20 روش کاربردی برای درمان آکنه در خانه

به گزارش آی تی گپ، خبرنگاران | سرویس سلامت - آکنه یا جوش صورت مسئله ای است که اقشار مختلف جامعه مخصوصاً جوان ها با آن درگیر هستند. برای درمان آکنه هم می توانید به پزشک مراجعه نموده و از داروهای شیمیایی بهره ببرید و هم با استفاده از گیاهان دارویی و درمان های خانگی نسبت به رفع کردن جوش های ریز و درشتی که روی پوستتان مشاهده می گردد اقدام نمایید.

20 روش کاربردی برای درمان آکنه در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • چه روشی برای درمان آکنه بهتر است؟
  • نکات قابل توجه برای پیشگیری و درمان جوش یا آکنه

چه روشی برای درمان آکنه بهتر است؟

بسته به شدت آکنه و علت پیدایش آن، روش های درمانی مختلفی برای این مشکل ارائه شده است. در صورتی که به دلیل استفاده از لوازم آرایشی به آکنه مبتلا شده باشید باید لوازم آرایشی مورد استفاده تان را با مدل های دیگر جایگزین کنید تا آکنه های شکل گرفته روی پوست برطرف گردد؛ اما اگر به دلیل قدم گذاشتن در سن جوانی، تداخل هورمونی و… آکنه های متعدد را روی پوست خود مشاهده می­ کنید، بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

در ادامه مطلب روش های خانگی و کاربردی را برای درمان آکنه ارائه نموده ایم. با ما همراه باشید.

1. سرکه سیب

سرکه سیب یک ضدعفونی نماینده قوی است. این ماده می تواند برای درمان آکنه یک گزینه مناسب باشد. سرکه سیب میکروب های موجود روی سطح پوست را از بین می برد. این ماده چربی روی پوست را برطرف می نماید و PH آن را به حد نرمال می رساند.

مواد لازم

  • سرکه سیب یک پیمانه
  • آب سه پیمانه

روش استفاده

برای تهیه محلول مرد نظر باید سرکه سیب را با آب مخلوط نموده و سپس محلول مورد نظر را با استفاده از پنبه روی جوش ها بمالید.

2. یخ درمانی

یخ تنها برای تهیه شربت های خنک تابستانی یا کاهش دندان درد استفاده نمی گردد. یکی دیگر از کاربردهای آن درمان آکنه است. برای این که از شر جوش های متعدد و قرمزی و التهاب پوست خلاص شوید، استفاده از یخ می تواند مفید باشد.

مواد لازم

  • یخ
  • حوله یا پارچه ضخیم تمیز

روش استفاده

در این روش باید یخ را درون حوله یا پارچه تمیز بپیچید و آن را روی پوستتان قرار دهید. این عمل را با چند بار و هر بار به مدت دو تا سه دقیقه انجام دهید. پس از چند روز یخ درمانی متوجه می شوید که آکنه های ریز برطرف شده و آکنه های درشت نیز به مقدار قابل توجهی کوچک تر شده اند.

3. آبلیمو

یکی از روش هایی که برای رهایی از جوش های صورت استفاده می گردد، استفاده از آبلیمو است. آبلیمو خاصیت میکروب زدایی و پاک نمایندگی دارد و چربی ها و سلول های مرده ای که روی پوست انباشته شده اند را برطرف می نماید.

مواد لازم

  • لیموی تازه
  • پنبه تمیز

روش استفاده

در این روش باید ابتدا پوست را به طور کامل با آب ولرم و صابون بشویید. سپس باید لیموی تازه را از وسط دو نیم نموده و با فشردن لیمو آب آن را درون یک ظرف جمع آوری کنید. حال باید یک تکه پنبه تمیز را درون آبلیموی تازه فرو نموده و آن را به کلیه نواحی پوست بمالید.

استفاده از آبلیمو برای درمان آکنه ممکن است سبب احساس سوزش در پوست گردد. اگر پس از چند دقیقه از اولین استفاده آبلیمو سوزش برطرف شد، این کار را باید به مدت چند روز تکرار کنید تا جوش ها و ورم و التهاب پوست برطرف گردد.

4. مخلوط دارچین و عسل

از مخلوط دارچین و عسل یک ماسک حاصل می گردد که می تواند برای درمان آکنه و جوش های پوستی بسیار موثر باشد. ماسک دارچین و عسل خاصیت پاک نمایندگی دارد و پوست را صاف و نرم و شفاف می نماید. عسل خاصیت آنتی باکتریایی دارد و میکروب هایی که سبب به وجود آمدن آکنه شده اند را از بین می برد. از خواص دارچین برای پوست نیز برطرف جوش، لکه و آکنه های پوستی است. دارچین همچنین فراوری کلاژن می نماید که در جوان سازی پوست موثر است.

مواد لازم

  • دارچین
  • عسل

روش استفاده

عسل و دارچین را به خوبی درون ظرف ترکیب کنید. سپس از یکدست شدن ماده آن را مانند ماسک روی پوست قرار دهید. بهتر است این ماسک را شب بهره ببرید تا تأثیرگذاری بیشتری در شفاف سازی پوست و برطرف کردن جوش ها داشته باشد.

5. نعنا

نعنا گیاهی خوش عطر و بوست که خاصیت لایه برداری نیز دارد و استفاده از آن می تواند ریشه جوش ها و آکنه ها را خشک کند. نعنا به روشن و شفاف شدن و همچنین نرم و لطیف شدن پوست یاری می نماید.

مواد لازم

  • نعنا

روش استفاده

برای تهیه ماسک نعنا باید چند برگ نعنا را درون ظرفی قرار دهید و آن ها را خوب بکوبید تا حالتی خمیری پیدا نمایند. سپس ماده مورد نظر را روی پوست بمالید و پس از چند دقیقه پوست را بشویید.

6. بابونه

اگر تا به امروز از چای بابونه برای آرامش بخشی آن استفاده می نموده اید، به شما توصیه می کنیم از این به بعد برای بهبود آکنه ها و جوش های صورتتان نیز آن را در نظر داشته باشد. تأثیری که بابونه روی پوست و جوان سازی آن دارد شگفت انگیز است. بابونه سرشار از آنتی اکسیدان است و مانند یک لایه بردار عمل می نماید.

مواد لازم

  • بابونه
  • آب

روش استفاده

برای از بین بردن جوش ها و جای آن ها باید مقداری بابونه را با آب ترکیب نموده و بجوشانید. پس از آماده شدن دمنوش بابونه هم می توانید از بخار آن بهره ببرید و هم پس از سرد شدن دمنوش، آن را مانند ماسک به پوست بمالید.

بیشتر بخوانید: همه چیز در باره خواص بخور بابونه + طرز تهیه بخور بابونه

7. آویشن

جوش های صورت به دلیل فعالیت باکتری به نام پروپیونی باکتریم به وجود می آیند. آویشن خاصیت ضد باکتری دارد و استفاده از آن این باکتری را از بین می برد.

مواد لازم

  • آویشن
  • آب

روش استفاده

برای درمان آکنه کافی است چای آویشن را تهیه نموده و آن را هر روز نوش جان کنید. استفاده از بخور آویشن و مالیدن دمنوش سرد شده آویشن روی پوست نیز می تواند در کاهش جوش های صورت تأثیرگذار باشد.

8. آلوئه ورا

این روزها نام آلوئه ورا به عنوان یکی از گیاهان طبیعی که خاصیت قابل توجهی در از بردن لک و چروک و جوان سازی دارد به گوش می رسد. اگر آکنه در قسمت های مختلف بدنتان مخصوصاً در نواحی مختلف صورت جا خوش نموده، به شما پیشنهاد می کنیم از آلوئه ورا برای از بین بردن جوش ها بهره ببرید. آلوئه ورا آنتی باکتریال است و میکروب ها را از بین می برد. این گیاه در کاهش التهابات پوستی تأثیر بسزایی دارد و تسکین دهنده است.

مواد لازم

  • آلوئه ورا
  • عسل
  • دارچین

روش استفاده

آلوئه ورا را می توانید به تنهایی روی پوست بمالید و تأثیر شگفت انگیز آن را در از بین بردن لکه ها و جوش ها مشاهده کنید. همچنین شما می توانید با آلوئه ورا، دارچین و عسل یک ماسک طبیعی هیجان انگیز برای درمان جوش و آکنه تهیه کنید. این ماسک را باید چند بار بهره ببرید تا هم جوش ها از بین برود و هم پوست نرم و شاداب گردد.

9. سیب زمینی

سیب زمینی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی مانند پلی فنولز بوده و در جوان سازی و از بین بردن لکه های پوستی تأثیرگذار است. سیب زمینی پاک سازی پوست را به بهترین نحو انجام می دهد و برای درمان آکنه و برطرف کردن جای جوش می توانید از آن یاری بگیرید.

مواد لازم

  • سیب زمینی
  • آبلیمو
  • عسل

روش استفاده

برای تهیه ماسک سیب زمینی برای پوست های چرب، بهتر است چند ورقه سیب زمینی را در آبلیمو خوابانده یا با آن میکس نموده و سپس روی پوست قرار دهید. اگر حس می کنید پوستتان خشک شده است.،پس از چند مرحله از این درمان می توانید از ماسک سیب زمینی و عسل برای کاهش خشکی پوست و پوسته پوسته شدن های احتمالی نیز بهره ببرید.

10. زردچوبه

ماسک زردچوبه خواص آنتی باکتریایی دارد و برای برطرف کردن چین و چروک های پوست و از بین بردن تیرگی باقی مانده در اثر آکنه استفاده می گردد. ماسک زردچوبه لایه های مرده روی پوست را پاک سازی می نماید و پوست را شاداب و جوان نگه می دارد.

مواد لازم

  • زردچوبه
  • ماست
  • عسل
  • روغن نارگیل طبیعی

روش استفاده

برای تهیه این ماسک شگفت انگیز کافی است مقداری زردچوبه، ماست، عسل و روغن نارگیل طبیعی را ترکیب کنید. سپس مواد را مخلوط نموده و ماسک را روی صورتتان بمالید.

11. جو دو سر

جو دو سر یکی از غلات سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که روی جوان سازی پوست و زیبایی و پرپشت شدن موها مؤثر است. با استفاده از جو دو سر می توانید سلول های مرده و چربی های روی پوست را از بین ببرید و آکنه های کوچک و عظیم را درمان کنید.

مواد لازم

  • جو دو سر
  • آبلیمو
  • عسل

روش استفاده

برای درمان آکنه با یاری جو دو سر، 2 روش را می توانید امتحان کنید. در روش اول باید جو دو سر را پودر نموده و با مقداری آب مخلوط کنید. سپس خمیر جو دو سر را روی پوست بمالید. در روش دوم می توانید جو دو سر پودر شده را با مقداری عسل و آبلیمو ترکیب نموده و یک ماسک برای جوان سازی پوست و برطرف آکنه آماده کنید.

12. حنا

حنا ماده ای گیاهی برای ضدعفونی کردن پوست و از بین بردن لکه ها و جوش هاست. استفاده از حنا از پیری پوست پیشگیری می نماید و جوانی همیشگی را به فرد هدیه خواهد داد.

مواد لازم

  • حنا
  • آب

روش استفاده

برای درمان آکنه از طریق حنا کافی است مقداری حنا را با آب ترکیب نموده و مخلوطی نسبتاً رقیق آماده کنید. سپس باید این ماده را مانند ماسک روی پوست بمالید و پس از چند دقیقه آن را بشویید.

13. خیار

خیار یک آبرسان قوی است که برای پاک سازی و شادابی پوست استفاده می گردد. برای از بین بردن جای جوش و لک و همچنین درمان آکنه می توانید هم از خود خیار و هم از ترکیب خیار با جو دو سر و عسل بهره ببرید. ماسک خیار خاصیت ضدمیکروبی دارد و چربی های پوست را از آن خارج می نماید.

مواد لازم

  • خیار

روش استفاده

خیار را رنده نموده یا آن را به شکل دایره ببرید و برای 20 تا 25 دقیقه روی پوست قرار دهید تا آبرسانی و پاک سازی پوست به خوبی انجام گردد.

14. جوش شیرین

اگر به دلیل وجود آکنه در سطح پوستتان احساس درد و سوزش دارید یا این که به دلیل آفتاب سوختگی پوست صورتتان دچار حساسیت و تیرگی شده است، به شما پیشنهاد می کنیم از جوش شیرین برای برطرف کردن این مشکل بهره ببرید.

جوش شیرین هم درد و سوزش را از بین می برد و هم برای کاهش لکه های ناشی از آفتاب سوختگی مؤثر است. جوش شیرین روغن روی سطح پوست را جذب می نماید و در خشک کردن جوش مؤثر است. این ماده پوست های مرده را از بین می برد و جای جوش را برطرف می نماید.

مواد لازم

  • جوش شیرین
  • آب
  • عسل
  • آبلیمو

روش استفاده

جوش شیرین را هم می توانید به تنهایی به آب ترکیب نموده و روی پوست قرار دهید و هم می توانید از ترکیب جوش شیرین و عسل یا جوش شیرین و آبلیمو برای لایه برداری پوست بهره ببرید.

15. آبلیمو و گلاب

اسید سیتریک موجود در آبلیمو کلیه میکروب هایی که در سطح پوست وجود دارد و سبب ایجاد جوش های زیرپوستی و درشت شده را از بین می برد. گلاب نیز در کاهش چربی پوست و درخشان کردن آن مؤثر است. ترکیب آبلیمو و گلاب به شما این امکان را می دهد که یک پاک نماینده مناسب برای از بین بردن آکنه در اختیار داشته باشید. این ترکیب هم جوش را از بین می برد و هم صورت را صاف و شفاف می نماید.

مواد لازم

  • لیموی تازه
  • گلاب

روش استفاده

لیمو را نصف نموده و آب آن را بگیرید. گلاب را به آبلیموی تازه اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب کنید. ماده مورد نظر را روی پوست بمالید. سعی کنید تمام نواحی دارای جوش را با ترکیب گلاب و آبلیمو پوشش دهید.

16. ماست

ماست یکی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک است و برای درمان جوش می تواند یک گزینه مناسب باشد. آنزیم های موجود در ماست سبب باز شدن منافذ پوست و از بین رفتن چربی های انباشته شده می گردد. با یاری ماست می توانید کلیه جوش های چرکی و سرسیاه را درمان کنید.

مواد لازم

  • ماست
  • زردچوبه
  • آبلیمو

روش استفاده

برای شفاف کردن پوست و درمان آکنه با استفاده از ماست می توانید ماست معمولی را روی پوست بمالید یا ترکیب ماست و عسل، ماست و زردچوبه و ماست و آبلیمو بهره ببرید. ترکیب ماست با هر یک از این مواد قدرت پاک نمایندگی آن را چندین برابر می نماید. ماسکی که با استفاده از ترکیب ماست با زردچوبه و آبلیمو تهیه می­ کنید در باز کردن منافذ پوست و روشن شدن آن تأثیر قابل توجهی دارد.

17. آسپرین

اغلب افراد آسپرین را با خواصی مانند کاهش درد و تب می شناسند، در صورتی که یکی از خواص و موارد مصرف قرص آسپرین درمان آکنه و التهابات پوستی است. ماسک آسپرین برای پاک سازی پوست و از بین بردن سلول های مرده استفاده می گردد. با یاری این ماسک می توانید پوستتان را از تغییر رنگ در برابر اشعه خورشید محافظت کنید.

مواد لازم

  • آسپرین
  • عسل یا روغن بادام

روش استفاده

برای تهیه ماسک آسپرین می توانید چند قرص را له نموده با روغن بادام یا عسل ترکیب کنید و سپس روی پوست بمالید. افرادی که از جوش های سرسیاه رنج می برند، بهتر است از ترکیبی که در آن آسپرین و عسل وجود دارد استفاده نمایند.

18. روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی دیگر از مواردی است که در درمان خانگی آکنه می توانید از آن بهره ببرید. روغن درخت چای ضد التهاب است و به عنوان یک ضدعفونی نماینده قوی شناخته می گردد. برای درمان جوش هایی که در نواحی مختلف بدن دیده می شوند استفاده از این روغن می تواند مشکل را برطرف کند.

مواد لازم

  • روغن درخت چای

روش استفاده

برای درمان آکنه کافی است مقداری از روغن درخت چای را روی جوش بمالید و پس از چند دقیقه آن را بشویید. با تکرار این عمل می توانید هم جوش ها را برطرف کنید و هم جای لکه هایی که پس از آن ها ایجاد می گردد را از بین ببرید.

19. پوست موز

اگر برای درمان جوش هایی که صورتتان را پوشانده به دنبال یک راه چاره خانگی مؤثر هستید، به شما پیشنهاد می کنیم پس از مصرف موز پوست آن را دور نیندازید. پوست موز حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین B و مواد معدنی مانند پتاسیم است و برای درمان آکنه و کاهش التهابات پوستی مؤثر واقع می گردد.

آنتی اکسیدان های موجود در پوست موز به جوان سازی پوست یاری می نمایند و خاصیت ضد عفونی نمایندگی و ضد قارچ بودن این ماده در از بین بردن جوش و عدم ظاهر شدن مجدد آکنه مؤثر است.

مواد لازم

  • پوست موز

روش استفاده

پوست موز را به طور کامل روی پوست خود بمالید تا خاصیت آن به تمام قسمت های دارای آکنه برسد. پس از چند دقیقه صورتتان را با آب ولرم و صابون بشویید.

20. سیر

سیر یکی از مواد غذایی است که با خاصیت ضدعفونی نمایندگی شناخته می گردد. سیر حاوی ویتامین های گروه B، پتاسیم، آهن و منیزیم است. با یاری سیر می توانید ریشه جوش را بخشکانید و آکنه را درمان کنید. آنتی باکتریال بودن سیر تمام میکروب هایی که سبب رشد جوش روی سطح پوست می شوند را از بین می برند.

مواد لازم

  • سیر

روش استفاده

هنگام استفاده از سیر برای درمان آکنه کافی است آن را از وسط نصف کنید. سپس سیر را روی محل هایی که آکنه در آن ها ظاهر شده بمالید. پس از چند دقیقه می توانید صورتتان را بشویید. این عمل باید چند بار تکرار گردد تا جوش ها از بین بروند.

نکات قابل توجه برای پیشگیری و درمان جوش یا آکنه

  • قبل از استفاده از ماسک های طبیعی یا ساختگی باید حتماً پوست را بشویید.
  • حتماً پاک نماینده های را روی یک قسمت پوست تست کنید و میزان حساسیت خود را بسنجید.
  • اختلالات هورمونی باعث جوش را حتماً درمان کنید.
  • به هیچ عنوان جوش را فشار ندهید و روی آن را نکنید.
  • از لوازم آرایش با کیفیت فراوری شده توسط برندهای معتبر بهره ببرید.
  • میزان استرس را به حداقل برسانید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید.

سخن آخر

جوش یا آکنه به دلایل مختلفی از جمله وارد شدن به سن بلوغ و افزایش استرس روی پوست صورت به وجود می آید. دلایل دیگری برای پدیدار شدن جوش ها وجود دارد که از جمله آن ها می توان به چرب بودن پوست، استفاده از لوازم آرایش نامرغوب و… اشاره نمود.

برای درمان آکنه هم می توانید از روش های خانگی بهره ببرید و هم نزد پزشک بروید و از داروهای شیمیایی مانند قرص راکوتان یاری بگیرید.

اگر شما هم تا به امروز جوش های شدید پوستی را تجربه نموده اید برای ما از تجربیاتتان بگویید. چه روش هایی را برای درمان جوش مناسب تر می دانید؟ نظرات و پیشنهادهای خودتان را با تیم خبرنگاران و مخاطبین ما در میان بگذارید. اگر جوش های شما بر اثر غلبه گرمی و مسائل کبدی است پیشنهاد ما این است که روش معجزه آسای درمان جوش با عرق کاسنی را امتحان کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1700

به "20 روش کاربردی برای درمان آکنه در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 روش کاربردی برای درمان آکنه در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید