طرح های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردها در سیستان اجرایی گردد

به گزارش آی تی گپ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، محمود حجتی در نشستی که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و مدیران و مقامات محلی در منطقه سیستان برگزار گردید بر اجرای طرح های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردهای منطقه و ماسه بادی ها تأکید کرد.

طرح های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردها در سیستان اجرایی گردد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با استفاده از تجربه های گذشته و نسخه هایی که نتیجه کار موسسات تحقیقاتی است و اولویت بندی مناطق باید اجرای طرح های بیولوژیک را آغاز کنید. شواهد نشان می دهد درختچه شوره گز گیاهی سازگار با محیط و اقلیم منطقه است و می تواند پایدار باشد؛ بنابراین موسسه های تحقیقاتی مرتبط باید نحوه بذرپاشی این گیاه را مطالعه و بذر آن را جمع آوری و نهال آن را فراوری نمایند.

وی توضیح داد: هیچ کاری نباید به کار دیگری گره بخورد و مانعی بر سر راه حرکت ایجاد گردد چرا که فلسفه وجودی انسان در مقایسه با سایرموجودات این است که می تواند از موانع عبور کند و پشت سر بگذارد.

حجتی اضافه نمود: هر چند نمی توان گفت که مسائل ما به افغانستان مرتبط نیست ولی این عملیات اجرایی به افغانستان و حق آبه ربطی ندارد و بنابراین نباید این امر را به حق آبه و ریزگردها گره بزنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مسئله حق آبه، ریزگرد و ماسه بادی ها باید در سطح بین المللی دنبال گردد اما آنچه در حوزه استانی هرچه زودتر باید انجام گردد آغاز عملیات اجرایی کاشت بوته های سازگار با اقلیم است.

وی در مورد منابع اعتباری این طرح اضافه نمود: باید با همان منابع اعتباری اندک که در ردیف های مختلف تعریف شده عملیات نهال کاری آغاز گردد تا به تدریج منابع بیشتری اختصاص یابد. انجام این امر را معطل به اعتبارات کلان نکنید و از صندلی اداری این موضوع را به پیش نبرید که در این صورت موانعی چون مناقصه، نبود و یا کمبود اعتبار ،ارزش اضافه نموده و ... پیش می آید و موضوع اجرایی نمی گردد.

حجتی از ریزگردها به عنوان عمده آسیب پیش رو نام برد و گفت: در گذشته عمده آسیب ها شن های روان بود ولی در حال حاضر به دلیل خشکسالی های پی درپی ریزگردها نیز اضافه شده و شرایط زندگی را چه از لحاظ جسمی و روحی روانی برای مردم این منطقه مشکل نموده است که آثار منفی آن مشهود است.

وزیر جهاد کشاورزی با توجه به اینکه مشکل اساسی در حال حاضر بحث اجرا است، توضیح داد: حساس ترین نقاط این منطقه در طی تجربه های چند سال معین شده بنابراین با عقد قرارداد و ترک تشریفات باید هر چه سریعتر کار مالچ پاشی در این مناطق آغاز گردد و در اجرای این پروژه ما کوچک ترین عذری چه در تهیه سوخت و چه در عقد قرارداد را از هیچ کس نمی پذیریم.

وی با بیان این مطلب که در زمینه تهیه سوخت پیمانکاران ما هیچ مسئله ای نخواهند داشت، اضافه نمود: سوخت ادوات کشاورزی تامین خواهد بود و تا سرانجام هفته کار مالچ پاشی باید آغاز گردد و حداکثر شنبه شاهد اجرای این کار باشیم. ما محدودیت زمان داریم بنابراین با توجه به همت دولت و مجلس در زمینه تأمین مالچ مورد احتیاج لازم است هرچه زودتر مشکل مردم این منطقه حل گردد چرا که در گذشته نیز در زمینه مالچ پاشی و شورگز کاری در منطقه نیاتک ما تجربه موفقی را داشته ایم.

حجتی گفت: جلوگیری از تبخیر چاه نیمه ها نیز موضوعی است که باید در دستور کار قرار گیرد چرا که چاه نیمه ها بیشترین تبخیر را در سطح کشور دارند و در این امر باید از روش های نوین و تجربه سایر کشورها برای جلوگیری از تبخیر استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 170

به "طرح های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردها در سیستان اجرایی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردها در سیستان اجرایی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید