دیدنی هایی که اطراف بازار بزرگ استانبول منتظر شما هستند

به گزارش آی تی گپ، استانبول شهر تاریخی و بزرگی است که در آن جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارند. یکی از این جاذبه ها، بازار بزرگ استانبول بوده که هم ارزش تاریخی و هم ارزش مالی و تجاری دارد. در این بازار قسمت های مختلفی وجود داشته که هر کدام جذابیت های بخصوصی دارند. در این مطلب به معرفی بازار و دیدنی های اطراف بازار بزرگ استانبول می پردازیم. همچنین برای سهولت در گشت و گذار هم رستوران های اطراف بازار بزرگ استانبول و همچنین مراکز خرید اطراف بازار بزرگ استانبول را برایتان توضیح خواهیم داد.

دیدنی هایی که اطراف بازار بزرگ استانبول منتظر شما هستند

از سفر با تور استانبول لذت ببرید.

معرفی بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی در قلب شهر تاریخی استانبول نهاده شده است. این بازار را می توان بزرگترین و همچنین با قدمت ترین بازار جهان دانست که در آن 4000 مغازه، مسجد، رستوران و دیگر کاربری ها، همه زیر یک سقف در 65 خیابان وجود دارند. سلطان محمد فاتح بعد از تسلط بر قسطنطنیه، در سال 1461 میلادی دستور ساخت این بازار بزرگ را می دهد. این بازار در واقع بر روی ویرانه های بازار دوران بیزانس ساخته شد. بازار بزرگ استانبول تا به امروز دوبار در اثر آتش سوزی تخریب و دوباره بازسازی شد که یکی در سال 1942 و دیگری در سال 1954 میلادی رخ داد. با ورود به کاپالی چارشی باید خودتان را آماده اصرار بیش از حد فروشندگان بکنید. آن ها انتظار دارند که شما حتما از آن ها خرید کنید. تمام این حرف ها و بازار گرمی هایی که فروشندگان می نمایند، باعث می شود که در این بازار اصلا خسته نشوید و همچنان به راه خود ادامه دهید. فروشندگان کاپالی چارشی علاوه بر زبان ترکی، زبان های دیگری نیز بلد هستند و با این زبان ها سعی دارند تا شما را به خرید ترغیب نمایند. اگر از این بازار خرید می کنید، توجه داشته باشید که حتما تخفیف بگیرید و در چانه زنی اصرار داشته باشید، چون بهترین قیمت را زمانی به شما می دهند که بخواهید از در مغازه بیرون بروید. در این بازار انواع اجناس مانند پوشاک، طلا و زیورآلات، فرش و قالیچه، ظروف سرامیکی و ... به فروش می رسد. در بازار بزرگ استانبول بخش های مختلفی وجود دارند که هر کدام مختص یک نوع کالا بوده و IC Bedestan یا بازار اندرونی، بخش عتیقه جات این بازار است. کالاهای گران قیمت و با ارزش در گذشته در قسمت مرکزی بازار نگهداری می شدند. در واقع، قسمت مرکزی بازار یک دژ حفاظتی بوده و امروزه، این بخش همان بخش عتیقه جات است و در اینجا اشیای بسیار زیبایی برای فروش گذاشته شده اند. بازار صحاف ها یا sahaflar carsisi، بیرون از در غربی بازار نهاده شده است که در آن کتاب های جدید و قدیمی و همچنین دست دوم به فروش می رسند. در این بخش همچنین کتاب های نایاب و کمیاب پیدا می شوند. قسمت های مختلف این بازار باعث شده تا پیچ و خم آن زیاد باشد و افراد در گذر از آن دچار سردرگمی شوند. به همین دلیل، حتما از تابلوهایی که در کاپالی چارشی نصب شده بهره ببرید تا راه خود را به خوبی پیدا کنید.

دیدنی های اطراف بازار بزرگ استانبول

محله امینونو

از طریق تراموای امینونو می توانید به محله امینونو بروید و در شلوغی های آن از مغازه ها و فروشگاه های مختلف آن دیدن کنید. این مغازه و فروشگاه ها معمولا دارای برندهای معروف هستند و این موضوع باعث جذب افراد بسیاری می شود. این محله نزدیک به بازار بزرگ استانبول در گذشته مرکز حمل و نقل کالا و ترابری و قطب مالی شهر بوده است. در این محله می توانید در تورهای گردشگری تنگه بسفر شرکت کنید.

بازار ادویه

یکی دیگر از دیدنی های اطراف بازار بزرگ استانبول که در قرن 17 میلادی ساخته شده، بازار ادویه است. این بازار به نام بازار مصری ها نیز معروف بوده و از نظر وسعت این بازار از بازار بزرگ استانبول کوچکتر هست. دلیل ساخت چنین بازاری، کسب درآمد برای مرمت و نگهداری از مسجد جدید بود. در این بازار از مصر و جزایر ادویه، داروهای گیاهی و ادویه آورده می شد و به همین دلیل، نام این بازار را بازار مصری ها یا بازار ادویه گذاشتند. امروزه در این بازار نه به اندازه قدیم هنوز هم مغازه های ادویه فروشی و گیاهان دارویی و معطر وجود دارند و در بین ادویه های این مغازه ها زعفران ایران نیز دیده می شود. در سال های اخیر با افزایش توریست در این شهر، مغازه هایی که به فروش سوغات می پردازند، بیشتر شده و در این مغازه ها اجناسی مانند شیرینی لوکوم، آجیل، قهوه، خشکبار و چای به فروش می رسند.

مسجد بایزید

سلطان بایزید دوم در دوران عثمانی دستور ساخت مسجدی به نام بایزید را می دهند. این مسجد در سال 1506 میلادی تکمیل شد و امروزه هنوز هم در به قوت خود باقی است. این مسجد در واقع با توجه به مسجد ایاصوفیه ساخته شده و در صحن آن 20 ستون از سنگ سماق و سنگ خارا وجود دارد. محراب این مسجد بسیار زیبا بوده، اما در قسمت های دیگرش فضا بسیار تاریک است.

مسجد سلیمانیه

بر روی تپه در استانبول، مسجد بسیار باشکوه و مجللی به نام مسجد سلیمانیه یا به زبان ترکیه سلیمانیه جامی نهاده شده است. معمار این بنا سنا بوده که بناهای بسیار باارزشی را در عین سادگی در این شهر ساخته است. در بین تمامی مساجدی عثمانی، گنبد این مسجد از همه بلندتر بوده و همین موضوع باعث شده تا معماری متفاوت و زیباتری نسبت به دیگر مساجد داشته باشد. برای نگه داشتن این گنبد از یک طاق و 4 ستون استفاده شده و در دیواره های خارجی این مورد از دیدنی های اطراف بازار بزرگ استانبول گنبدهای کوچکتر و مناره های مرتفعی قرار دارند. شیشه های این مسجد رنگی بوده و در محراب آن از کاشی های بسیار زیبایی استفاده شده است. این مسجد را می توان مجموعه ای از حمام، بیمارستانف موسسه های خیره و کتابخانه دانست که مدیریت این ها همه به صورت سنتی انجام می شود. از این مسجد، چشم انداز زیبایی از گلدن هورن قابل مشاهده بوده و همچنین نمای کلی و زیبایی از شهر اینجا معین است. مقبره سنان، معمار خوش آوازه ترک در قسمت شمالی مسجد و بیرون از دیواره های آن نهاده شده است. در کنار این مسجد گورستانی وجود دارد که سلطان سلیمان و همسرش در آن به خاک سپرده شده اند.

مسجد شاهزاده

از دیگر دیدنی های اطراف بازار بزرگ استانبول، مسجد شاهزاده است. این مسجد برای پسر بزرگ سلطان سلیمان، شاهزاده محمد ساخته شد. او در 22 سالگی با بیماری آبله فوت کرد و آرامگاه او در باغی است که این مسجد نیز در آن نهاده شده است. در این باغ همچنین چندین پادشاه عثمانی به خاک سپرده شده اند. سنا، معمار ترکی در دوران کارآموزی خود چندین کار انجام داده که یکی از آن ها مسجد شاهزاده است و این بنا را می توان اولین کار سنا دانست.

مسجد فاتح

از جمله مساجد بااهمیت در استانبول که بزرگترین مسجد دوران عثمانی نیز به حساب می آید، مسجد فاتح است. محله فاتح به محله ای مذهبی تبدیل شده که این مسجد درست در مرکز این محله واقع شده است. سلطان محمد زمانی که استانبول را به تسخیر خود در آورد، در سال 1463 میلادی، دستور ساخت این مسجد بر روی ویرانه های کلیسای حواریون را می دهد که در سال 140 میلادی ساخت آن به اتمام می رسد. این مسجد دوبار مورد بازسازی نهاده شد. بار اول بازسازی بود که بعد از زلزله سال 1766 میلادی انجام شد و بار دوم در سال های اخیر بود که به صورت کامل انجام شد و به همین دلیل آن چیزی که امروزه دیده می شود با بنایی که اول ساخته شد، متفاوت است. در این مورد از دیدنی های اطراف بازار بزرگ استانبول از شیشه های رنگی استفاده شده که به زیبایی آن افزوده است. آرامگاه سطان محمد که به سبک باروک ساخته شده، درست پشت این مسجد نهاده شده است. آرامگاه همسر سلطان محمد نیز در کنار همین آرامگاه جای گرفته است. کسانی که به خرید و بازار علاقه دارند، روز یکشنبه را برای بازدید از این مسجد قرار دهند، چون سمت شمال این بنا بازار بزرگی پر از لباس و کالاهای دیگر برگزار می شود و قیمت هایش نسبت به دیگر مکان ها بسیار مناسب و مقرون بصرفه است.

مسجد جدید

در سواحل امینونو، مسجد معروفی به نام مسجد جدید وجود دارد. معماری این مسجد هر کسی را حیرت زده خواهد نمود، به خصوص اگر از سمت میدان اصلی وارد صحن شوید با آبشاری از گنبدها رو به رو می شوید. تعداد کلی این گنبد ها 66 عدد بوده که در کنار آن ها دو مناره نیز وجود دارد. وارد فضای داخلی که شوید با طراحی بسیار زیبایی از داخل گنبد رو به رو خواهید شد. از کاشی های iznik که بسیار زیبا هستند و نقوش بسیاری بر روی آن کار شده، در داخل این مسجد استفاده شده که زیبایی خاصی را به این مکان داده است. این مورد از دیدنی های اطراف کاپالی چارشی را سنان در دوران کارآموزی خود در سال 1597 میلادی طراحی کرد و ساخت آن آغاز شد، اما ساخت این مسجد در سال 1663 میلادی به همت تورهان خدیجه، ملکه مادر به اتمام رسید و دلیل آن هم مرگ سلاطین و همچنین سیاست هایی آن موقع بود.

مسجد قلندرخانه

یکی از کلیساهای گذشته که بعد از ورود عثمانی ها به این کشور به مسجد تبدیل شده، مسجد قلندرخانه است. سبک معماری این مسجد، بیزانس بوده و نمای بیرونی مسجد از آجر و فضای داخلی آن از سنگ مرمر با رنگ های مختلف هست. در زمان عثمانی داخل گنبد این مسجد رنگ می شود و در این گنبد، دیوارنگاری هایی دیده شده که گفته می شود متعلق به قرن 13 میلادی هستند. این دیوارنگاره ها امروزه در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری می شوند. در کنار مسجد قلندرخانه دو مسجد کوچک وجود داشته که همواره بسته هستند.

مسجد رستم پاشا

در دهه 1560 میلادی مسجدی به نام وزیر سلطان سلیمان، رستم پاشا ساخته می شود. ساخت مسجد رستم پاشا به دست یکی از معماران بسیار معروف به نام سنان بود. نمای بیرونی این مسجد ساده بوده، اما فضای درونی آن بسیار زیباست و در آن از جزئیات بسیاری استفاده شد. زیبایی داخل این مورد از دیدنی های اطراف کاپالی چارشی به حدی است که هیچکس اگر از قبل تصاویر آن را ندیده باشد، با دیدن نمای بیرونی فکرش را هم نمی نماید و حیرت زده می شود. کاشی به نام ایزنیک در کل این مسجد استفاده شده و در این کاشی از رنگ ها و طرح های مختلفی استفاده شده است. برای رسیدن به این مسجد باید از چندین پله بالا بروید، چون بر روی ارتفاع ساخته شده است.

دانشگاه استانبول

در میدان بایزید، یکی از مکان های آموزشی قدیمی و باارزش استانبول نهاده شده است. سر در این دانشگاه رو به روی بنای اصلی این دانشگاه و در میدان بایزید بوده و این سر در به سبک نظامی ساخته شده است. در زمان عثمانی، محوطه اصلی این دانشگاه وزارت جنگ بوده است. در سال 1828 میلادی، سلطان محمود دوم دستور ساخت برج دیده بانی را می دهد. این برج 85 متر ارتفاع دارد و از سنگ ساخته شده است. امروزه، در این برج چراغ های ال ایی دی قرار داده شده که با توجه به شرایط آب و هوایی، رنگ این ال ایی دی ها تغییر می نماید. رنگ آبی آسمان صاف، قرمز بارش برف، سبز بارش باران و در آخر زرد مه و غبار را نشان می دهد. هیچکس اجازه بالا رفتن از برج را ندارد، همچنین ورود افراد متفرقه به این مورد از دیدنی های اطراف کاپالی چارشی ممنوع است و فقط در طی سال تحصیلی و روزهای عادی و غیر تعطیل بین ساعات 10 صبح تا 15 می توان از محوطه این دانشگاه دیدن کرد.

ستون کنستانتین

در میدان چمبرلی تاش، ستونی به نام ستون کنستانتین وجود دارد. این ستون از سنگ سماق، قرمز و ارغوانی ساخته شده و طبق تحقیقات و آنالیز های اجرا شده، این ستون در میانه یک محل اجتماعی یا بازار بزرگ نهاده شده است. براساس تحقیقات، این ستون در گذشته ارتفاع بیشتری داشته و امروزه ارتفاع آن 35 متر است. در زمان رم باستان، این ستون از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار بود.

قنات والنس

در سال 375 میلادی، به دلیل کمبود آب آشامیدنی در قسطنطنیه، به دستور امپراطور والنس سیستم آبرسانی طولانی و پیشرفته ای ساخته شد که امروزه از آن قناتی به نام والنس باقی مانده است. مجاری آب، بناهایی همانند پل بودند که آب آشامیدنی را به هر منطقه می رساندند. در قرن 16 میلادی، سنان معمار مشهور ترکی این سیستم آبرسانی را بازسازی و مرمت کرد و به همین دلیل، این سیستم در دوران عثمانی نیز استفاده می شد. بعدها این سیستم آبرسانی از بین رفت و امروزه در نزدیکی مسجد شاهزاده قسمتی از قنات والنس باقی مانده و افراد بسیاری از آن دیدن می نمایند.

مراکز خرید و مغازه های معروف در محدوده بازار بزرگ

خیابان نوروعثمانیه

یکی از مراکز خرید اطراف بازار بزرگ استانبول که فقط پیاده رو است و هیچ خودرویی اجازه ورود به آن را ندارد، خیابان نوروعثمانیه است. این خیابان به بازار بزرگ می رسد و از اهمیت بسیار برخوردار است. در آن مغازه ها و فروشگاه های شیک و برند وجود داشته که در این بین، مغازه های فروش زیورآلات، جواهر و فرش بیشتر هستند.

ارمغان نوروعثمانیه

یکی از مراکز خرید اطراف بازار بزرگ استانبول، ارمغان نوروعثمانیه است. این مرکز خرید دارای فضای بسیار جذاب و زیبایی بوده که در آن اجناسی مانند کیف، کفش، لباس، جواهرات، ظروف لوکس، فرش و قالیچه به فروش می رسد. ارمغان نوروعثمانیه را می توان جز مراکز خرید لوکس و شیک استانبول دانست. در این مرکز خرید علاوه بر مغازه های مختلف، رستوران بسیار مجلل و همچنین یک گالری هنری وجود دارد. از ویژگی های این رستوران این است که مواد مورد استفاده آن کاملا طبیعی و بدون مواد افزودنی هستند.

عتیقه فروشی سوفا

یکی از مراکز خرید اطراف بازار بزرگ استانبول، سوفا هست. از جمله اشیایی که در این مغازه معروف به فروش می رسند، می توان به نقشه های قدیمی، جواهرات عتیقه، ظروف سرامیکی iznik، تابلوهای مینیاتور و خطاطی و ظروف فلزی اشاره نمود.

مغازه کورو قهوه چی محمت افندی

برای خرید بهترین قهوه در استانبول، به مغازه کورو قهوه چی محمت افندی که پشت بازار ادویه نهاده شده است، بروید. قدمت این مورد از مراکز خرید اطراف بازار بزرگ استانبول به سال 1871 میلادی بر می شود و می توان گفت اینجا اولین مغازه فروش قهوه در ترکیه بوده است. در این مغازه بهترین نوع قهوه را می توانید خریداری کنید. در اینجا هم قهوه آسیاب شده و هم دانه های درسته قهوه وجود داشته و می توانید از نزدیک نخوه آسیاب شدن قهوه را مشاهده کنید.

فروشگاه فرش دوکو

یکی از برندهای بسیار معروف در زمینه فرش و قالیچه در ترکیه، دوکو است. فروشگاه این برند در خیابان تک کجیلر نهاده شده است و دارای نمونه های متفاوت و امروزی از فرش ها و قالیچه هاست. طرح بیشتر قالی ها از طرح های هندسی و گلدار به همراه خطوط پر رنگ و پر نقش و نگار تشکیل شد. جنس این فرش ها نخ های پشمی بوده که در ازمیر بافته می شوند. جالب است بدانید شرکت Ethnicon وابسته به برند دوکو رو به روی این فروشگاه نهاده شده است و تکه های کوچک فرش ها را مانند لحاف های پنبه دوزی شده به یکدیگر وصل می نماید و فرش های بسیار متفاوتی را شکل می دهد.

جواهر فروشی اوزلم تونا

در بویوک ینی حان، جواهر فروشی معروفی به نام اوزلم تونا وجود دارد. این مغازه را بیشتر یک گالری هنری می توان در نظر گرفت که اگر قصد خرید زیورآلات و جواهر نیز ندارید، حتما از آن دیدن کنید و لذت ببرید. علاوه بر جواهرآلات و زیورآلات، در این مغازه ظروف زیبایی به سبک عثمانی که در بین آن ها ظروف سرامیکی نیز دیده می شوند، به فروش می رسند.

جواهر فروشی باگوس

در بازار بزرگ استانبول، یکی از مغازه های معروف جواهر فروشی به نام باگوس نهاده شده است. در این مغازه جواهرآلاتی از کشورهای تایلند، اندونزی، هند و نپال به فروش می رسند و همچنین، در این مغازه سنگ های نیمه قیمتی و زیورآلات نقره وجود دارند.

رستوران های موجود در این منطقه

رستوران نار

شیک ترین مورد از رستوران های اطراف بازار بزرگ استانبول در فروشگاه ارمغان (طبقه پنجم) است. اگر می خواهید بهترین غذاهای این رستوران را میل کنید، وقت ناهار به اینجا سری بزنید. سرآشپز رستوران نار Lamb Tandir است که سعی دارد غذاهای ترکی را حفظ کند و به بهترین شکل ارائه دهد. از جمله بهترین غذاهای این رستوران کوفته های پر شده با آلبالو پخته و ماهی دودی است.

رستوران بورسا لوکانتاسی

در یالیکشکو جاددِسی و در نزدیکی منطقه امینونو، کافه رستوران قدیمی بورسا لوکانتاسی نهاده شده است. این مورد از رستوران های اطراف بازار بزرگ استانبول از سال 1927 میلادی تا به امروز فعال داشته و هر روز کیفیت غذاهای خود را بالاتر می برد. منوی این رستوران هر روز متفاوت بوده و این به جذابیت های این کافه رستوران می افزاید.

رستوران حمدی

از جاذبه های غذایی ترکیه، کباب های ترکی است که هر فردی در سفر به این کشور حتما آن را امتحان می نماید. در محدوده بازار و در خیابان کالچین، یکی از بهترین رستوران های اطراف بازار بزرگ استانبول که کباب های ترکی و دیگر غذاهای گوشتی را به خوبی سرو می نماید، رستوران حمدی است. یکی از بهترین پیش غذاهای این رستوران مینی لاهماجون است. این رستوران 3 طبقه دارد که این 3 طبقه دارای فضای بسیار شادی بوده و در آن افراد بومی بسیاری برای صرف بهترین غذاهای گوشتی و ترکی حضور دارند.

رستوران Fes café

در میانه این مورد از رستوران های اطراف بازار بزرگ استانبول می توانید به رستوران کوچک Fes café بروید و غذاهای و نوشیدنی های ساده و خوشمزه ای را میل کنید. شعبه دیگر این رستوران در خیابان علی بابا توربه بیرون از بازار بزرگ نهاده شده است که در این شعبه منوی متنوع تری به مشتری ها ارائه داده می شود. شعبه اول این رستوران فضای بسیار زیبایی با میزهای چوبی و جایگاه های سیاه و سفید به همراه گل های طبیعی که بر روی میزها قرار داده شده، دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 632

به "دیدنی هایی که اطراف بازار بزرگ استانبول منتظر شما هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی هایی که اطراف بازار بزرگ استانبول منتظر شما هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید