بریانی، غذایی خوشمزه از دیار نصف دنیا

به گزارش آی تی گپ، بریانی اصفهان از غذاهای سنتی و معروف این شهر است که با گوشت گوسفندی درست می گردد.

بریانی، غذایی خوشمزه از دیار نصف دنیا

امروز می خواهیم حال و هوای رستوران های سنتی اصفهان را به خانه شما بیاوریم و عطرشان را در آشپزخانه تان به پا کنیم. بریانی یکی از غذاهای محبوب برای اصفهانی ها و مسافران این شهر است. در ادامه این مطلب طرز تهیه بریانی را خواهید خواند. با خبرنگاران همراه باشید.

به خاطر داشته باشید که گوشت بریانی از برش های مقرون به صرفه و چربی دار شقه گوسفند انتخاب می گردد. مانند قلوه گاه، دنده، گردن و اضافات راسته. از آنجا که گوشت در نهایت چرخ می گردد، شکل و اندازه تکه ها اهمیتی ندارد.

مواد لازم برای طرز تهیه بریانی

  • گوشت با استخوان یک کیلو
  • قلوه گوسفند یک جفت
  • کشک ساییده شده نصف پیمانه
  • زعفران ساییده شده 2 قاشق چای خوری
  • نان سنگک به اندازه لازم
  • جگر سفید گوسفند یک دست
  • پیاز یک عدد
  • فلفل سیاه 2 قاشق چای خوری
  • دارچین ساییده شده یک قاشق چای خوری
  • نمک به اندازه لازم

طرز تهیه بریانی

مرحله اول

گوشت، جگر و قلوه را پاک کنید و بشویید. پیاز را هم به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس گوشت و پیاز را در 3 لیتر آب روی شعله زیاد بگذارید. کف گوشت را بگیرید، شعله را کم کنید و در قابلمه را ببندید.

مرحله دوم

در انتها ساعت اول، نمک و فلفل را اضافه کنید. اجازه دهید گوشت به مدت 2 ساعت بپزد و مراقب باشید که له نگردد. پس از پخت، گوشت و جگر سفید و قلوه را از آب بیرون بیاورید و در آبکش بگذارید. دو تا سه قاشق زعفران را در آب داغ حل کنید و نیمی از آن را در آب گوشت بریزید.

مرحله سوم

استخوان ها را از گوشت جدا کنید. گوشت های بدون استخوان را همراه با جگر سفید خرد نموده از چرخ گوشت بگذرانید. به جای مانده محلول زعفران را روی گوشت چرخ نموده بریزید و مخلوط کنید.

مرحله چهارم

فر را روی دمای 220 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد. مخلوط گوشت را در ظرف بریزید و روی آن را صاف کنید. کمی از آب گوشت را روی ظرف بریزید. دارچین و فلفل سیاه را هم بیفزایید و ظرف را 15 دقیقه در فر بگذارید. آب گوشت را داغ کنید و با کشک در یک کاسه بریزید.

مرحله پنجم

قلوه را به صورت چند ورقه نازک ببرید. ظرف بریانی را با ورقه های قلوه تزیین کنید و با کاسه آب گوشت و نان سنگک و ریحان و یک پارچ دوغ سر سفره بگذارید. در کنار این غذا یک چای ایرانی خوش رنگ می چسبد. نکان دم کردن یک چای بی نظیر را در این مطلب بخوانید.

نکته طرز تهیه بریانی

بریانی را بدون جگر سفید هم می توان درست کرد. اما جگر سفید آب گوشت بریانی را خوشمزه تر می نماید. با این وجود در برخی کتاب ها طرز تهیه بریانی بدون قلوه و جگر سفید آمده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب لپه پلو با مرغ، یک غذای ایرانی خوشمزه را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2196

به "بریانی، غذایی خوشمزه از دیار نصف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بریانی، غذایی خوشمزه از دیار نصف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید