آخرین شرایط زیردریایی بعثت

به گزارش آی تی گپ، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از تجهیز شناورهای ارتش به موشک کروز و پدافندی عمود پرتاب اطلاع داد.

آخرین شرایط زیردریایی بعثت

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، متولد سال 1342 در تهران است. فقط 19 سالش بود که در ارتش استخدام و در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر مشغول تحصیل شد. سال 1366 ، سال فارغ التحصیلی او در رشته مهندسی دریایی بود. رستگاری جوان، بلافاصله جهت ادامه خدمت، به منطقه عملیاتی دفاع مقدس یکم نیروی دریایی بندرعباس منتقل و به مدت 6 سال به عنوان افسر رسته برق و الکترونیک در شناورهای نظامی نیروی دریایی ارتش مشغول به خدمت شد. سپس در سال 1372 به دلیل احتیاج خدمتی به مهندسی فنی و پس از کسب 10 سال تجربه در سال 1380 به سمت فرماندهی مرکز تعمیرات رده میانی یگان های شناور سطحی و زیر سطحی منطقه یکم نداجا منصوب و در سال 1385 فرمانده کارخانجات نداجا شد .

دوران مسئولیت او در کارخانجات نداجا بسیار درخشان بود و در همین دوره بود که مونتاژ بدنه و نصب تجهیزات دو ففرایند زیردریایی کلاس غدیر و ساخت اولین ناوشکن بومی بالگردبر جمهوری اسلامی ایران جماران و تعمیرات اساسی زیردریایی جمهوری اسلامی ایران طارق صورت گرفت. از دیگر مسئولیت های امیر رستگاری می توان به فرماندهی فنی نیروی دریایی ارتش اشاره نمود. بعد از آن نیز با پیشنهاد فرمانده نیروی دریایی ارتش و با تصویب فرمانده معظم کل قوا در مهر ماه سال 1390 به درجه دریاداری مفتخر و معاون هماهنگ نماینده نیروی دریایی راهبردی ارتش شد .

شهریور 1392 بود که به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رفت و به معاونت وزیر و ریاست سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب شد، این دوران نیز همراه شد با شکوفایی و بالندگی سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع که از آن جمله می توان به طراحی و ساخت زیر دریایی کلاس متوسط فاتح، ناوشکن دماوند و ناوشکن سهند که پیشرفته ترین ناوشکن نظامی ایران است، اشاره نمود .

مشروح مصاحبه با امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع را در ادامه می خوانید:

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در این مصاحبه از تجهیز شناورهای ارتش به موشک کروز و پدافندی عمود پرتاب اطلاع داد و گفت: ما بر روی ناوشکن هایمان سیلوهای عمود پرتاب را پیش بینی نموده ایم همانطور که امیر فرمانده محترم نداجا مطرح کردند این قابلیت به عنوان یک مطالبه عملیاتی بود، از سال ها پیش دستورش را به وزارت دفاع داده بودند و روی ناوشکن ها از این سامانه استفاده می شود، اینها نه به عنوان موشک ضد موشک بلکه به عنوان موشک ضد پرنده و موشک ضد هدف سطحی استفاده می شود .

به گفته او سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مشغول طراحی و فراوری شناور برای سه سازمان ارتش و سپاه و نیروی انتظامی است .

رستگاری با بیان اینکه سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع پیشرفت های بزرگی در جنگ الکترونیک داشته است در تشریح صندلی کشورمان در میان پیشگامان صنعت الکترونیک، گفت: ما در حوزه راداری و حوزه اپتیکی امروز در سطح جهان صاحب حرف هستیم و بسیاری از تجهیزاتمان خریداران خارجی دارد، خریدارانی که رده کشوری شان در رده چند کشور صنعتی جهانست، ما متقاضیانی داریم خصوصاً در حوزه اپتیکی و راداری که نمی خواهم اسم ببرم، اما آنقدر سطح توانمندی و تکنولوژیکی بالایی در این حوزه ایجاد شده که بسیاری متقاضی محصولات فراوریی ما هستند .

امیر رستگاری به پیشرفت های کشور در حوزه رادار نیز اشاره نمود و گفت: در حوزه راداری به رادارهای آرایه فازی ثابت دست پیدا نموده ایم که ان شاالله در ناوشکن دنا و دماوند استفاده خواهیم کرد. در حوزه اپتیکی، برد و رزولوشن به توانمندی های بسیار بالایی رسیده ایم که می تواند در یک نبرد دریایی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد که روی این ناوشکن ها از این سامانه ها اپتیکی و راداری جدید استفاده خواهیم کرد .

وی ادامه داد: در حوزه مخابرات به سامانه امن یکپارچه دست پیدا کردیم و قادر هستیم در تمامی باندها و تمامی فرکانس ها چه به صورت صدا چه به صورت دیتا کاملاً رمز شده ارسال و دریافت کنیم. همه این تجهیزات امروز بومی و ساخت متخصصین داخل کشور اعم از سازمان صنایع الکترونیک و شرکت های دانش بنیان که در این حوزه به ما یاری می نمایند، است.

امیررستگاری همچنین جزئیاتی از پروژه زیردریایی بعثت را نیز تشریح کرد گفت: فرایند مراحل ساخت زیردریایی بعثت تا طراحی جزئیات اجرا شده و از این مرحله به بعد چون راجع به شناور صحبت می کنیم که یک ابر سامانه و به نوعی یک شهر شناور است و بسیاری از سیستم ها، زیر سیستم ها و سامانه ها را در بر می گیرد .

توانایی های وزارت دفاع در ساخت انواع ناوشکن ها چگونه است؟ چه پروژه هایی در این حوزه در دست اقدام دارید؟

یکی از پروژه هایی که سازمان صنایع دریایی سال های مدیدی است بر روی آن کار می نماید طراحی و ساخت ناوشکن های مورد احتیاج نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که امروز در اخبار رسانه ها می شنوید و این از ناوشکن جماران آغاز شد که کارش در نیروی دریایی ارتش در سال 76 آغاز شد و بعد از اجرایی شدن آن، دستور ساخت شناورهای مشابه آن به وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی داده شد و این پروژه با ساخت اولین ناوشکن به نام دماوند در دریای خزر آغاز شد.

ناوشکن دماوند اولین فراوری سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در دریای خزر بود که متأسفانه در سال 96 دچار حادثه ای شد که شرح خواهم داد و بعد سری ساخت ناوشکن ها در دستور کار نهاده شد که امیدوار هستیم ناوشکن دنا در سرانجام سال که البته وزیر دفاع زمانش را طی یک مصاحبه خبری اعلام خواهند کرد تحویل نیروی دریایی ارتش شود.

امروز ما به توانایی طراحی و فراوری ناوشکن رسیده ایم، ما توانایی را به این صورت تفسیر می کنیم که ساخت ناوشکن جماران 12 سال طول کشید، ناوشکن دماوند در 8 سال ساخته شد، ناوشکن دماوند در سال 96 دچار حادثه شد و بدنه آن از بین رفت و دستور ساختش دوباره به سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع داده شد.

امروز این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که یک سازه 94 متری، عرض 11 متر و ارتفاع حدوداً 20 متر با دکل در ظرف یک سال ساخته شد و از شما دعوت می کنیم در بندر انزلی این سازه را ببینید که چقدر سریع ساخته شده و الان در مرحله نصب تجهیزات آن هستیم.

این توان صنعت دریایی کشور است که می تواند یک سازه ناوشکن را ظرف یک سال فراوری کند امیدوار هستیم که در کمترین زمان ممکن ان شاالله در سال آینده ناوشکن دماوند را در دریای خزر که دریای صلح و دوستی است تحویل نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران بدهیم.

ناوشکن دماوند جدید چه قابلیت و ویژگی هایی دارد؟

اساساً هر کلاسی از شناورها که ساخته می شود با توجه به سطح علمی و فناوری که وزارت دفاع و شبکه همکاران شامل شرکت های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، دانشگاه ها است، طبیعتاً تغییر پیدا می نماید و هر ناوشکن نسبت به ناوشکن قبل از ویژگی ها و قابلیت های بالاتری برخوردار است. در ناوشکن دماوند و دنا از سامانه های موشکی جدید سطح به سطح و سطح به هوا استفاده خواهیم کرد که به لحاظ سرعت، دقت، برد، قدرت تخریب، سرعت در به کارگیری، سهولت در تعمیر و نگهداری به مراتب از موشک های قدیمی توانمندی های بالاتری دارد.

در ناوشکن دماوند و دنا از سامانه های موشکی جدید سطح به سطح و سطح به هوا استفاده خواهیم کرد

در دریا جنگ لحظه هاست. تفاوت دریا با زمین در نبردها این است که در زمین یک عملیات شاید ده یا پانزده روز طول می کشد تا پیروز شود اما در دریا ما روی دقایق و ثانیه ها کار می کنیم. برای همین باید به سرعت به منطقه دشمن دسترسی پیدا کنیم و با سرعت بتوانیم آن را رهگیری و مورد درگیری قرار دهیم و به همین خاطر سامانه هایمان باید از قابلیت سهولت در به کارگیری، دقت در هدف گیری، سرعت در رسیدن به هدف و قدرت تخریب بالا برخوردار باشد و الحمد لله امروز این توانمندی در نیروهای مسلح ایجاد شده است.

موشک هایی که در این دو ناوشکن استفاده خواهد شد از ویژگی هایی منحصر به فردی برخوردار خواهد بود و قطعاً قدرت آفندی بالاتری نسبت به گذشته برای نیروی دریایی ایجاد خواهند کرد؛ علاوه بر آن در حوزه های جنگ الکترونیک پیشرفت بسیار خوبی کردیم.

سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع پیشرفت های بزرگی در جنگ الکترونیک داشته است، ما در حوزه راداری و حوزه اپتیکی امروز در سطح جهان صاحب حرف هستیم و بسیاری از تجهیزاتمان خریداران خارجی دارد، خریدارانی که رده کشوری شان در رده چند کشور صنعتی جهانست، ما متقاضیانی داریم خصوصاً در حوزه اپتیکی و راداری که نمی خواهم اسم ببرم، اما آنقدر سطح توانمندی و تکنولوژیکی بالایی در این حوزه ایجاد شده که بسیاری متقاضی محصولات فراوریی ما هستند.

در حوزه راداری به رادارهای آرایه فازی ثابت دست پیدا نموده ایم که ان شاالله در ناوشکن دنا و دماوند استفاده خواهیم کرد. در حوزه اپتیکی، برد و رزولوشن به توانمندی های بسیار بالایی رسیده ایم که می تواند در یک نبرد دریایی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد که روی این ناوشکن ها از این سامانه ها اپتیکی و راداری جدید استفاده خواهیم کرد.

در حوزه مخابرات به سامانه امن یکپارچه دست پیدا نموده ایم

در حوزه مخابرات به سامانه امن یکپارچه دست پیدا کردیم و قادر هستیم در تمامی باندها و تمامی فرکانس ها چه به صورت صدا چه به صورت دیتا کاملاً رمز شده ارسال و دریافت کنیم. همه این تجهیزات امروز بومی و ساخت متخصصین داخل کشور اعم از سازمان صنایع الکترونیک و شرکت های دانش بنیان که در این حوزه به ما یاری می نمایند، است.

در حوزه رانش نیز پیشرفت خوبی به دست آمده، امروز به قابلیت تغییر کاربری دیزل ها تا قدرت پنج هزار اسب بخار رسیدیم، این یک توانمندی بزرگ است که می توانیم هر دیزلی را با هر کاربری تبدیل به دیزل دریایی کنیم و به کار بگیریم. در حوزه شفت و پروانه کاملاً خودکفا هستیم. روی ناوشکن دماوند و دنا از سیستم زاویه پروانه استفاده می کنیم که این قابلیت مانور بسیار خوبی به ناوشکن می دهد.

در حوزه دفاع نقطه ای به توانمندی بسیار خوبی رسیده ایم. سامانه های گت لینگان مسلسل هایی با قدرت چهار هزار گلوله در دقیقه را امروز سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع طراحی و فراوری نموده که مجهز به سیستم های اپتیکی و راداری هستند و برای موشک های ضدکشتی استفاده می شوند که قابلیت پدافندی بسیار خوبی به ناوشکن می دهد.

امروز ناوشکن های ما با ناوشکن های همکلاس خود چه غربی و چه شرقی کاملاً برابری می نماید

در حوزه توپخانه به قابلیت خوبی دست پیدا نموده ایم، امروز سامانه های توپخانه ای ما قابلیت اجرای آتش با نواخت تیر بالا و دقت بسیار خوب را دارند که در این حوزه نیروی انسانی درگیر نیست و همه اقدامات به شکل اتوماتیک انجام می شود، فقط گلوله گذاری در طبقه پایین روی ریل ها چیده می شود و به شکل آسانسور وارد گلوله ها در قبضه، لود می شود و به سرعت شلیک می شود و این یک نواخت تیر بسیار بالایی را در توپخانه برای ما ایجاد نموده است. امروز ناوشکن های ما با ناوشکن های همکلاس خود چه غربی و چه شرقی کاملاً برابری می نماید و ما از لحاظ رزم در دریا چه آفند چه پدافند کاملاً به روز هستیم.

در حوزه زیر سطح هم توانمندی های خوبی کسب کردیم امروز تمامی سونارها اعم از سونار اکتیو و سونار پسیو ساخت سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع جمهوری اسلامی است و قابلیت برد و دقت بسیار خوبی دارد، سونار نسبت به رادار خیلی پیچیده تر است و چون شرایط آب، شرایط ناهمگن است، در هوا شرایط یکنواخت وجود دارد و امواج الکترومغناطیس با سرعت نور حرکت می نمایند و به هدف می خورند ولی در زیر آب اصلاً به این شکل نیست، امواج الکترو مغناطیس میرا می شود و صوت باید به کار گرفته شود و صوت هم به دلیل شرایط ناهمگن آب زیر دریا رفتار غیر خطی دارد، به همین دلیل هم است که زیردریایی ها مخوف هستند.

امروز به قابلیت طراحی و فراوری انواع سونارها رسیده ایم سونار اکتیو، پسیو، یدک شونده و سونارهای ساید اسکن که برای تصویربرداری زیرآبی در کنار بدنه ناوشکن نصب می شود، چون زمانی که ناوشکن زیر دریا حرکت می نماید یک تهدید از سوی هواست، یک تهدید از سطح و یک تهدید زیر دریاست و ما باید برای هر سه تهدید آمادگی داشته باشیم؛ باید قابلیت کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری داشته باشیم، برای همه این ها امروز ما سامانه داریم که همگی بومی هستند و خیالمان راحت است که دشمن نمی تواند در این حوزه ورود الکترو مغناطیسی داشته باشد و نمی تواند اخلال ایجاد کند.

یکی از نقاط ضعفی که همواره برای کشورهای همسایه اعلام می کنیم این است که درست است که سامانه هایشان به روز است اما با یک سیگنال همه این تجهیزات می تواند از کار بیفتد و عملیاتی نباشد ولی امروز تجهیزاتی که ما در این ناوشکن استفاده می کنیم تماماً بومی است و می دانیم در صحنه نبرد بدون اینکه دچار اختلال شوند قابلیت استفاده را خواهند داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز شناورهای نداجا به سیلوهای موشک های عمود پرتاب برای مقابله با موشک های کروز اطلاع دادند. فرایند کار چگونه است؟

اساساً موشک های عمود پرتاب خصوصیت و ویژگیشان این است که این قابلیت را به شناور می دهد به لحاظ تعداد موشک، ذخیره بیشتری را با خود ببرد. ما در گذشته موشک های مایل پرتاب استفاده می کردیم که با توجه به طول موشک فضای زیادی را به خود اختصاص می داد، امروز الحمدلله سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به توانمندی طراحی موشک های عمود پرتاب رسیده، سامانه باور 373 که توسط وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد از همین قابلیت برخوردار است، موشک های عمودپرتاب با یک موتور از لانچر خارج و به سمت هدف روانه می شود .

موشک کروز و موشک پدافندی به عنوان موشک های عمود پرتاپ در شناورهای ارتش استفاده می شود

حُسنش این است که 360 درجه عمل می نماید و می تواند تعداد موشک بیشتری ببرد و ما بر روی ناوشکن هایمان سیلوهای عمود پرتاب را پیش بینی نموده ایم همانطور که امیر فرمانده محترم نداجا مطرح کردند این قابلیت به عنوان یک مطالبه عملیاتی بود، از سال ها پیش دستورش را به وزارت دفاع داده بودند و روی ناوشکن ها از این سامانه استفاده می شود، اینها نه به عنوان موشک ضد موشک بلکه به عنوان موشک ضد پرنده و موشک ضد هدف سطحی استفاده می شود .

ما فعلاً برای ضد موشک از سامانه های دفاع نقطه ای استفاده می کنیم و آن سامانه دفاع نقطه ای بعدها به سامانه های موشک ضد موشک هم مجهز خواهد شد، اما فعلاً ما برای ضد موشک از سیستم گت لینگان که نواخت تیر بالایی دارد استفاده می کنیم و موشک های ضد کشتی را مورد اصابت قرار می دهیم .

آیا مشخصاً از موشک کروز در این شناورها استفاده می کنید؟

هم موشک کروز و هم موشک سطح به هوا، هر دو را استفاده خواهیم کرد. موشک سطح به هوا پدافند محسوب می شود. سطح به سطح آفند هستند و ضدشناورهای سطحی دشمن هستند و ما هر دو نوع را استفاده خواهیم کرد.

برنامه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه ناوهای موشک انداز چیست؟

رزم در دریا در چند لایه تعریف می شود این یکی از بحث های عملیاتی دریایی است و یکی از حوزه های رزم ما رزمی است که برای شناورهای سطحی دشمن باید استفاده کنیم. برای این کار شاید ناوشکن را درگیر نکنیم، ناوشکن وظیفه اش در سه حوزه هوا، سطح و زیر سطح است ولی وقتی نبرد آغاز می شود بخشی از توان دشمن در سطح گسترده شده و برای این موضوع ما از شناورها یا ناوهای موشک انداز یا ناوچه موشک انداز استفاده می کنیم که این شناورها اولاً باید قابلیت سرعت بالایی داشته باشند که بتوانند به سرعت در منطقه عملیاتی گسترده شوند و هم باید سامانه های موشکی سطح به سطح بسیار خوبی داشته باشند و سامانه های راداری که بتوانند دشمن را تشخیص دهند.

امیدواریم در سال آینده یک ففرایند دیگر از ناوهای موشک انداز را تحویل نیروی دریایی ارتش دهیم

پروژه کلاس های کمان در این زمینه برای نیروی دریایی تعریف شد. تا امروز چندین ففرایند ناوهای موشک انداز کلاس کمان طراحی و فراوری شده که ناو موشک انداز سپر ناوی بود که در سال 1396 در دریای خزر تحویل نیروی دریایی ارتش دادیم، چندمین ففرایند بود، تعداد دیگری هم در دستور ساخت داریم که ان شالله به ناوگان جنوب نیروی دریایی ملحق خواهد شد، البته سال جاری تحویل نخواهیم داشت، اما امیدواریم در سال آینده یک ففرایند دیگر از ناوهای موشک انداز را تحویل نیروی دریایی ارتش دهیم این ناوها تماماً به موشک های سطح به سطح، ضد کشتی و ضد ناوهای دشمن مجهز است که قابلیت حمله به ناوهای سطحی دشمن را دارند.

حوزه دریا حوزه بسیار پیشرفته ای است، با وجود اینکه ما تحریم هستیم و محدویت هایی در حوزه دانشگاه و تجهیزات برای ما به وجود آمده چگونه احتیاج مندی های کشور را تأمین می کنید؟ این تحریم ها چه مزایا و چه معایبی برای کشور در عرصه دریایی داشته است؟

تحریم برای مجموعه های صنعتی و تحقیقاتی کشور یک نعمت است

تحریم علیرغم همه مشکلاتی که بر کشور وارد می نماید و با وجود اینکه سلاح تحریم در بعضی کشورها و البته مقاطع تاریخی جواب داده و کشورها را اذیت نموده است، اما به نظر من تحریم برای مجموعه های صنعتی و تحقیقاتی کشورهایی که هدفمند هستند یک نعمت است. تحریم باعث شد امروز ما به این نقطه برسیم. اگر تحریم نبود شاید هیچگاه به دانشمندان و متخصصین فرصت نمی دادیم که بفرایند، بنشینند، فکر نمایند و فراوری محصول داشته باشند، تحریم موجب شد همه احتیاجها به داخل برشود. البته ما در نیروهای مسلح اگر تحریم هم نبود با توجه به تدابیر فرمانده معظم کل قوا در این حوزه حرکت می کردیم، چون باید قائم به خود باشیم و نمی توانیم وابسته به خارج از کشور باشیم.

ما یک کشور آرمانی و دارای ایده های آرمانی هستیم و همواره در تعارض با قدرت های استکباری قرار داریم، پس باید به لحاظ قدرت و توانایی دفاعی متکی به خود باشیم. ولی این تحریم به نظر من خیلی یاری کرد، تقریباً در همه سامانه های حساس وارد شدیم و به محقق و پژوهشگر فرصت دادیم که فکر کند و این برای ما نعمت شد.

صنایع دفاعی، علیرغم چهل سال تحریم پیروز ترین صنایع کشور است

صنایع دفاعی و نظامی ما از 23 بهمن 57 تحریم هستند شاید کشور ما 10 سال است که خیلی شدید درگیر تحریم شده اما نیروهای مسلح ما از بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تحریم بود. بعد از آن جنگ آغاز شد و فشار فراوانی به صنایع دفاعی آمد.

ایران کشوری بود که توسط 50 هزار مستشار اداره می شد، خصوصاً دو نیروی تجهیز محور نیروی دریایی و نیروی هوایی، بعد از انقلاب رفته بودند و همه سامانه ها از کار افتاده بود، این خود یک تمرین و ورزش بود که سامانه هایی که فروخته شده بود را بتوانیم به کار بگیریم و راه اندازی کنیم. این تمرین بعد از سرانجام جنگ تبدیل به فرصت شد که بتوانیم این بستر را برای دانشمندان ایجاد کنیم.

امروز همه این قابلیت ها برای ما در سایه تحریم ایجاد شد، اگر تحریم نبود ما روی توپ خانه، رانش، رادار و خیلی از سامانه ها کار نمی کردیم ولی وقتی تحریم آمد وادار شدیم که فرصت بدهیم و برای محققین و دانشمندان و متخصصین این کشور به نظر من یک نعمت بود، چراکه تمام توجهات و نگاه ها به سمت آنها برگشت و به آنها فرصت و امکانات داده شد.

امروز می بینیم صنایع دفاعی ما علیرغم چهل سال تحریم پیروز ترین صنایع کشور است و این یک پیروزیت چشمگیر و بی نظیر و یک موهبت الهی است که این چنین صنایع نظامی علیرغم فشار و تحریم پیشرفت کند البته ما فقط با تحریم روبرو نیستیم.

ما امروز با خرابکاری صنعتی هم روبرو هستیم. یک موقع دشمن تحریم می نماید به شدت مراقبت می نماید تا این سامانه به دست شما نرسد ولی امروز دشمن علاوه بر تحریم خرابکاری هم انجام می دهد یعنی به شدت رصد می نماید که ما چه کار می کنیم. ما دستگاه های بزرگ را وارد نمی کنیم ما چیزهایی که مقرون به صرفه نیست مثلاً آی سی را به کشور وارد می کنیم مثل ترانزیستور و المان های الکترونیکی، دشمن وارد کار می شود و روی اینها کار می نماید تا سامانه ای که از اینها استفاده می نماید دچار خرابکاری شود.

در بحث انرژی هسته ای شنیدید که دشمن روی موتورهای سانتریفیوژ در شرکت های معتبر کار نموده بود و آنها را وادار نموده بود که چیپست ها را کار بگذارند تا در حینی که دارند کار می نمایند در یک دور خاص خارج از کنترل بشوند و دور را ببرند بالاتر تا سیستم تخریب شود.

دشمن در حوزه نظامی هم کوشش برای خرابکاری صنعتی را انجام می دهد ولی امروز ما نه تنها حباب تحریم را شکستیم بلکه با خرابکاری هم دست و پنجه نرم می کنیم یک رله ساده که کارش قطع و وصل است وقتی کویل را تحریک می کنید یک سری کنتاکت های بسته باز می شود یک سری که باز هستند بسته می شود.

دشمن حتی در این رله ساده هم یک مگنت اضافه نموده بودند که مثلاً در پانزدهمین قطع و وصل عکس عمل کند و سیستمی که باید فرمان بسته برایش می آمد که جریان عبور کند عکس عمل می کرد حتی در این موضوع هزینه های هنگفت نموده بودند شما وقتی رله را ببینید هیچ تغییری با رله خرابکاری شده نداشت ولی وقتی ما آن را شکافتیم در لایه های کامپوزیت رله چیپست را دیدیم.

دشمن نه تنها با تحریم بلکه با خرابکاری بیکار ننشسته ولی این برای ما امروز موجب ارتقا توان دانشی و بلوغ فناورانه در کشور شده و برای کشور در حوزه صنعتی خصوصاً در بخش دفاعی نعمت بوده است.

ساخت زیر دریایی بعثت تا کنون به چه میزان پیشرفت داشته؟ آیا فقط در مرحله تحقیق و توسعه مانده یا کار ساخت آغاز شده؟ و چه زمانی به نیروی دریایی تحویل می شود؟

ما در حوزه شناوری چند فرآیند را باید طی کنیم، امکان سنجی، طراحی مفهومی، طراحی مقدماتی، طراحی جزئیات و بعد هم ساخت. فرایند مراحل ساخت زیردریایی بعثت تا طراحی جزئیات اجرا شده و از این مرحله به بعد چون راجع به شناور صحبت می کنیم که یک ابر سامانه و به نوعی یک شهر شناور است و بسیاری از سیستم ها، زیر سیستم ها و سامانه ها را در بر می گیرد.

وقتی راجع به یک محصول مثل زیر دریایی بعثت صحبت می کنیم قبل از اینکه آغاز به ساخت کنیم اول فناوری برای ما مهم است. زیر دریایی اژدر، مین، موشک زیر سطح به سطح، سونار، موتور الکتریکی و سامانه های مختلف می خواهد. ما ابتدا درخت فناوری ها را تعریف می کنیم و به دنبال دستیابی به فناوری های مورد احتیاجی که نداریم می رویم.

بدنه زیر دریایی را می توان یک ساله ساخت ولی تجهیز این زیر دریایی زمان لازم دارد. ما باید محصولات و فناوری ها را داشته باشیم و به خاطر اینکه بتوانیم سرعتمان را حفظ کنیم و دچار تأخیر نشویم قبل از اینکه آغاز به ساخت ابر سامانه ای مثل زیر دریایی بعثت کنیم، در حال فراوری فناوری های کلیدی هستیم؛ تسلیحات، رانش، سامانه های داخلی که هر کدام پیچیدگی های ویژه ای دارد، زیرا در زیردریایی هر ده متر که پایین می آیید یک کیلوگرم بر سانتی متر مربع فشار بر بدنه زیر دریایی اضافه می شود.

اگر قرار است پمپ بگذاریم، وقتی به عمق صد متری برسیم می شود ده کیلوگرم، در عمق دویست متری بیست کیلوگرم، در عمق سیصد متری سی کیلو گرم پس باید تجهیزاتی بسازیم که بتواند در تغییر عمق کار کند. ما در حال تکمیل درخت فناوری هستیم وقتی فناوری ها فراوری شد انشاالله ساختش را هم آغاز خواهیم کرد.

با این شرحی که دادید در چه زمانی تحویل نیرو دریایی می شود؟

در حوزه زیر دریایی محصولات به دو بخش تقسیم می شود؛ تجاری و نظامی. محصولات نظامی به لحاظ اینکه در محیط سخت قرار می گیرند از پیچیدگی و سختی بالاتری برخوردار هستند و قابلیت دوام و ماندگاری بیشتر دارند. در بین محصولات نظامی محصولات دریایی پیچیده ترند و در بین محصولات دریایی زیر دریایی.

بعثت یک پروژه فوق ابر سامانه ای است و بین بازه ده تا دوازده سال تحویل نیروی دریایی خواهد شد

زیر دریایی در لبه مرز دانش است و شما با یک محیط کاملاً غیر همگن و شرایط کاملاً ناپایدار روبرو هستید. اولین زیر دریایی ها اصولاً در جهان به دلیل پیچیدگی های اولیه بین 12 تا 15 سال زمان احتیاج دارند و بعدی ها در زمان خیلی کمتر فراوری خواهد شد. بعثت یک پروژه فوق ابر سامانه ای است. زیر دریایی بعثت بین بازه ده تا دوازده سال انشاالله تحویل نیروی دریایی خواهد شد.

زیر دریایی بعثت در مقایسه با کلاس های جهانی در چه کلاسی تعریف می شود؟

زیر دریایی سنگین محسوب می شود و از کلاسی خواهد بود که ما نداریم. ما کلاس طارق را داریم که الان کلاس سنگین ما محسوب می شود، کلاس فاتح را داریم که میانی محسوب می شود و زیر دریایی سبک غدیر را داریم. ما الان این سه تیپ را داریم ولی بعثت از طارق هم سنگین تر است.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 765

به "آخرین شرایط زیردریایی بعثت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط زیردریایی بعثت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید