جدال سخت AMD و اینتل؛ کدام پردازنده در سرفیس لپ تاپ 3 عملکرد بهتری دارد؟

به گزارش آی تی گپ، مایکروسافت سال جاری با معرفی یک مدل جدید از لپ تاپ های سرفیس تحت عنوان سرفیس لپ تاپ 3 ، همه کاربران و هواداران خود را غافلگیر کرد. چرا که برای اولین بار این شرکت لپ تاپی از خانواده سرفیس را معرفی کرد که به پردازنده AMD مجهز شده!

جدال سخت AMD و اینتل؛ کدام پردازنده در سرفیس لپ تاپ 3 عملکرد بهتری دارد؟

مدل 13 اینچی سرفیس لپ تاپ 3 و مدل 15 اینچی مخصوص کسب و کار از پردازنده اینتل سری Ice Lake استفاده می نمایند. اما در یکی دیگر از مدل های این لپ تاپ 15 اینچی، پردازنده AMD مدل Ryzen 5 3580U با گرافیک داخلی رادئون وگا 9 (Radeon Vega 9) استفاده شده که یک رم 16 گیگابایتی و 256 گیگابایت حافظه SSD نیز آن را همراهی می نماید.

حال وب سایت معروف tomshardware، دو مدل از لپ تاپ های 15 اینچی را با پردازنده های AMD Ryzen 5 3580U و Intel Core i7-1065G7 با یکدیگر مقایسه نموده تا معین گردد کدام یک از شرکت های سازنده پردازنده ، در زمینه پردازشی عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. اما قبل از اینکه به آنالیز بنچمارک ها بپردازیم، ابتدا نگاهی می اندازیم به معینات فنی روی کاغذ این دو لپ تاپ تا ببینیم علاوه بر پردازنده، آیا تفاوت قابل توجه دیگری در آن ها دیده می گردد یا خیر!

معینات مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 3 (15 اینچ) مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 3 (15 اینچ) مخصوص کسب و کار
پردازنده AMD Ryzen 5 3580U Intel Core i7-1065G7
گرافیک رادئون وگا 9 اینتل آیریس پلاس
رم 16GB DDR4-2400 16GB DDR4-2400
حافظه داخلی 256 گیگابایت SSD از نوع PCIe NVMe 256 گیگابایت SSD از نوع PCIe NVMe
نمایشگر 15 اینچ با وضوح 2496 × 1664 و نسبت تصویر 3:2 15 اینچ با وضوح 2496 × 1664 و نسبت تصویر 3:2
شبکه کوالکام Atheros QCA61x4A اینتل Wi-Fi 6 AX201
پورت ها و اتصالات USB Type-C، USB Type-لپ تاپ A، جک 3.5 میلی متری هدفون USB Type-C، USB Type-A، جک 3.5 میلی متری هدفون
دوربین وب کم 720p وب کم 720p
باتری 45.8 وات بر ساعت 45.8 وات بر ساعت
آداپتور برق 65 وات 65 وات
سیستم عامل ویندوز 10 نسخه Home ویندوز 10 نسخه Pro
ابعاد 14.7 × 244 × 339.5 میلی متر 14.7 × 244 × 339.5 میلی متر
قیمت 1.699 دلار 1.799 دلار

همانطور که مشاهده می کنید، جز پردازنده اصلی، نسخه ویندوز، شبکه و قیمت، تفاوت خاص دیگری بین این لپ تاپ ها مشاهده نمی گردد. البته مدل پردازنده AMD که در این مقایسه استفاده شده، رایزن 5 است و قرار است در برابر پردازنده Core i7 مقابله کند. اما این دو مدل از لحاظ قیمت تنها 100 دلار با یکدیگر تفاوت دارند و کاربر برای خرید مدلی با پردازنده رایزن 7، باید حدودا 2.099 دلار هزینه کند. بنابراین می پردازیم به مقایسه همین دو مدل تا ببینیم در برابر قیمت، کدام مدل عملکرد بهتری از خود بجا می گذارد.

مایکروسافت از سرفیس لپ تاپ 3 رونمایی کرد

ابتدا نگاهی می اندازیم به بنچمارک کلی این دو لپ تاپ تا ببینیم عملکرد کدام یک در مجموع بهتر است.

در بنچمارک گیک بنچ 4.3 که به آنالیز عملکرد پردازنده در حالت تک و چند هسته می پردازد، پردازنده اینتل توانست با امتیاز 18.975، با اختلاف بالاتر از پردازنده AMD با امتیاز 11.612 قرار گیرد.

در بخش انتقال فایل نیز سرفیس لپ تاپ 3 مجهز به پردازنده اینتل توانست با انتقال 4.97 گیگابایت در 10 ثانیه، معادل با 508.9 مگابایت بر ثانیه، محصول مجهز به پردازنده AMD را با سرعت 282.7 مگابایت بر ثانیه پشت سر بگذارد. البته این بخش هیچ ارتباطی با مدل پردازنده ندارد. چرا که به نظر می رسد مایکروسافت در لپ تاپ های خود، اگرچه از یک نوع حافظه SSD با ظرفیت مشابه استفاده نموده، اما این SSD ها از لحاظ شرکت سازنده با یکدیگر متفاوت اند. به این صورت که مدل بکار رفته در سرفیس لپ تاپ 3 مجهز به پردازنده اینتل ساخت توشیبا و دیگری ساخت SK Hynix است.

در تست ویرایش ویدئو، از برنامه معروف و محبوب Handbrake استفاده شده که به صورت رایگان نیز در دسترس قرار گرفته است. در این تست، دو لپ تاپ باید ویدئویی با کیفیت 4K را به ویدئویی با کیفیت 1080p تبدیل می کردند که در نهایت مدل مجهز به پردازنده اینتل توانست این کار را در 17 دقیقه و 18 ثانیه انجام دهد. این در حالی است که مدل مجهز به پردازنده AMD، عملیات مشابه را در مدت زمان 20 دقیقه و 33 ثانیه به انتها رساند.

در بنچمارک Cinebench R20، دو لپ تاپ 20 بار پشت سر هم مورد آنالیز قرار گرفتند. پردازنده AMD با سرعت میانگین 2.5 گیگاهرتز و دمای 61.5 درجه سانتی گراد، کار خود را با امتیاز 1480.4 شروع کرد که بیشترین امتیاز آن نیز به حساب می آید. سپس در سه دور بعد این مقدار کمی افت داشت و در دور نهم، به کمترین مقدار خود یعنی 1157.2 رسید. از آن پس، امتیاز در همان حدود باقی ماند.

پردازنده اینتل اما کار خود را با فرکانس متوسط 2.4 گیگاهرتز، دمای 73.3 درجه سانتی گراد و امتیاز 1687.7 شروع کرد. این پردازنده علاوه بر اینکه امتیاز بهتری نسبت به پردازنده AMD کسب کرد، بعد از تست هفتم، امتیازی در حدود 1400 بدست آورد و این مقدار تا تست آخر نیز در همان حوالی باقی ماند.

بنچمارک پردازنده گرافیکی سرفیس لپ تاپ 3 (عدد بزرگتر نشان دهنده عملکرد بهتر است)

از آن جایی که هیچ یک از این دو لپ تاپ با تمرکز بر انجام بازی های سنگین طراحی نشده اند، عملکرد آن ها در بازی نه چندان گرافیکی Dirt 3 و با اعمال تنظیمات متوسط با وضوح تصویر 1080p سنجیده شد و همانطور که مشاهده می کنید، مدل مجهز به پردازنده اینتل توانست، نه با اختلاف فاحش، رقیب خود را پشت سر بگذارد.

جالب اینجاست که معمولا گرافیک پردازنده های اینتل با اختلاف زیادی پشت سر گرافیک داخلی پردازنده های AMD قرار می گرفتند. اما این پیروزی نه چندان بزرگ، برای گرافیک های داخلی جدید اینتل می تواند نکته مثبتی برای این شرکت باشد. اینتل در بنچمارک 3Dmark که به صورت تخصصی به قدرت پردازنده گرافیکی می پردازد نیز توانست رقیب خود را پشت سر بگذارد که با توجه به مدل های این دو پردازنده، اتفاق قابل پیش بینی و طبیعی بود.

عمر باتری سرفیس لپ تاپ 3 (عدد بیشتر نشان دهنده عملکرد بهتر است)

در تست باتری، دو لپ تاپ به طور دائم با وای فای روشن مورد آنالیز قرار گرفتند و روشنایی نمایشگر نیز روی 150 نیت قرار داشت. عملکرد دو لپ تاپ در وب گردی، استریم ویدئو و اجرای تست OpenGL در مرورگر آنالیز شد و در نهایت مدل مجهز به پردازنده اینتل بود که با مدت زمان 9 ساعت و 31 دقیقه توانست همتای مجهز به پردازنده AMD خود را با مدت زمان 8 ساعت پشت سر بگذارد.

موارد دیگر

با توجه به اینکه لپ تاپ مجهز به پردازنده AMD حدودا 100 دلار ارزان تر است، یک سری نکات مثبت علاوه بر بنچمارک های اجرا شده وجود دارند که خرید مدل کسب و کار سرفیس لپ تاپ 3 را بیشتر توجیه می نماید.

اولین مورد، کارت وای فای است. مدل مجهز به پردازنده AMD از وای فای کوالکام Atheros QCA61x4A استفاه می نماید که از استاندارد 802.11ac (وای فای 5) پشتیبانی می نماید. از آن جایی هم که هنوز روترهایی که از وای فای 6 پشتیبانی می نمایند فراگیر نشده اند، همین مقدار نیز می تواند فعلا پاسخ گوی احتیاج کاربران باشد.

در طرف مقابل اما مدل مجهز به پردازنده اینتل قرار گرفته است که از کارت وای فای 6 AX201 خود شرکت اینتل بهره می برد و از استاندارد 802.11ax پشتیبانی می نماید. اگرچه بسیاری از کاربران در حال حاضر نمی توانند از مزیت های چنین مودمی بهره مند شوند، با این اوصاف خرید مدل کسب و کار می تواند انتخاب آینده نگرانه تری باشد.

دلیل دیگری که فزونی مدل مجهز به اینتل را ثابت می نماید، نسخه ویندوز نصب شده روی دستگاه ها است که البته طبیعی است مدل های کسب و کار به مدل پرو مجهز شوند و مدل های معمولی به ویندوز نسخه هوم! با این اوصاف این یک فزونی نسبی برای مدل مجهز به اینتل محسوب می گردد.

سرفیس لپ تاپ 3 مجهز به پردازنده اینتل می تواند به 32 گیگابایت رم و 1 ترابایت حافظه داخلی طبق احتیاج کاربران مجهز گردد. اما مدلی که از پردازنده AMD استفاده می نماید قابل ارتقا در بخش رم نیست اما می تواند به میزان حافظه مشابه (1 ترابایت) ارتقا یابد.

البته اگر مدل های 13.5 اینچی این لپ تاپ ها را که همگی از پردازنده اینتل استفاده می نمایند خریداری کنید، از رم های LPDDR4x با سرعت بیشتر برخوردار خواهید شد که در هیچ یک از مدل های 15 اینچی شاهد آن نخواهید بود. همچنین از لحاظ رنگ بندی نیز محصول مجهز به پردازنده AMD تنوع بیشتری دارد.

مایکروسافت علیه اینتل شرط بست و باخت

نتیجه گیری

با توجه به قیمت و عملکرد این دو لپ تاپ، می توان گفت مدلی که به پردازنده اینتل مجهز شده، عملکرد به مراتب بهتری دارد و خرید آن کمی منطقی تر به نظر می رسد. این پردازنده ها جدیدترین پردازنده های شرکت اینتل هستند و اینطور که به نظر می رسد عملکرد بسیار خوبی نیز در زمینه مصرف باتری، قدرت پردازشی و قدرت گرافیکی دارند.

تفاوت قیمت این دو محصول تنها 100 دلار است. بنابراین اگر علاقه مندان به خرید لپ تاپ های جدید مایکروسافت در محدودیت بودجه ذکر شده قرار ندارند، بهتر است مدلی با پردازنده i7 را خریداری نمایند. AMD هنوز پردازنده هایی با ریز معماری Zen 2 که بر پایه فناوری 7 نانومتری فراوری شده اند را به لپ تاپ ها نیاورده و تا آن موقع اینتل حاکم بلامنازع در این زمینه است. به همین دلیل، احتیاج به پردازنده های جدید AMD در لپ تاپ ها شدیدا حس می گردد.

منبع: tomshardware

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 737

به "جدال سخت AMD و اینتل؛ کدام پردازنده در سرفیس لپ تاپ 3 عملکرد بهتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال سخت AMD و اینتل؛ کدام پردازنده در سرفیس لپ تاپ 3 عملکرد بهتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید