نشست ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران برگزار گردید

به گزارش آی تی گپ، ایرنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های بدست آمده، نشست ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران برگزار گردید.

نشست ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران برگزار گردید

مریم جلالی در نشست ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، با بیان اینکه کوشش کردم تا نقاط ضعف و موانع را حل و فصل کنم، گفت: صنایع دستی دچار سندروم خاطرات بد، قول های به نتیجه نرسیده و اقدامات انجام نشده است.

وی گفت: صنایع دستی متنوع و متعدد است و سطح مختلفی دارد و این مجموعه متفاوت که هنرمند، صنعتگر و بازرگان را در بردارد را فقط با عزم جمعی و بخش خصوصی مدیریت کنیم.

جلالی با اشاره به اینکه دولت قرار نیست در این زمینه کاری انجام دهد، بلکه بخش خصوصی اقدام کند، اضافه نمود: اگر بند ناف صنایع دستی را از دولت ببریم، باید بتواند در یک پلتفرم مشترک اقدام کنیم، ما در فراوری حلقه مفقوده داریم، سلیقه یابی و بازاریابی ما مشکل دارد و نظام شبکه سازی را می طلبد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در سایه یک برند ملی باید مسائل را حل کنیم، گفت: شخصیت های حقیقی را باید در قالب گروه های حقوقی و سپس در هلدینگ یا شرکت و نهایتا در قالب کنسرسیوم جمع کنیم.

وی با اشاره به اینکه چه کسی در صنایع دستی نقش ندارد، گفت: هر آنچه در کشور ما وجود دارد به صنایع دستی مرتبط است حتی وزارت نفت و ایمیدرو هم باید پای کار ما بیاید. لذا معتقدیم باید در هیات دولت جلساتمان را برقرار کنیم.

جلالی با بیان اینکه صنایع دستی در واژه نمی تواند گویای هنرهای سنتی و صنعت این حوزه باشد، اضافه نمود: باید در ادبیات صنایع دستی به مفاهمه برسیم و بتوانیم عناصر نامتناجس را به یک پیکره واحد تبدیل کنیم و منابع فردی را به منافع جمعی و بخشی و سپس به خدمت منافع ملی تبدیل کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ما در پی ایجاد ساختار تازه نیستیم، گفت: دولت دخالتی نخواهد داشت و باید بخش خصوصی را تقویت کنیم. بخش خصوصی ما نقطه ای و جزیره ای اقدام می نماید، چرا نباید یک شبکه یا اجماع باشیم و عناصر ما به هم متصل گردد؟

وی اظهار داشت: امیدوارم چالش های زیرساختی را دولت حل نماید و مرد میدان بخش خصوصی ما باشد و ما ضمن حل و فصل کردن مسائل تکنولوژی و سیاستگذاری و مسائل قانونی، بخش خصوصی را قدرتمند کنیم.

جلالی اضافه نمود: به عنوان بخش خصوصی به نام این شرکت فکر کنید و به گونه ای نقش آفرینی کنیم که دولت متصدی نباشد.

مدیر کل بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی نیز در این نشست با بیان اینکه شرکت توسعه صنایع دستی ایران قرار است با مشارکت سازمان ایجاد گردد، گفت: اگر قرار است چنین سازمانی ایجاد گردد باید با مشارکت و حمایت کسب و کارهای بین المللی بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی باشد، چرا که امروز هنوز در این حوزه، بخش خصوصی ما توانمند و یکپارچه نبوده است.

فرزاد اوجانی با بیان اینکه بر اساس ضرورت توسعه این شرکت می توانیم به مسائل متعدد مرتبط اشاره کنیم، اضافه نمود: توسعه صنایع دستی در گرو توسعه کسب و کارهای بین المللی است و از طرفی حمایت از بازرگانان و فراوریکنندگان را باید در برداشته باشد.

وی بیان نمود: ما به عنوان دولت، شرکت توسعه صنایع دستی را باید حمایت کنیم تا منجر به ارتقای کیفیت صنایع دستی متناسب با سلیقه جهانی گردد.

مدیر کل بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی با اشاره به اینکه صنایع دستی به فرهنگ و تمدن ما گره خورده و خیلی از گردشگران به این مسئله علاقمند هستند، گفت: اگر در پی بازارها هستیم باید به کیفیت و برندسازی هم توجه کنیم و این شرکت می تواند در این زمینه مؤثر واقع گردد.

اوجانی گفت: بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی نتوانسته همه جانبه کار کند. لذا به یاری پلتفرم های مختلف و بستر فضای مجازی می توانیم صنایع دستی را توانمند کنیم و با رمز ارزها در بازار امروز پیروز باشیم.

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی نیز با بیان اینکه قانون گذار در حوزه صنایع دستی اختیاراتی داده که مغفول مانده است، گفت: این در حالی است که حتی یک صندلی هم به بخش صنایع دستی در صندوق احیا نداشتیم که این موضوع را پیگیری کند.

شهاب طلایی پیرامون اینکه نشست ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران برگزار گردید، اضافه نمود: اساسنامه صندوق که اخیرا اصلاح شده، اختیارات خوبی را به این نهاد داده است.

به گفته وی، مسئله این است که صندوق به عنوان بازوی اجرایی وزارت در حوزه صنایع دستی اختیارات قانونی را دارد اما همتی در این باره قبلا نبوده است.

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا با تاکید بر اینکه با همکاری وزارتخانه به افتتاح حسابی در دولت با موضوع صنایع دستی پرداختیم، گفت: با همکاری معاونت صنایع دستی در این باره اقدام کردیم، قرار نیست سیاستگذاری کنیم بلکه سیاستگذاری های معاونت صنایع دستی را به طور اجرایی پیگیری خواهیم کرد تا به اهداف معاونت صنایع دستی برسیم.

وی با بیان اینکه فصل تازهی از شروع به کار صندوق احیا ایجاد شده، گفت: صندوق احیا هم به عنوان بازوی اجرایی خواهد بود و معتقدم که این شرکت باید دولت را سهامدار کند نه اینکه کاملا دولتی باشد و ما نیز اهتمام خواهیم داشت.

طلایی بیان نمود: عملیات دولت برای حمایت نتوانسته مثمر ثمر باشد و هزینه های که دولت برای حمایت از صنایع دستی نموده به عمل نرسیده و بازرگانی آن مغفول واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 آذر 1402 بروزرسانی: 5 آذر 1402 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2402

به "نشست ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست ایجاد شرکت توسعه صنایع دستی ایران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید