دیواردزدی در حاشیه صدر!

به گزارش آی تی گپ، فقط کافی است چند لحظه پنجره اتاق را باز بگذارند. آن وقت انگار خودروهای سواری، کامیون ها و موتورسیکلت ها راهشان را از جهت مستقیم بزرگراه کج می کنند، از وسط اتاق خواب، هال و پذیرایی خانه رد شده و صدای شان تا ابد در چهاردیواری کوچک خانه زندانی می شود.

دیواردزدی در حاشیه صدر!

خبرنگاران- حسن حسن زاده: این حکایت دردسرهای هر روز ساکنان حاشیه بزرگراه صدر در ضلع شمال محله اختیاریه در منطقه 3 شهرداری تهران است. با اینکه فاصله منازل مسکونی تا بزرگراه در برخی نقاط از عرض یک پیاده رو هم کمتر می شود اما هنوز خبری از نصب دیوار صوتی در محدوده های مورد نیاز حاشیه بزرگراه نیست. این میان بخش های زیادی از دیوار صوتی محدوده خیابان های عرفاتی و بهارجنوبی نیز سال گذشته در اثر سرقت قسمت فلزی دیواره، تخریب شده و حالا ساکنان این محدوده هم با مشکل آلودگی صوتی دست به گریبان هستند. سراغ اهالی محله اختیاریه رفته و از نزدیک ابعاد مشکل را بررسی کرده ایم.

  • همسایگی با دیوار مسروقه

حوالی غروب، تردد خودروها در هر دو جهت رفت و برگشت بزرگراه صدر به اوج خود می رسد. در طبقه همسطح بزرگراه، ردیف خودروهایی که در ترافیک عصرگاهی جهت غرب به شرق گرفتار شده اند از خیابان بهارجنوبی تا خروجی پاسداران امتداد پیدا کرده است. در حاشیه بزرگراه، جایی که خانه ها و آپارتمان های مسکونی در فاصله کمی از بزرگراه قرار گرفته اند دیوارهای صوتی بلندی کشیده شده که قرار بود ساکنان حاشیه بزرگراه را از آلودگی صوتی در امان نگه دارد. دیوارهایی که مدت هاست دیگر کارایی ندارند و سهم اهالی حاشیه صدر از همسایگی با این بزرگراه پرتردد، سر و صدای کلافه کننده خودروهاست. اهالی محله اختیاریه می گویند که سال گذشته بخش زیادی از دیوارهای صوتی حاشیه بزرگراه از خیابان عرفاتی تا حوالی خیابان بهارجنوبی سرقت شده است. حمیدرضا کریمی یکی از ساکنان محله اختیاریه از مسائل همسایگی با بزرگراه پس از به سرقت رفتن دیوارهای صوتی می گوید: در این بخش از محله اختیاریه، فاصله خانه ها با بزرگراه به کمتر از 3متر می رسد. اگرچه پس از نصب دیوار صوتی باز هم صدای تردد خودروها به طور کامل از بین نرفت. اما حداقل اوضاع کمی از قبل بهتر شده. سال گذشته بود که متأسفانه بخشی از این دیوارها به سرقت رفت و دوباره مشکل آلودگی صوتی گریبان همسایه ها را گرفت. اهالی حاشیه بزرگراه می گویند سارقان قسمت های آهنی پایین دیواره صوتی را سرقت کرده اند و با این کار بخش پلاستیکی دیواره نیز از میان رفته است.

  • ماجرای معتادان و دیوار صوتی

در حاشیه بزرگراه از خیابان عرفاتی به سمت خیابان بهارجنوبی حرکت می کنیم؛ جایی که دیوار صوتی، میان بزرگراه و خانه های ضلع شمال محله اختیاریه فاصله انداخته است. قسمت های فلزی دیوارهای صوتی یکی در میان به سرقت رفته و خبری از صفحه های پلاستیکی جاذب صدا هم نیست. با سرقت قسمت های فلزی دیواره، تقریباً نیمی از صفحه های پلاستیکی آن نیز تخریب شده است. مهدی سعیدی زاده شورایار محله اختیاریه از درخواست اهالی و پیگیری های شورایاری برای رسیدگی به این مشکل می گوید: یکی از مسائلی که ساکنان حاشیه بزرگراه صدر با آن دست به گریبانند حضور معتادان و کارتن خواب هایی است که گاهی در حاشیه بزرگراه و خیابان های ضلع شمال در حال مصرف یا خرید و فروش مواد مخدر هستند. برخی از اهالی می گویند سرقت قسمت های فلزی دیوار صوتی احتمالاً کار این افراد است. اکنون یکی از درخواست های اصلی اهالی محله نصب دیوار صوتی و مهمتر از آن نظارت بر این دیوارهاست. سعید امین سرشت دبیر شورایاری محله اختیاریه نیز می گوید: این موضوع به یکی از مطالبات اصلی ساکنان ضلع شمالی محله تبدیل شده است. ما نیز درخواست اهالی را به گوش مسئولان شهری رسانده ایم. اما متأسفانه هنوز خبری از پیگیری نصب یا تعمیر دیوار صوتی این محدوده از محله نشده است.

  • خودروها از خانه ما رد می شوند!

مسائل همسایگی اهالی محله اختیاریه با بزرگراه صدر به همینجا ختم نمی شود. درحالی که فاصله منازل مسکونی با بزرگراه در برخی نقاط به کمتر از 2 یا 3 متر می رسد اما تا امروز در این نقاط، دیوار صوتی نصب نشده است و ساکنان حاشیه بزرگراه هنوز هم در انتظار عمل کردن مسئولان به وعده نصب دیوار صوتی هستند. به عنوان مثال در حد فاصل خیابان های دیباجی و پاسداران، فاصله آپارتمان ها تا طبقه همسطح بزرگراه گاهی به کمتر از 3 متر می رسد. ساکنان کوچه های علیزاده، نصرت، گل و... حوالی غروب و با افزایش تردد خودروها در بزرگراه از پشت پنجره های دوجداره هم با مسائل آلودگی صوتی دست و پنچه نرم می کنند. در تقاطع خیابان دیباجی جنوبی سراغ یکی از آپارتمان های مسکونی حاشیه بزرگراه می رویم. ویدا اسماعیلی کیا از ساکنان پلاک 15 خیابان علیزاده می گوید: شب ها با تاریکی هوا سر و صدای خودروها بیشتر می شود. صدای بوق خودروهایی که در ترافیک مانده اند یا سر و صدای عبور خودروها امان همسایه ها را بریده است. حتی پنجره های دوجداره هم تأثیری در کاهش صداها ندارد. شب ها انگار خودروها از وسط خانه و زندگی ما رد می شوند. اما اهالی اختیاریه مدت هاست پیگیر نصب دیوار صوتی هستند و حتی برای حل این مشکل استشهادنامه تهیه کرده اند. غلامرضا نوریان یکی از ساکنان خیابان علیزاده می گوید: وقتی پل طبقاتی صدر ساخته شد مسئولان شهرداری وعده دادند در سریع ترین زمان ممکن در محدوده پل عابر دیباجی به سمت شرق بزرگراه به طول 500 متر دیوار صوتی نصب شود. اما هنوز خبری از عمل به این وعده نیست. از طرفی مدت هاست استشهادنامه ای با امضای ساکنان حاشیه بزرگراه تنظیم کرده و این درخواست را به گوش مسئولان شهرداری رسانده ایم. اما هنوز درخواست اهالی محله پیگیری نشده و به نتیجه نرسیده است. سعیدی زاده، شورایار اختیاریه درباره دیگر نقاط محله که نیاز به نصب دیوار صوتی دارد می گوید: در محدوده محله ما منازل مسکونی حدفاصل خیابان های برادران شهید رحمانی و پاسداران نیز فاصله بسیار کمی با بزرگراه دارند. یکی از مطالبات اصلی ساکنان اهالی این محدوده در جلسه با شورایاران نصب دیوار صوتی در حاشیه بزرگراه است.

  • پس از تأمین اعتبار، دیوار تعمیر می شود

با وجود گذشت یک سال از سرقت پنل های جاذب صوت و تخریب بخش زیادی از دیوار صوتی حاشیه بزرگراه صدر در محدوده محله اختیاریه هنوز خبری از تعمیر یا نصب دیوار صوتی نیست. از آنجایی که مسئولیت پیگیری نصب دیوارهای صوتی حاشیه بزرگراه صدر در حوزه اختیارات شهرداری منطقه یک است درخواست اهالی محله اختیاریه را به گوش مسئولان شهرداری این منطقه می رسانیم. محمد خردمند معاون حمل و نقل ترافیک شهردار منطقه یک با بیان اینکه بیش از 200 پنل جاذب صوت در بزرگراه صدر توسط سارقان به سرقت رفته است می گوید: قسمت آلومنیومی پنل ها مورد توجه سارقان است. آنها با جدا کردن این قسمت ها زمینه ساز تخریب دیوار صوتی می شوند. با پیگیری های اداره حقوقی شهرداری منطقه و با ورود نیروی انتظامی، 9 نفر از سارقان دیوارهای صوتی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند. برای جلوگیری از تکرار سرقت ها پیشنهاد کرده ایم در ساخت پنل ها از مواد جایگزین غیرقابل سرقت استفاده شود. این پیشنهاد برای جلوگیری از سرقت های احتمالی به حوزه فنی و عمران شهرداری ارائه شده و سازمان مشاور نیز در حال بررسی آن است. خردمند از تعمیر دیوارهای صوتی پس از تأمین اعتبارات لازم می گوید: متولی اولویت بندی نصب دیوارهای صوتی در شهر تهران حوزه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران است. ما نیز درخواست نصب و تعمیر دیوارهای صوتی در مناطق مورد نیاز را به اطلاع این مرکز رسانده ایم. اما پنل هایی که در حاشیه بزرگراه صدر در اثر سرقت آسیب دیده و از میان رفته اند پس از تأمین اعتبار لازم، تعمیر خواهند شد. خردمند درباره دیگر بخش های حاشیه بزرگراه صدر که دیوار صوتی ندارد نیز می گوید:اهالی ضلع جنوب بزرگراه درخواست خود را به معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه یک ارسال کنند تا شهرداری منطقه درخواست آنها را از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری پیگیری کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 773

به "دیواردزدی در حاشیه صدر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیواردزدی در حاشیه صدر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید