آنالیز شاهین پلاس اتوماتیک ؛ چرا نباید شاهین پلاس اتوماتیک بخریم؟

به گزارش آی تی گپ، شاهین پلاس اتوماتیک یکی از محصولات نو سایپا است که به منظور جذب علاقه مندان به خودروهای اتوماتیک روانه بازار شده است. این خودرو با موتور 16 سوپاپ و گیربکس اتوماتیک عرضه شده است، اما آیا ارزش خرید دارد؟ در این گزارش با آنالیز شاهین پلاس اتوماتیک مسائل، مزایا و دلایلی که ممکن است شما را از خرید شاهین پلاس اتوماتیک منصرف کند، عنوان نموده، و مقایسه ای با خودروهای مشابه نظیر تارا اتوماتیک و شاهین جی ارائه نموده ایم.

آنالیز شاهین پلاس اتوماتیک ؛ چرا نباید شاهین پلاس اتوماتیک بخریم؟

خبرنگاران - امین ازاد: شاهین سایپا در نسخه های گوناگونی فراوری می گردد. نسخه های دستی موجود در بازار از پیشرانه هشت سوپاپ توربو استفاده می نمایند که بزرگ ترین نقطه ضعف آن است. شاهین اتومات نیز از همین پیشرانه توربو و گیربکس CVT استفاده می نماید. در نهایت اما سایپا تصمیم به تعویض این موتور با نمونه ME16 که مشابه TU5 پلاس است گرفت. گیربکس CVT خودرو نیز با نمونه 6 سرعته ی اتوماتیک DAE تعویض شد.

شاهین پلاس اتوماتیک از پیشرانه ME16 که همان نمونه داخلی سازی شده ی EC5 گروه پژو - سیتروئن است، بهره می برد. این پیشرانه، بسیار شبیه به پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو است و تنها در بعضی از قطعات جزئی با آن تفاوت دارد. البته بعضی از مدیران مگاموتور خروجی پیشرانه ME16 را اندکی بیشتر از TU5 پلاس می دانند.

این پیشرانه تنفس طبیعی 16 سوپاپ با حجم دقیق 1587 سی سی می تواند حدود 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور فراوری کند. این پیشرانه به سیستم VVT و اویل پمپ متغیر هم مجهز است.

هر چند این مشخصات فنی بسیار شبیه تارا اتوماتیک است، اما نکته اینجاست که وزنِ شاهین حدود 80 کیلوگرم بیشتر از تارا است.

آنالیز مسائل فنی شاهین پلاس اتوماتیک

یکی از مهم ترین مسائل فنی تارا اتوماتیک، هماهنگ نبودنِ موتور 16 سوپاپ TU5 پلاس با گیربکس اتوماتیک DAE است. شاهین پلاس اتوماتیک هم از ترکیبی مشابه استفاده نموده است. این گیربکس توانایی هماهنگی کافی با موتور را ندارد و این مشکل به ویژه در دورهای بالای موتور، هنگامی که خودرو به گشتاور بیشتری احتیاج دارد، خود را نشان می دهد. در تست های صورت گرفته، کندی شتاب و پایین بودن کشش خودرو کاملا محسوس است. این خودرو برای افرادی که در پی رانندگی پرشتاب هستند، مناسب نیست. و در سفرهای طولانی با سرعت بالا ممکن است با مسائلی همانند صدای زیاد موتور روبرو شوند.

مقایسه موتور 16 سوپاپ با موتور 8 سوپاپ

یکی از تغییرات اصلی شاهین پلاس اتوماتیک، استفاده از موتور 16 سوپاپ است که نسبت به موتور 8 سوپاپ در دورهای پایین عملکرد بهتری دارد و در حرکت اول و سرعت های پایین، احتیاج راننده را برآورده می نماید. با این حال، در دورهای بالای موتور یا زمانی که احتیاج به گشتاور بالاتر است، عملکرد خودرو افت می نماید. درست است که راندمان تنفسی موتورهای 16 سوپاپ از نسخه مشابه هشت سوپاپ بهتر است، اما موتور هشت سوپاپ شاهین، توربو است و این موتور توربو نیست پس یا احتیاج است موتور 8 سوپاپ توربو 16 سوپاپ گردد یا موتور 16 سوپاپ شاهین پلاس اتوماتیک توربو.

تجربه رانندگی: مناسب برای شهر، نامناسب برای جاده

رانندگی در مسیرهای هموار و صاف شهری با شاهین پلاس اتوماتیک راحت است و با توجه به سیستم های کمکی موجود، تجربه ای خوشایند برای رانندگان شهری به همراه دارد. اما در رانندگی برون شهری و سفرهای طولانی، یا رانندگی در مسیرهای شهری با شیب زیاد با شاهین پلاس اتوماتیک با مسائل زیادی روبه رو می گردد.

در دورهای بالای موتور، صدای موتور افزایش می یابد و شتاب گیری کُند، می تواند آزاردهنده باشد. این خودرو مناسب افرادی است که احتیاج به کشش و شتاب بالا ندارند و بیشتر آن را برای رانندگی شهری می خواهند.

تارا اتوماتیک یا شاهین پلاس اتوماتیک: کدام بهتر است؟

در مقایسه میان تارا اتوماتیک و شاهین پلاس اتوماتیک، شباهت هایی همانند استفاده از گیربکس DAE وجود دارد. اما تفاوت هایی نیز به چشم می خورد. تارا به علت استفاده از پلتفرم PF1 هندلینگ بهتری دارد و در تست های پایداری مانند تست گوزن، تارا عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

طراحی داخلی تارا و چینش کنترلرها راحتی بیشتری برای راننده به همراه دارد، اما طراحی بیرونی شاهین پلاس اتوماتیک مجذوب کننده تر است. به طور کلی، اگر در پی خودرویی با هندلینگ و ارگونومی بهتر هستید، تارا اتوماتیک گزینه مناسبی است. اما اگر ظاهر خودرو برای تان اهمیت بیشتری دارد، ممکن است شاهین پلاس اتوماتیک مجذوب کننده تر باشد.

آیا خرید شاهین جی به جای شاهین پلاس اتوماتیک بهتر نیست؟

اگر از گیربکس دستی استفاده راحتی دارید و در پی گزینه ای با قیمت پایین تر و عملکرد بهتر هستید، شاهین جی گزینه بهتری است. شاهین جی از موتور هشت سوپاپ و گیربکس دستی بهره می برد که به علت استفاده نکردن از گیربکس اتوماتیک، از مسائل هماهنگی گیربکس و موتور شاهین پلاس اتوماتیک رهایی یافته است. بعلاوه شتاب و کشش بیشتری را فراهم می نماید و برای افرادی که در پی رانندگی برون شهری هستند، مناسب تر است.

نقاط قوت و نقاط ضعف خودرو

این محصول با این مشخصات فنی و ظاهری نقاط ضعف و قوت مشخصی دارد.

نقاط قوت شاهین پلاس اتوماتیک: طراحی بیرونی زیباتر، عملکرد مناسب برای رانندگی در سرعت های پایین و درون شهری، راحتی نسبی در رانندگی شهری به علت گیربکس اتوماتیک.

نقاطِ ضعف شاهین پلاس اتوماتیک: هماهنگی نامناسب گیربکس اتوماتیک با موتور، شتاب گیری ضعیف و کاهش کشش در دورهای بالا، صدای زیاد موتور در سرعت های بالا.

پیشنهاد نهایی پس از آنالیز شاهین پلاس اتوماتیک : آیا ارزش خرید دارد؟

در کل، شاهین پلاس اتوماتیک از نظر طراحی بیرونی و بعضی امکانات رفاهی خودرویی مناسب است. اما مسائل فنی و ضعف در هماهنگی گیربکس و موتور، باعث می گردد که این خودرو برای کسانی که در پی عملکرد بالا، شتاب و قدرت هستند، گزینه مناسبی نباشد.

برای چه کسانی مناسب است؟

شاهین پلاس اتوماتیک برای افرادی که احتیاج به شتاب و کشش بالا ندارند و بیشتر از خودرو برای رفت و آمد شهری استفاده می نمایند، انتخاب مناسبی است. اما اگر هدف شما رانندگی در سرعت های بالا و استفاده در جاده های برون شهری است، بهتر است به سراغ گزینه های دیگر بروید.

گزینه های پیشنهادی به جای شاهین پلاس اتوماتیک

اگر در پی خودرویی مالی و مناسب برای استفاده در بلندمدت هستید، تارا دستی و شاهین جی گزینه های بهتری نسبت به شاهین پلاس اتوماتیک هستند. تارا دستی به علت هندلینگ بهتر و ارگونومی بالاتر و شاهین جی با گیربکس دستی به علت شتاب و کشش بیشتر، برای رانندگی برون شهری گزینه های بهتری هستند.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 آذر 1403 بروزرسانی: 7 آذر 1403 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2471

به "آنالیز شاهین پلاس اتوماتیک ؛ چرا نباید شاهین پلاس اتوماتیک بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز شاهین پلاس اتوماتیک ؛ چرا نباید شاهین پلاس اتوماتیک بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید