رویکرد سنتی دموکرات ها برای مقابله با چین: دقت را فدای سرعت نکنید

به گزارش آی تی گپ، درحالی که بسیاری انتظار دارند فشارهای آمریکا به چین در دوره بایدن نیز ادامه پیدا کند به نظر می رسد دولت دموکرات طبق عادت سنتی خود برای تشکیل ائتلاف در عرصه بین الملل و ادامه فشار به پکن درحال انجام حرکاتی زیرکانه است.

رویکرد سنتی دموکرات ها برای مقابله با چین: دقت را فدای سرعت نکنید

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز آدینه در همایش امنیتی مونیخ اظهاراتی را بیان کرد که به نظر تغییر 180 درجه در سیاست خارجی واشنگتن در مقایسه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا بود. بایدن در این همایش بر یک نکته تاکید داشت و آن اجماع و ائتلاف متحدان آمریکا برای مقابله با چالش های پیش رو از جمله رقبایی مانند چین و روسیه بود.

در این نشست مجازی شرکت نمایندگان شاهد یک تغییر شگرف در ادبیات رئیس جمهوری بودند که با شعار همکاری و ائتلاف به دنبال جلب پاک کردن خاطره ترامپ و تاکیدش بر سیاست اول آمریکا بود. هرچند بازگشت اعتماد و فراموش کردن خاطرات فردی که با تهدید متحدان اروپایی به دنبال رسیدن به اهدافش بود سخت است اما بایدن تمام کوشش خود را در این همایش انجام داد و در بخشی از سخنرانی خود گفت: می دانم که در چند سال گذشته رابطه دو سوی اقیانوس اطلس مورد آزمایش نهاده شد، اما آمریکا مصمم به تعامل با اروپا، مشاوره با شما و بازگشت به موضع رهبری مورد اعتماد است.

روسیه به جای چین در مونیخ قربانی شد

بایدن همچنین میخواهد شخصا در نشست اعضای گروه 7 شرکت کند که قرار است در ماه ژوئن به میزبانی انگلیس برگزار گردد. سخنگوی بایدن البته گفته که قصد ندارد از روسیه برای پیوستن به این نشست دعوت کند (پیشنهادی که ترامپ قبلا مطرح نموده بود). به نظر می رسد بایدن ترجیح داد باتوجه به حساسیت اروپا به روسیه در این مراسم نقدها شدیدی را علیه مسکو مطرح کند تا با این حربه گام اول را در جلب اعتماد اروپا محکم بردارد. بایدن در نشست مونیخ گفت: کرملین دموکراسی های ما را هدف حمله قرار داده و با ترویج فساد به دنبال زیرسوال بردن سیستم مدیریت ماست. پوتین به دنبال تضعیف پروژه اروپا و اتحاد ناتو است.

درحالی که انتظار میرفت سیل نقدها در این نشست به سمت پکن روانه گردد، مسکو به هدف اصلی بایدن تبدیل شد. شاید به همین دلیل است که چین فرصت را غنیمت شمرده و به وسیله وزیر خارجه خود بار دیگر پرچم سفید را (هرچند به ظاهر) به واشنگتن نشان داده است. وانگ یی وزیر خارجه چین روز دوشنبه در اظهاراتی گفت: اگر آمریکا و چین روابط آسیب دیده خود را ترمیم نمایند، می توانند در زمینه مسائل مهم و مختلفی از جمله تغییرات آب و هوایی و شیوع ویروس کرونا همکاری داشته باشند.

وانگ یی گفت: طی سال های اخیر، ایالات متحده اساسا مذاکره دوجانبه در همه سطوح را قطع نموده است. ما آماده ارتباط قاطع و صریح با طرف آمریکایی هستیم و حاضر هستیم برای حل و فصل مسائل و چالش ها با آمریکا مذاکره کنیم.

چوی تیان کای سفیر چین در آمریکا نیز دوشنبه در اظهاراتی گفت: چین و آمریکا باید به طور شفاف مرزهای سیاسی خود را تعریف نموده و درک دقیقی از تمایلات و انگیزه های راهبردی یکدیگر داشته باشند.

مطلع بودن بایدن به شکست های ترامپ در برابر چین

هرچند در نشست امنیتی مونیخ بایدن چین را نیز به عدم رعایت استانداردهای بین المللی متهم کرد و خواهان تصویب قوانینی برای رسیدگی به فناوری های جدید ازجمله هوش مصنوعی شد اما نقدها از سیاست های بایدن در داخل آمریکا به شکلی است که او را به دنبال نکردن رویکرد سختگیرانه ترامپ علیه پکن متهم می نمایند. اما در واقع این بدان معنا نیست که رئیس جمهوری فعلی آمریکا به دنبال فراموش کردن تهدید رقیبی مانند چین است.

دموکرات ها به صورت سنتی ترجیح می دهند به جای اتخاذ رویکرد تهاجمی و یکجانبه، به وسیله ائتلاف و جلب نظر متحدان بین المللی خود سیاست های استکباری، تهاجمی و حتی جنگ افروزانه مورد نظرشان را اجرایی نمایند. درحالی که منتقدان بایدن در داخل آمریکا از کاهش فشارها در زمینه هایی مانند تعرفه ها و ممنوعیت فناوری های صادرات ناراضی هستند اما تیم بایدن معتقد است فرمان های اجرایی ترامپ درخصوص چین ناهماهنگ و منقطع بودند و بیشتر از آنکه موثر باشند نقش نمادین داشتند.

از سوی دیگر همراستا با نقدهای که در دولت قبلی آمریکا از سیاست های ترامپ در برابر چین مطرح می شد و بسیاری آمریکا را بازنده جنگ تجاری با چین می دانستند، چهارشنبه گذشته نیز گروه رودیوم و مرکز اتاق بازرگانی چین-آمریکا نیز در گزارشی از ضرر 190 میلیارد دلاری در سال آمریکا در صورت شامل شدن تمام تجارت آمریکا و چین به تعرفه 25 درصدی تا سال 2025 خبر دادند.

گام به گام و هوشمندانه به سمت متحدان قدیمی

آنالیز اظهارات بعضی از اعضای تیم بایدن نیز تا اندازه زیادی چارچوب کلی راهبرد آمریکا در قبال چین را تعیین می نماید. صحبت های اخیر آنتونی بلینکن (وزیر خارجه)، جیک سالیوان و کورت کمپل از شورای امنیت ملی به شکلی است که بسیاری آن را نشانه همکاری بالقوه در موضوعاتی مانند کرونا و تغییرات اقلیمی می دانند. جینا رایماندو، نامزد وزارت بازرگانی آمریکا در جلسه استماع خود از وعده برای قرار دادن شرکت هوآوی در لیست سیاه دولت امتناع کرد. جنت یلین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفته که قصد ندارد تعرفه های تجاری ترامپ را محور سیاست تجاری خود قرار دهد.

به نظر می رسد بایدن برای جلب دوباره اعتماد از دست رفته متحدانش و تشکیل ائتلافی قدرتمند در عرصه بین الملل ترجیح می دهد که بر روی مسائلی متمرکز گردد که برای متحدانش حساسیت برانگیز نباشد. شاید به همین دلیل است که واشنگتن در قبال تبدیل شدن چین به عنوان شریک اصلی تجاری اروپا واکنش تندی نشان نداد. بایدن و تیمش بر اساس عادت سنتی بدون اعمال فشار بر متحدان قدیمی به دنبال تقویت نقاط اشتراک با دوستان خود است. به عنوان مثال یکی از این نقاط اشتراک برای اعمال فشار به چین موضوع حقوق بشر بوده و بایدن در گفتگوها و مصاحبه های خود همیشه به عنوان یکی از محورهای اصلی بر روی نقض حقوق بشر در چین و سین کیانگ مانور داده است. طبیعی است که اروپا و متحدان دیگر آمریکا باتوجه به منافع خود ترجیح می دهند در چنین موضوعی با واشنگتن همراه شوند تا فشار مالی به پکن.

در مجموع به نظر می رسد تیم بایدن در اولین گام خود به دنبال جلب اعتماد از دست رفته به آمریکا در نقاط مختلف دنیاست و باتوجه به رویکرد سنتی دموکراتها ترجیح می دهد که به وسیله ایجاد یک ائتلاف بین المللی به اهداف خود نزدیک گردد. باتوجه به تجربه تلخی که دوره ریاست جمهوری ترامپ برای متحدان آمریکا به همراه داشت، جلب اعتماد دوستان قدیمی و همراه کردن آنها با کاخ سفید برای مقابله با چین اقدامی سخت و زمانبر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1598

به "رویکرد سنتی دموکرات ها برای مقابله با چین: دقت را فدای سرعت نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد سنتی دموکرات ها برای مقابله با چین: دقت را فدای سرعت نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید