قیمت نان در بودجه 1401 زیاد نمی گردد

به گزارش آی تی گپ، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره افزایش قیمت نان در لایحه بودجه 1401 و اینکه با حذف ارز 4200 تومانی قیمت آن افزایش می یابد به بیان توضیحاتی پرداخت.

قیمت نان در بودجه 1401 زیاد نمی گردد

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران - گفت یکی از موارد مورد توجه در بودجه تقدیمی دولت رشد قابل توجه منابع عایدیی است، زیرا عملکرد سال سال 99 زیر 500 هزار میلیارد تومان بوده، عملکرد سال 1400 حدود 600 تا 700 هزار میلیارد دلار بوده، ولی در بودجه سال بعد رشد قابل توجهی در منابع عایدیی در نظر گرفته شده یعنی هزار و 372 میلیارد تومان که ایجاد نگرانی نموده است.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 گفت: دارو و نان حلقه آخر تخصیص ارز ترجیحی هستند. طرحی برای خرید نان با کارت مخصوص در دست آنالیز است. بر اساس این طرح اگر قرار باشد تخصیص ارز برای نان ادامه پیدا کند به این صورت خواهد بود که با کارتی که در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت، اقدام به خرید نان می نمایند.

قادری معتقد است دولت در نظر گرفته که به آن اجازه داده گردد اگر با فروش نفت، واگذاری سهام و یا اخذ اقتصادیات محقق نگردد به جای آن بتواند اوراق اقتصادی اسلامی منتشر کند که احتیاج به متمم و اصلاحیه را به طور کلی از بین می برد و دارای اشکال بوده و مغایر با اصول قانون اساسی است. نکته دیگر رشد قابل توجه اقتصادیات است در حالی که زیر ساخت های آن فراهم نشده و معین نیست که این مقدار اقتصادیات در نظر گرفته شده اعلام وصول گردد. در واگذاری سهام نگرانی هایی نسبت به شرایط بورس وجود دارد و تحقق عایدی های نفتی هم جای تردید دارد.

در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از حساب مردم کسر می گردد، ولی به نانوا قیمت تازه پرداخت خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه این مدل را برای اجرای کارت نان گفت.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: رشد 8 درصدی اقتصاد هم محل تردید است. اقتصادیات بر ارزش افزوده و نحوه توزیع آن دولت در مصوبات قبلی تغییراتی ایجاد نموده که باز هم باعث مشکل خواهد شد. اقتصادیات بر خانه و ماشین های لوکس در بودجه به وسیله دولت در نظر گرفته شده و امیدواریم از این ظرفیت استفاده گردد.

ارز 4200 تومانی برای دارو نان و گندم نگه دارد، ولی برای نهاده های دامی و ... حذف می گردد قادری این جمله را می گوید و تاکید می نماید که قیمت نان با حذف ارز 4200 تومانی افزایش پیدا نمی نماید و یارانه نان به نانوایان تحویل داده می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2065

به "قیمت نان در بودجه 1401 زیاد نمی گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "قیمت نان در بودجه 1401 زیاد نمی گردد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت نان در بودجه 1401 زیاد نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید