روایت تخت روانچی از اهمیت جشن نوروز در سخنرانی سازمان ملل

به گزارش آی تی گپ، نماینده کشورمان در سازمان ملل در نشستی مجازی در جشن گرامیداشت نوروز، در بیانیه ای اهمیت جشن باستانی و ملی نوروز را تشریح کرد.

روایت تخت روانچی از اهمیت جشن نوروز در سخنرانی سازمان ملل

به گزارش خبرنگاران، مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در یک نشست مجازی در جشن گرامیداشت نوروز در بیانیه ای گفت: لحظاتی در زندگی انسان وجود دارند که تجسم ابعاد معنوی و فرهنگی آن بوده و در عین حال برای میلیون ها انسان در سراسر دنیا ارزشمندند. نوروز با چند هزار سال پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ، یکی از این لحظات در خاطره جمعی نسل ها و جوامع است. علاوه بر این، نوروز نه تنها پلی مستحکم میان گذشته، حال و آینده است، بلکه نماد حفاظت از ارزش ها و آرمان های مشترک، با وجود احترام به تنوع فرهنگی می باشد. نوروز که از نسلی به نسل دیگر رسیده، نمایانگر احساس پیوستگی و تحول، در عین تقویت احساس تعلق به خاطرات و سنت های مشترک است.

روانچی اضافه نمود: همین طور، نوروز صرفا یک لحظه یا جشن یا فقط یک رخ داد نیست، نمونه شکوفای میراثی زنده است. نوروز از تمامی مرزهای برساخته انسانی فراتر می رود و قلوب افراد را به هم پیوند می دهد و زبانی مشترک برای مردمانی چندگانه است که در کشورها و قومیت های مختلف پراکنده شده اند. نوروز در دل خود موجب ترفیع ارزش های راستین انسانی مانند صلح، اتحاد، هم دلی و دوستی می گردد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در ادامه بیان کرد: نوروز که بیش از 3 هزار سال است در ایران جشن گرفته می گردد، بزمی اجدادی به نشان اولین روز بهار و احیای طبیعت است. نوروز که به معنا روزی نو در زبان فارسی است، پیغام تولدی دوباره و نماد آغازها، فرصت ها و امیدهای نوین است. نوروز در ایران شامل مراسم، جشن ها و رخ دادهای فرهنگی است. یکی از نمادهای قابل توجه نوروز، میز مخصوصی به نام هفت سین است. هفت سین با اجزایی معنادار تزئین می گردد که هر کدام نماد مفاهیمی زیبا همانند تولد دوباره طبیعت، باروری، سلامتی، زیبایی، ثروت، پاکی و شکوفایی است. در یکی از رسوم نوروز ، ایرانی ها برای تماشا بزرگ ترها و دیگر اعضای خانواده، گرد هم می آیند. و زنان نقش برجسته ای در تمامی مراحل مراسم نوروزی دارند.

روانچی ادامه داد: در دنیایی که با چالش های بی سابقه دنیای مانند بیماری همه گیر، یک جانبه گرایی، افراطی گری، خشونت، دشمنی و درگیری روبرو است، بیایید همگی از نوروز و نوید صلح، هماهنگی، هم بستگی و شکوفایی آن الهام بگیریم.

سفیر کشورمان در سازمان ملل در خاتمه با خواندن بیت ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی/از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی از حافظ، نوروزی خوش و خرم را برای همگان آرزو کرد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2155

به "روایت تخت روانچی از اهمیت جشن نوروز در سخنرانی سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت تخت روانچی از اهمیت جشن نوروز در سخنرانی سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید