیت آن است که کارکنان به نوع درستی از استرس و به یک اندازه طلایی از آن احتیاج دارند. همان گونه که وجود چالش های بیش از حد نامطلوب است، در غیاب هرگونه چالشی نیز کارکنان انگیزه خود را از دست می دهند و منفعل می شوند؛ بنابراین مطمئن شوید که به کارکنان فرصت هایی برای یادگیری و توسعه می دهید. از آن ها بپرسید که برای نقش فعلی و نقش آینده خود چه می خواهند. فرض را برآن نگذارید که هر فرد در پی ارتقا پیدا کردن در دپارتمان خود است. برای بعضی ممکن است رشد شامل به دست آوردن نقش هایی در سایر دپارتمان ها یا مشارکت در یک پروژه بزرگ باشد.
به کارکنان قدرت انتخاب بدهید
هنگامی که کارکنان دارای حق انتخاب و آزادی عمل باشند، احتمالا احساس رفاه بیشتری می نمایند. مطابق مطالعات موسسه Atlassian، انعطاف پذیری کاری برآیند های مثبتی، چون نوآوری و نگهداشت کارکنان را در پی دارد؛ بنابراین در حد امکان کارکنان را به وسیله دادن حق انتخاب اینکه کار را کجا، کی و چگونه انجام دهند توانمند سازید. البته بعضی کار ها از انعطاف پذیری کمی برخوردارند. اما دادن آزادی عمل در هر کجا که مقدور باشد نقش قابل توجهی در رفاه کارکنان دارد.
به کارکنان احساس دیده شدن بدهید
دیده نشدن به سلامتی ذهنی ربط دارد، اما می تواند دربروز افسردگی و اضطراب موثر باشد. تحقیقات نو موسسه Joblist نشان می دهد که کارکنانی که احساس دیده نشدن دارند مستعد دچار شدن به سطوح بالایی از احساس تنهایی، احساس انفعال و سندروم خود ویرانی (Imposter Syndrome) هستند. به کارکنان و نظرات آن ها ارزش بدهید، یاری کنید در محیط سازمان جا بیفتند، ارتباط با آن ها را بهبود دهید و برای موفقیت هایشان بزرگداشت بگیرید. برترین رهبران کسب و کار آن هایی هستند که مواظب سلامتی ذهنی خود و اعضای تیم شان هستند.
مترجم: کامران اکبری
منبع: Forbes
منبع: فرارو