موارد مصرف و عوارض جانبی دیفن هیدرامین

به گزارش آی تی گپ، دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که برای ازبین بردن علائم آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی بکار می رود. دیفن هیدرامین می تواند برای یاری به آرام شدن و به خواب رفتن نیز بکار رود.

موارد مصرف و عوارض جانبی دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی دیفن هیدرامین نوعی آنتی هیستامین است که در درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه موثر است. این علائم شامل راش، خارش، آبریزش بینی، اشک، خارش چشم، خارش بینی و گلو، سرفه و عطسه می گردد. بعلاوه داروی دیفن هیدرامین در پیشگیری و درمان حالت تهوع، استفراغ و گیجی ناشی از اختلال حرکتی کاربرد دارد. علاوه بر این دیفن هیدرامین می تواند در افزایش آرامش(ریلکس کردن) و درمان کم خوابی موثر باشد.

نحوه عملکرد داروی دیفن هیدرامین عملکرد دیفن هیدرامین به شکل انسداد یک ماده طبیعی هیستامین (ماده ای که بدن طی یک واکنش آلرژیک فراوری می نماید) است. باید توجه کرد که اثرات خشک کنندگی دیفن هیدرامین روی علائم دیگر مثل اشک و آبریزش بینی در اثر انسداد ماده دیگری به نام استیل کولین است.

به صورت کلی دیفن هیدرامین در درمان سرما خوردگی و سرفه استفاده می گردد اما باید توجه داشت که این دارو برای درمان سرماخوردگی و سرفه بچه ها زیر 6 سال راه حل مناسب و بی خطری نیست. بعلاوه بعضی از اشکال دیفن هیدرامین مانند قرص و کپسول برای بچه ها زیر 12 سال توصیه نمی گردد. به همین علت در بچه های که علائم سرماخوردگی دارند تنها در صورت تجویز مستقیم پزشک مصرف گردد.

این محصولات دارویی، درمان کننده یا کاهنده طول سرماخوردگی نیستند و می توانند عوارض جدی در پی داشته باشند. به همین علت ضروری است به دقت به دوز مصرفی آن توجه کنید. از این محصول برای خواباندن کودک استفاده نفرمایید و از دکتر خود در خصوص درمان های دیگر سرفه و سرماخوردگی(نظیرمصرف کافی مایعات، قطره یا اسپری های بینی) سوال کنید.

نحوه مصرف دیفن هیدرامین و دوز مصرفیبرای مصرف صحیح داروی دیفین هیدرامین ضروری است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید. اگر پزشک این دارو را تجویز نموده از دستورات پزشک پیروی کنید. قرص،کپسول یا شربت دیفن هیدرامین را همراه غذا یا بدون غذا میل کنید. اگر از شکل شربت دیفین هیدرامین استفاده می کنید از پیمانه مخصوص بهره ببرید.

دوز مصرف داروی دیفن هیدرامین به سن، شرایط بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. بعلاوه برندها و فرم های مختلفی از دیفن هیدرامین در بازار موجود است. به همین علت ضروری است راهنمای مصرف دیفن هیدرامین را به دقت مطالعه فرمایید زیرا اندازه آن در محصولات مختلف فرق دارد. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از اندازه تجویزی افزایش ندهید.

برای جلوگیری از بروز اختلالات حرکتی، دارو را 30 دقیقه پیش از انجام فعالیت هایی مثل مسافرت مصرف کنید. درصورتی که برای درمان اختلالات حرکتی یا بی خوابی مصرف می کنید 30 دقیقه قبل از حرکت یا زمان خواب مصرف بفرمایید. اگر پس از 2 هفته مصرف دیفن هیدرامین کماکان با مشکل خواب روبرو بودید با دکترتان تماس بگیرید. 1

عوارض دیفن هیدرامیندیفن هیدرامین دارویی است که به علت پرمصرف بودن بین عموم عوارض آن نادیده گرفته می گردد اما مثل تمام داروها، مصرف خود سرانه آن پیامدهایی را در پی دارد. عوارض احتمالی به توضیح زیر می باشد:

تپش قلب، تغییر در ضربان قلب و تغییر در ریتم قلب

ادرار دردناک و سوزش در زمان ادرار

کاهش اندازه ادرار یا تکرر ادرار

تغییر رنگ ادرار

درد در ناحیه های فک، گردن و مفاصل

بروز تیک های عصبی

گیجی، سردرگمی و خواب آلودگی

مشکل در حرف زدن

خشکی دهان، گلو، بینی و چشم

ناراحتی معده، تهوع، استفراغ

عوارض جانبیاز جمله عوارض جانبی این دارو می توان به کبودی یا خونریزی غیرطبیعی ، کاهش مهارت های حرکتی یا مشکل در حفظ تعادل ، توهمات ، دوربینی، خستگی یا ضعف شدید، کابوس ، تشنج و مسائل دستگاه گوارش اشاره نمود. مصرف دیفن هیدرامین در بچه ها و افراد مسن باعث بی قراری، سراسیمگی و هیجان زیاد می گردد. در صورت مشاهده این علائم سریعا با پزشک مشورت کنید. 2

موارد احتیاط مصرف دیفن هیدرامین قبل از مصرف اگر به داروی دیفن هیدرامین حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. داروی دیفن هیدرامین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مسائل دیگر بگردد. چنانچه سابقه بیماری هایی نظیر مسائل تنفسی (آسم، اِمفیزما)، فشارچشم بالا (گلوکوم)، مسائل قلبی، فشارخون بالا، مسائل کبدی، تشنج، مسائل گوارش، پرکاری تیروئید، مسائل ادراری (مثل بزرگی پروستات) دارید حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

داروی دیفن هیدرامین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما بگردد. لذا از رانندگی و فعالیت هایی که احتیاج به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. در ضمن قبل از هر گونه جراحی همه داروهایی که مصرف می کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

چنانچه پرهیز غذایی خاصی دارید، با توجه به اینکه فرم شربت، قرص جویدنی یا خوردنی داروی دیفن هیدرامین می تواند حاوی قند یا آسپارتام باشد در خصوص این دارو از پزشک سوال بفرمایید. بچه ها ممکن است نسبت به عوارض این دارو حساس تر باشند. هچنین داروی دیفن هیدرامین در نوجوانان ممکن است به جای ناهوشیاری، موجب هیجان بگردد. سالمندان نیز نسبت به عوارضی مثل ناهوشیاری، گیجی، عدم تعادل(می تواند با عث افزایش خطر زمین خوردن بگردد)، یبوست یا مسائل ادراری حساسیت بیشتری دارند.

برای مصرف داروی دیفن هیدرامین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت احتیاج ضروری داروی دیفن هیدرامین را بهره ببرید و در خصوص فواید و مضرات آن از پزشک خود یاری بگیرید. 1

تداخلات دارویی تداخلات دارویی ممکن است نحوه تأثیرگذاری داروها یا احتمال بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. لیستی از تمام محصولات دارویی مورداستفاده تان (ازجمله داروهای نسخه ای/غیرنسخه ای و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک و داروسازتان نشان دهید. بدون تأیید پزشک تان، هیچ دارویی را آغاز یا قطع نکنید یا دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: آنتی هیستامین هایی که روی پوست مالیده می شوند (مانند کرم، پماد و اسپری دیفن هیدرامین).

اگر داروهای دیگری مصرف می کنید که باعث خواب آلودگی می شوند، مانند داروهای تسکین دهنده سرفه و مسکن های مخدر (مانند کودئین، هیدروکودون)، داروهای خواب آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده عضلات (مانند کاریسوپرودول، سایکلوبنزاپرین) یا سایر آنتی هیستامین ها (مانند سیتریزین،کلرفنیرامین) به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

برچسب تمام داروهایتان (مانند محصولات سرفه، سرماخوردگی و آلرژی) را آنالیز کنید چون ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. در خصوص روش استفاده بی خطر از آن محصولات از داروسازتان سوال کنید.

این دارو ممکن است با بعضی تست های آزمایشگاهی ازجمله تست آلرژی پوستی تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه گردد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام دکترهایتان می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید. 3

پی نوشت:

1.www.doctoreto.com

2.www.honarehzendegi.com

3.www.rastineh.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1976

به "موارد مصرف و عوارض جانبی دیفن هیدرامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد مصرف و عوارض جانبی دیفن هیدرامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید