الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی صنایع دستی طراحی می گردد

به گزارش آی تی گپ، تهران (پانا) - به گفته رئیس گروه هنر دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب های فنی وحرفه ای و کاردانش طراحی الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی صنایع دستی در برنامه های راهبردی سال 1400 دفتر برنامه ریزی درسی و تألیف کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش قرار گرفته است.

الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی صنایع دستی طراحی می گردد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بشری گلبخش رئیس گروه هنر دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب های فنی وحرفه ای و کاردانش در مورد اهداف و ضرورت طراحی این الگوی مفهومی گفت: تنوع مشاغل در حوزه صنایع دستی بسیار بالاست. از طرفی دو وجه پررنگ و مهم در مشاغل صنایع دستی وجود دارد که یکی ریشه دار بودن در فرهنگ ایرانی اسلامی و دیگری بومی بودن و ظرفیت اشتغال زایی فراوان آنهاست. هم اکنون رشته های متعددی در این حوزه در شاخه کاردانش و رشته صنایع دستی فرش در شاخه فنی و حرفه ای در حال اجراست؛ اما همین تنوع رشته ها و تعیین نبودن سهم آموزش های رسمی (دوره سه ساله تحصیلی در متوسطه دوم) و غیر رسمی (دوره های کوتاه مدت) در این زمینه، باعث شد تا دفتر برنامه ریزی درسی و تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش در صدد طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی صنایع دستی برآید.

همخوانی نداشتن بعضی مهارت ها با ظرفیت های آموزش و پرورش

رئیس گروه هنر دفتر برنامه ریزی وتالیف کتاب های درسی فنی وحرفه ای وکاردانش گفت: چنانچه این الگو با یاری خبرگان و صاحبنظران (شورای پژوهشی و تخصصی صنایع دستی) طراحی گردد، می تواند صندلی رشته های متعدد صنایع دستی را در مشاغل هم خانواده متناسب با طبقه بندی نظام بین المللی مشاغل (ایسکو) روشن سازد، سپس رشته هایی که می توانند در سیستم آموزش رسمی کشور قرار بگیرند از رشته هایی که این گنجایش را نداشته و در قالب دوره های کوتاه مدت امکان آموزش دارند را از یکدیگر براساس شاخص های تعیین تفکیک نماید. بعلاوه آن دسته از مهارت هایی که از نظر مالی، تجهیزات و فضا با ظرفیت های آموزش و پرورش همخوانی ندارند، تعیین شوند. در حال حاضر برنامه درسی چند رشته صنایع دستی در دفتر برنامه ریزی وتالیف کتاب های درسی فنی وحرفه ای وکاردانش تهیه شده که پس از تهیه این الگو و بازنگری آنها به روز رسانی خواهند شد.

توجه علاقمندان به رشته های صنایع دستی بومی

وی ادامه داد: ترغیب هنرجویان برای تحصیل در رشته های هنری الزاماً بایستی مبتنی بر واقعیت بوده و براساس علاقه و استعدادهای آنها صورت پذیرد. نیازهای ورود و تحصیل در رشته های هنری علاوه بر صرف هزینه های بالا و زمان زیاد، صبر، حوصله و دقت فردی بالایی را می طلبد. بعلاوه علاقمندان به رشته های صنایع دستی بایستی به رشته های بومی خود توجه بیشتری داشته باشند، زیرا مواد اولیه و ابزار این رشته در منطقه خود به راحتی و با قیمت مناسبتری در دسترس بوده و برای اشتغال در آن ارزان بوده و بازار گردشگران براساس معروفیت صنایع دستی هر منطقه، پر رونق تر است .

وی درخصوص سطح مطلوبیت آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش، تجهیزات موجود درهنرستان ها، راهنمایی تحصیلی هنرجویان اضافه کرد: تجهیزات موجود درهنرستان های کشور که در آنها رشته های هنری آموزش داده می گردد براساس منطقه ها برخوردار، کمتر برخوردارمتغیر بوده و در حال حاضر به علت شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان بازدید حضوری وجود ندارد؛ بنابراین نمی توان آمارتعیینی در این زمینه بیان کرد اما براساس آنچه اولیاء و دانش آموزان می گویند، متاسفانه راهنمایی تحصیلی هنرجویان برای رشته های هنری شاخه فنی و حرفه ای براساس علاقه و درخواست هنرجویان صورت نگرفته و معدل کارنامه متوسطه اول، ملاک تقسیم دانش آموزان و هنرجویان در رشته های مختلف قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1898

به "الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی صنایع دستی طراحی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی مفهومی برنامه ریزی درسی صنایع دستی طراحی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید