تالاب لیپار چابهار؛ دیدنی شگفت انگیز در جنوب ایران

به گزارش آی تی گپ، پانزده کیلومتر به سمت شرق چابهار که حرکت کنید، در نزدیکی روستای رمین منطقه ای زیبا و بکر دیده می شود که تالاب لیپار هم در آنجا قرار گرفته است؛ دریاچه ای به رنگ خون که به آن تالاب صورتی هم می گویند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید تالاب لیپار چابهار کجاست و علت رنگ تالاب لیپار چیست.

تالاب لیپار چابهار؛ دیدنی شگفت انگیز در جنوب ایران

فهرست مطالب

آشناییرنگ صورتی از کجاست؟این پدیده دست ساز است؟تالاب دشتار

آشنایی

تالاب لیپار چابهار یکی از تالاب های ایران است که در جنوبی ترین نقطه ایران واقع شده است و مناسب برای زندگی گیاهان و جانوران مختلف است. پرندگان زیادی مثل چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی هم در این منطقه وجود داشته و زیبایی آن را چند برابر می کنند. بوته های پنبه وحشی زیادی هم در این منطقه قرار داشته که مردم برای استفاده در تشک از آنها استفاده می کنند.

رنگ صورتی از کجاست؟

برای پیدا کردن دلیل رنگ تالاب لیپار باید به چابهار رفت. براساس مقاله تالاب لیپار چابهار کجاست باید بدانید که رنگ صورتی بخاطر وجود پلانکتون ها و فعالیت آنهاست. پلانکتون های گیاهی که 90 درصد آنها را تشکیل می دهند و مواد آلی و معدنی رودخانه ها و خورهای متصل به دریای عمان و خلیج فارس باعث شده تا فعالیت بیولوژیکی آنها در بعضی از فصول به طرز چشمگیری بالا برود. این فعالیت در ماههای آخر سال و اول فروردین نمود بیشتری دارد. گونه خاص نوکتیلوکا میلیاروس در اثر همین جزر و مدها در منطقه خلیج گواتر بوجود آمده و بهمن، اسفند و فروردین بیشترین تولید را دارند.

این پدیده دست ساز است؟

این تالاب به پیشنهاد شخصی یکی از بومیان به نام آقای دادکریم شیخ زاده احداث شده و کمک اهالی و حمایت وزارت نیرو در سال 1362 و در اختیار گذاشتن دستگاه های کشاورزی، کمک بزرگی به این کار کردند. با توجه به بارندگی خوبی که در تالاب بود، مدت بسیار زیادی منطقه را سرسبز کرد و پرندگان مهاجر و غیربومی زیادی به این تالاب صورتی جذب شدند. بررسی هایی که در این مدت در مورد آبزیان و موجودات زنده این منطقه انجام شدند، حضور بیش از 93 گونه پلانکتون گیاهی، 31 گونه پلانکتون جانوری، 64 گونه نرم تنان، 85 گونه ماهی، 24 گونه سخت پوست، 14 گونه مایوبنتوز و 46 گونه مختلف از جلبک ها را نشان می دهند.

تالاب دشتار

بکر بودن منطقه چابهار روی اسامی تالاب هایش هم دیده می شود. تالاب دشتار که در نزدیکی تالاب صورتی واقع شده است، در زبان بلوچی به معنای دختران جوانی بوده که هنوز ازدواج نکرده اند. البته، محلی ها به آن عروس هم می گویند. زیبایی درختان سرسبز این منطقه و بکر بودنش دلیل اصلی استفاده از این نام است. در حقیقت، این دو تالاب از بکرترین تالاب های ایران بوده که در نزدیکی هم قرار گرفته اند.

در ادامه بخوانیدمعرفی دیدنی های چابهار | سفر به شهر همیشه بهارمنبع: همگردی
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1866

به "تالاب لیپار چابهار؛ دیدنی شگفت انگیز در جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب لیپار چابهار؛ دیدنی شگفت انگیز در جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید