پیامک های تبلیغاتی حالا در دل سیستم هشدار ارسال می شوند

به گزارش آی تی گپ، اگر چه سرویس ارسال پیامک اضطراری برای شرایط بحرانی طراحی شده است،اما بر اساس گزارش های منتشر شده بعضی از اپراتورها با ارسال پیامک های تبلیغاتی در این زمینه تخلف کردند.

پیامک های تبلیغاتی حالا در دل سیستم هشدار ارسال می شوند

پس از اعتراض نسبت به ارسال پیغامک های تبلیغاتی انبوه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شش شرکت را که اجازه دارند، در این حوزه فعالیت نمایند، توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، به اپراتورها معرفی کرد و محتوای پیغامک های ارسال شده هم حائز صلاحیت شناخته شد و پس از آن، اپراتورها اجازه یافتند زیرساخت های خود برای انتشار پیغامک های انبوه را صرفاً در اختیار این شرکت ها قرار دهند.

اما با محدود شدن ارسال پیغامک توسط سرشماره های تبلیغاتی و مسدود شدن بسیاری از آن ها توسط کاربرانی که مایل به دریافت نبودند، بعضی از کسب وکارها به سرشماره های شخصی روی آوردند و این موضوع موجب شد ارسال پیغامک های مزاحم از سرشماره های محدود به شماره های شخصی نامحدودی برسد که رگولاتوری تنها راه جلوگیری از آن ها را تاکنون ارسال این شماره ها به سامانه 195 دانسته است. اگر چه گستردگی شماره های شخصی به اندازه ای است که تا امروز هم با مسدود شدن بیش از 100 هزار شماره، هنوز ارسال پیغامک های مزاحم به صفر نرسیده است.

  • راه اندازی سرویس هشدار برای شرایط بحرانی

از طرفی، پس از بروز سیل همزمان با شروع سال 1397 و پیغامک هایی که از طرف ستاد بحران ارسال شد، این خواسته مطرح شد که به جای ارسال پیغامک، از سیستم ارسال پیغامک اضطراری برای اطلاع رسانی و جلوگیری از آسیب های بیش تر هنگام وقوع بلایای طبیعی استفاده گردد. این موضوع هم سبب شد سرویس هشدار شرایط بحرانی توسط اپراتورها شروع به کار کند تا پیش از وقوع بلاهای طبیعی، مردم به وسیله تلفن همراه خود مطلع شوند.

با وجود این، اخیراً اخباری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر این که بعضی از مشترکان اپراتورها همراه، روی صفحه گوشی خود، تبلیغاتی از این سیستم ارسال نماینده پیغام ضروری دریافت نموده اند که باید صرفاً در شرایط بحرانی از آن استفاده می شده است. این موضوع کاربران را بر آن داشت تا از وزیر ارتباطات بخواهند مساله را پیگیری کند که البته وزیر ارتباطات هم در پاسخ، تخلف اجرا شده را تأیید کرد.

البته اپراتور متخلف، در جوابیه ای، پذیرفت که این خطا توسط یکی از شرکت هایی که با این اپراتور همکاری می نماید، ارسال شده و گفت که با این شرکت برخورد می نماید. هرچند باز هم این پرسش مطرح شد که چرا اپراتورها شخصاً زیر بار مسئولیت اینگونه مسائل نمی روند؟ اما از طرفی بعضی معتقدند اپراتورها زیرساخت های ارتباطی را فراهم می نمایند و بهره گیری از آن ها با نظرات متولیان قانونی برای شرکت ها و حتی افراد قابل استفاده است و بهره گیری هر مشترک حقیقی یا حقوقی دلیل بر متهم بودن شرکت ارائه دهنده زیرساخت ها نیست.

  • اپراتورها اشرافی به محتوای پیغامک ها ندارند

در این راستا، مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- با بیان این که بعضی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دایر بر این است که ارسال پیغامک های تبلیغاتی باید مدیریت گردد، گفت: اپراتورها در چرخه ارسال پیغامک قرار می گیرند. آن ها از طرفی باید مطابق مصوبات کمیسیون از ارسال پیغامک های تبلیغاتی جلوگیری نمایند و از طرف دیگر با توجه به موضوع حریم خصوصی، اشرافی به محتوا ندارند و نمی توانند محتوا را پیش از این که ارسال گردد، آنالیز نمایند و اشرافی به این موضوع داشته باشند که محتوا تبلیغاتی است.

وی ادامه داد: اما باید سازوکاری داشت که در حین یا پس از آن، بتوانند این موضوع را مدیریت نمایند که اگر پیغامک تبلیغاتی به مشترکی که قبلاً دریافت پیغامک های تبلیغاتی را لغو نموده بوده ارسال گردد، با پنل داری که این ارسال پیغامک را داشته، مطابق قراردادی که دارند برخورد و از وقوع مجدد آن خودداری نمایند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به این که چگونه از ارسال پیغامک های تبلیغاتی جلوگیری می گردد، گفت: این موضوع توسط سامانه *800# یا در پنل های اپراتورها مدیریت می گردد و مشترکین می توانند مشخص نمایند که برایشان چه نوع پیغامکی ارسال گردد و یا این که اصلاً پیغامکی دریافت ننمایند و کلاً مسدودش نمایند. این مدیریت پیش از ارسال پیغامک است.

  • با ارسال نمایندگان متخلف برخورد می کنیم

حقی ادامه داد: اگر پیغامک تبلیغاتی توسط سرشماره های هویت دار و شناسنامه دار به کسانی ارسال گردد که دریافت پیغامک به سمت خودشان را بستند، حتماً تخلف است و ما با این موضوع به لحاظ پروانه ای و هر آنچه که به صورت قانون آمده، برخورد و جریمه می کنیم. البته این مانع از این نمی گردد که مشترکان خودشان علیه این سرشماره ها شکایت نمایند.

وی درباره نحوه جریمه اپراتورهای متخلف بیان نمود: این یک سلسله است که مسؤولیت دست به دست انتقال پیدا می نماید. ما اپراتور را مطابق مصوبات کمیسیون و آنچه که در پروانه به عنوان جریمه در پروانه هایشان در نظر گرفته شده، جریمه می کنیم و اپراتور هم آن شرکت و ارسال نماینده را با نسبتی که در قرارداد داشته، جریمه می نماید.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در ادامه با بیان این که اپراتور متخلف جریمه نقدی شده است، اظهار کرد: ما به اپراتور تذکر دادیم و برخورد کردیم و اپراتور هم با شرکتی که این پیغامک را ارسال نموده، برخورد و دسترسی اش را قطع کرد و همچنین تضمین داده که از این پس این موضوع تکرار نگردد.

با وجود این و اگرچه رگولاتوری اظهار می نماید به اپراتور متخلف تذکر داده و تضمین گرفته که این موضوع دیگر تکرار نگردد، به نظر می رسد راستا ارسال پیغامک های مزاحم تبلیغاتی که بارها به دلیل مسدود شدن سرشماره های تبلیغاتی و شخصی بسته شده، این بار به وسیله سیستم ارسال پیغامک اضطراری باز شده تا گوی مسؤولیت بار دیگر از زمین اپراتورها خارج گردد؛ موضوعی که شاید رضایت کسب وکارها و اپراتورها را در پی داشته باشد اما چندان مطبوع کاربرانی که از هر راهی برای دریافت نکردن پیغامک های مزاحم کوشش می نمایند، نیست.

منبع:ایسنامنبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 241

به "پیامک های تبلیغاتی حالا در دل سیستم هشدار ارسال می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامک های تبلیغاتی حالا در دل سیستم هشدار ارسال می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید