سه نفر در هنگ کنگ و اروپا واقعا برای بار دوم به کرونا دچار شدند

به گزارش آی تی گپ، دانشمندان در هنگ کنگ از نخستین مورد ثابت شده از عفونت دوباره با ویروس کرونا خبر داده اند و از طرف دیگر ابتلای مجدد دو نفر در بلژیک و هلند به گرونا گزاش شده است.

سه نفر در هنگ کنگ و اروپا واقعا برای بار دوم به کرونا دچار شدند

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس دانشگاه هنگ کنک نخستین مورد ثابت شده عفونت مجدد با کروناویروس جدید عامل کووید-19 را روز دوشنبه 27 مرداد در یک مرد 33 ساله گزارش کردند که پنج ماه پیش دچار عفونت اولش شده بود.

این بیمار ابتدا در 26 مارس (اوائل فروردین) آزمایشش مثبت شد و علائم کلاسیک کووید-19 مانند سرفه، گلودرد و تب را بروز دارد. علائم او مدتی بعد رفع و آزمایشش منفی شد. اما آزمایش کرونای این مرد در 15 اوت (25 مرداد) در جریان یک غربالگری معمول پس از سفر به اروپا مثبت اعلام شد.

پژوهشگران با آنالیز توالی ژنتیکی ویروس توانستند نشان دهد بیش از 20 تفاوت ژنتیکی میان دو گونه ویروسی که مرد به آن مبتلا شده بود، وجود دارد - یعنی بیشتر از مقداری که ممکن است در نتیجه جهش های طبیعی در یک عفونت رخ دهد.

بر اسای این آنالیز، آنان توانستند امکان اینکه قطعات ویروسی به جامانده از عفونت اول باعث آزمایش مثبت دوم شده باشد، را رد نمایند.

این مرد 33 ساله در عفونت دومش هیچ علامتی از خود بروز نداده بود که ممکن است خبر خوبی باشد یعنی نشانه ای از پاسخ ایمنی به ویروس کرونا. گرچه این پاسخ در بار دوم آنقدر کافی نبوده است که به طور کلی مانع عفونت گردد، اما بروز بیماری با علامت در فرد جلوگیری نموده است.

گرچه آزمایش آنتی بادی این مرد در عفونت اولش مثبت نشده بود، اما ظاهرا مقداری از ایمنی در بدن او باقی مانده است که پایین حد شناسایی آزمایش آنتی بادی مورد استفاده ساخت شرکت ابوت بوده است. اگر این موضوع در ست باشد، خاطره ایمنی یا در واقع سلول های T خاطره ای در بار دوم واکنش نشان داده اند و عفونت را کنترل نموده اند.

البته تا زمان انتشار گزارش این بیمار در یک ژورنال پزشکی پس از بازبینی کارشناسان مستقل باید با این یافته محتاطانه برخورد کرد.

پژوهشگران هنگ کنگی هم اشاره کردند که عفوت مجدد در کروناویروس های فصلی عامل سرماخوردگی هم شایع است و حتی در موارد وجود میزان ثابتی از آنتی بادی های خاص ممکن است رخ دهد.

  • دو مورد جدید عفونت دوباره از هلند و بلژیک

اما روز سه شنبه 28 مرداد هم رویترز از عفونت دو بیمار اروپایی با کروناویروس جدید خبرداد که در هلند و بلژیک اتفاق افتاده اند.

مارک فان رانست، ویروس شناس بلژیکی گفت که مورد عفونت مجدد در این کشور در زنی اتفاق افتاده است که برای نخستین بار در ماه مارس (اواخر اسفند) دچار کووید-19 و بعد در ماه ژوئن (اوائل خرداد) با گونه متفاوتی از ویروس کرونا دوباره عفونت پیدا نموده بود. او معتقد است که موارد بیشتر عفونت دوباره احتمالا در آینده کشف خوهند شد.

به گفته فان رانست ، این زن که در دهه 50 زندگیش بود در بار اول عفونت میزان کمی از آنتی بادی در بدنش داشت، اما در عین حال بیماری اش علائم اندکی داشت. او معتقد است کمه موارد عفونت دوباره احتمالا استثناهای محدودی خواهند بود، هر چند اکنون با اطمینان نمی توان چه تعدادی از این موارد در هفته های آینده شناسایی خواهند شد.

او اضافه کرد کروناویروس جدید پایدارتر از ویروس آنفلوآنزا به نظر می رسد، اما به هر حال تغییر می نماید.

بنابراین احتمالا واکسن بالقوه ای که در نهایت برای کرونا فراوری می گردد، برای همواره، برای 10 سال یا حتی 5 سال مصونیت ایجاد نخواهد کرد و ممکن است مانند آنفلوانزا لازم باشد به طور مرتب دوباره طراحی گردد.

موسسه بهداشت عمومی هلند نیز یک مورد عفونت دوباره در این کشور را گزارش نموده است. ماریون کوپمانس، ویروس شناس هلندی گفت این مورد در یک شخص سالمند با دستگاه ایمنی ضعیف اتفاق افتاده است.

به گفته کوپمانس، موارد شعله ور شدن مجدد ویروس پس از مدتی دراز در بیماران بیشتر شناخته شده است. اما موارد عفونت دوباره حقیقی در این سه بیمار در هلند، بلژیک و هنگ کنگ که با آزمایش ژنتیکی ویروس های مسئول عفونت های اول و دوم شناسایی شده اند که نشان داده اند دو گونه ویروس با اندکی تفاوت وجود داشته اند.

مارگرت هریس، سخنگوی سازمان دنیای بهداشت در پاسخ به گزارش این موارد گفت با اینکه گزارش های موردی از عفونت دوباره به طور گهگاهی داده شده است، اما برای ثابت شدن آن نیز به شواهد آشکار است.

بعضی کارشناسان می گویند ظهور چنین مواردی ممکن است مربوط به افزایش میزان آزمایش در سطح دنیا باشد، نه به این علت که شیوه انتشار ویروس عوض شده است.

در عین حال کارشناسان این نکته را هم یادآور می شوند ممکن است چنین موارد به معنای محافظت ایجاد نکردن عفونت اول هم باشد و در این صورت نگرانی هایی درباره تاثیربخشی واکسن های مورد انتظار هم ایجاد می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1284

به "سه نفر در هنگ کنگ و اروپا واقعا برای بار دوم به کرونا دچار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه نفر در هنگ کنگ و اروپا واقعا برای بار دوم به کرونا دچار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید