جنگنده فوق چابک روسیه که استاد انجام مانورهای سخت است، عکس

به گزارش آی تی گپ، سوخو-35 یک جنگنده چندمنظوره اَبَرچابک ساخت کشور روسیه با قابلیت مانور بالاست که به عنوان یک جنگنده فزونی هوایی طراحی شده است.

جنگنده فوق چابک روسیه که استاد انجام مانورهای سخت است، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، سوخو-35 توانایی انجام گستره ای از دشوارترین مانورها ازجمله مانور کبرا، مانور کولبیت، مانور زنگوله (بِل)، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را در بالاترین کیفیت داراست. انجام مانور هِربست برای سوخو-35 بسیار پیش پا افتاده است.

  • مهمان روسی نیروی هوایی ارتش ایران/ عکس

  • از استخراج کریپتو تا شارژ خورشیدی؛ این موبایل تسلا همه فن حریف است!/ عکس

مانور کبرا

در علوم آکروجت، کبرای پوگاچِو یا مانور کبرا یک حرکت نمایشی و پرطرفدار است که در آن، یک هواپیما که با سرعت میانه پرواز می نماید، ناگهان نوک هواپیما را لحظه ای بالا برده و پیش از برگشتن به حالت عادی، کمی آن را به جهت مخالف مایل می نماید. این حرکت، برای تثبیت تقریبی ارتفاع در طول مانور از نیروی شدید موتور استفاده می نماید.

بعضی معتقدند که این مانور را در نبردهایی با فاصله کم می توان استفاده کرد. هواپیماهای سوخو-57، سوخو-35، سوخو-30 و سوخو-27 در انجام این مانور بسیار توانا هستند. تا سال 2019 میلادی، هواپیمای سوخو-35 یکی از مانورپذیرترین هواپیمای دنیا بوده و حتی از سوی غربی ها نیز با لقب ارباب آسمان نام برده می گردد. مانور کبری برای اولین بار در سال 1989 در نمایشگاه هوایی پاریس به وسیله ویکتور جورجیویویچ پوگاچف اجرا شده است.

مانور کولبیت

کولبیت که با نام فرولوف چاکرا نیز شناخته می گردد از نام خلبان آزمایشی اوگنی فرولوف گرفته شده است؛ یک مانور هوایی است که بدست خلبانان روسی طراحی شده و در آن هواپیما یک حلقهبسته را دور می زند. این حلقه معمولاً چنان بسته و با قطر کمی است که گاهی قطر آن کمی از طول هواپیما بیشتر است. این مانور نمونه ای از پسا واماندگی و اَبَر چرخش است. مانند بیشتر ابرچرخش ها، بیان کننده کنترل بر اوج پرواز در شرایط غیرمعمول پروازی است که در آن می توان اوج پرواز را با جریان روی پایدارکننده ها یا بالابرها کنترل کرد.

کولبیت، سرعت هواپیما را بسیار کاهش می دهد و از نظر تئوری می تواند به خلبان در بدست آوردن موقعیتی مناسب برای شلیک به هدف یاری کند. این مانور، بسیار به مانور مانور کبرا شبیه است اما در اینجا چرخشی که در مانور کبرا ناگهان متوقف می ماند به صورت کامل انجام می گردد.

مانور تیل اسلاید

تیل اسلاید یا سُر دادن دُم یک مانور آکروباتیک است که از پرواز موازی با زمین، با یک چهارم گردش به یک عمودی و بلند می انجامد که با صددرصد قدرت موتور انجام می گردد و تا جایی که هواگرد تکانه را انجام می دهد. هر چه سرعت هواگرد به صفر رسید و بلند شد، خلبان هواگرد خود را تا جای ممکن در حالت معلق در هوا نگه می دارد. درصورتی که هواگرد دارای فناوری جهت دهی رانش باشد، این مرحله بسیار آسانتر می گردد. مرحله حفظ حفظ در نقطه اوج، در جنگنده های نوین بهتر انجام گردد.

مانور زنگوله

مانور زنگوله یکی از گونه های مانور تیل اسلاید است. با این تفاوت که خلبان در خلبان آخرین لوپ یک چهارم، در طول محوری یک گردش به دور خود رول انجام می دهد. این لوپ یک چهارم دایره می تواند جلو باشد یا به عقب، که در این مورد با خلبان است.

مانور هربست

مانور هربست با نام چرخش J هم شناخته می گردد؛ نوعی مانور نبرد هوایی است که در آن، از فناوری هایی تراست وکتورینگ استفاده می گردد. با این که هربست و پوگاچو در یک دسته قرار دارند، مانور هربست در نبردها کارآمدتر است.

58323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2375

به "جنگنده فوق چابک روسیه که استاد انجام مانورهای سخت است، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگنده فوق چابک روسیه که استاد انجام مانورهای سخت است، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید