فواید گیاه خار مریم برای سلامتی

به گزارش آی تی گپ، گیاه خار مریم چیست و خواصی دارد؟ گیاه خار مریم دارای خواص و فواید بسیار است و از مهم ترین خواص آن می توان به برطرف مسمویت کبد نیز اشاره نمود.در ادامه با ما همراه باشید.

فواید گیاه خار مریم برای سلامتی
مهم ترین فواید سلامتی خارمریم، توانایی آن برای برطرف مسمومیت کبد، سرعت ترمیم اندام، کاهش پیشرفت انواع سرطان ها، درمان عفونت های قارچی است آن هم چنین از بدن در برابر اثرات جانبی دارو محافظت می نماید، آغاز بیماری آلزایمر و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و علایم دیابت را مدیریت می نماید.

خارمریم چیست ؟خارمریم که به عنوان Silybmommarianum شناخته می گردد گیاه گلدار سالیانه با گل های قرمز مایل به بنفش است هم چنین ممکن است خار مریم را با نام های دیگر بسته به جایی که در دنیا هستید، از جمله مدیترانه ، کنگر اسکاتلندی، و ...بشناسید.

این گیاه به طور گسترده شناخته شده و به خاطر اجزای قوی آلی موجود در دانه ها تعریف می گردد. عصاره دانه های گرفته شده شامل غلظت های بالا و ترکیبات فعال در عصاره نیز می باشد. این عصاره بعلاوه شامل اسیدهای چرب متعدد شامل لینولئیک اسید است اگرچه این گیاه بومی جنوب اروپا و منطقه ها خاصی از آسیا بود، اکنون در بسیاری از منطقه ها دنیا وجود دارد.

طبق انچه در این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند تحقیقات گسترده ای در خصوص فواید پزشکی خارمریم وجود دارد که بسیاری از نتایج متناقض و یا مورد بحث هستند. آنچه که در خصوص آن توافق شده است، تاثیر مهمی است که عصاره می تواند بر عملکرد کبد و سلامتی داشته باشد، این گیاه برای قرن ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

در ادامه این مطلب به بعضی از فواید این گیاه اشاره شده است.

محافظت از کبدبه خاطر فلاونوئیدی به نام سیلی مارین خار مریم مشهور به اثرات سم زدایی درکبد شناخته می گردد. مطالعه ای در سال 2017 تایید می نماید که می تواند به تسریع فرآیند التیام در کبد یاری کند، اندازه زیادی از آسیب ناشی از نوشیدن بیش از حد و یا دیگر رفتارهای آسیب رسان در کبد، از جمله سیروز را خنثی کند. هم چنین ممکن است از بیماری هایی مثل سندرم کبد چرب، یرقان و هپاتیت جلوگیری کند؛ با این حال، تحقیقات بیشتری برای مطالعه پتانسیل درمانی گیاه دارویی لازم است.

جلوگیری از دیابتترکیب آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب و سیلیمارین در عصاره خار مریم می تواند در راستای تنظیم مقادیر انسولین و حفظ سطح قند خون حتی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد.

بهبود سلامت قلبعصاره خارمریم حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب مفید و امگا 3 است که برای حفظ سلامت قلب لازم است اسیدهای چرب امگا 3 می توانند سطح کلسترول بدن را متعادل نگه دارند، که می تواند از ابتلا به آترواسکلروز جلوگیری کند، بنابراین خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می دهد.

پتانسیل ضد سرطانبه نظر می رسد عصاره خار مریم می تواند اثر مهاری بر رشد سلول های سرطانی و تومورهای پوست داشته باشد و بعلاوه می تواند به جلوگیری از رشد سرطانی پروستات، پستان و کبد یاری کند.1

جلوگیری از مسائل مغزی وابسته به کهولت سنبالغ بر دوهزار سال است که از خواص خار مریم برای درمان بیماری های مرتبط با مغز مانند آلزایمر و پارکینسون استفاده می گردد. وجود آنتی اکسیدان و مواد ضدالتهاب موجود در خار مریم به عنوان یک محافظ عصبی می تواند از اُفت عملکرد مغزی با افزایش سن، جلوگیری کند. در تحقیقاتی که در آزمایشگاه ها و روی حیوانات انجام می گردد، سیلیمارین موجود در خار مریم توانسته از تخریب سلول های مغزی به خاطر استرس اکسیداتیو کم کند. ممانعت از تخریب سلول ها باعث مبارزه با کاهش توانمندی مغزی می گردد.

پژوهش های دیگر هم نشان داده اند که خواص خار مریم در کاهش شمار پلاک های آمیلوئیدی در مغز حیوانات مبتلا به آلزایمر مفید بوده است. پلاک های آمیلوئیدی، شاخه های چسبناکی از پروتئین آمیلو ئید است که با افزایش سن می توانند میان سلول های عصبی قرار بگیرند. تعداد پلاک های آمیلوئیدی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر بسیار زیاد می گردد. ظاهرا خار مریم می تواند روی کاهش این پلاک ها اثرگذار باشد.

البته ناگفته نماند که درباره اثرات خار مریم، روی انسان های مبتلا به پارکینسون، زوال عقل و آلزایمر هیچ پژوهش علمی صورت نگرفته است. تعیین نیست که خار شتر برای برطرف موانع مغزی به درستی و کاملا در بدن جذب می گردد یا خیر. ضمن اینکه هنوز کسی نمی داند، اندازه دوز مناسب مصرف این ماده برای اثرگذاری مثبت چقدر است.

حفاظت از استخوان هاپوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها رو به زوال می فرایند. این مشکل معمولا در طول زمان و به تدریج ایجاد و باعث می گردد تا استخوان ها، شکننده و ضعیف شده و حتی با کوچک ترین ضربات و فشارها به سادگی بشکنند. در تحقیقات آزمایشگاهی و پژوهش هایی که روی حیوانات انجام شده، تعیین شده که مصرف خار مریم به تحریک فراوری مواد معدنی در استخوان ها یاری می نماید و از استخوان های بدن در برابر ضعیف شدن و زوال، محافظت می نماید. محققان معتقدند که احتمالا می توان از خواص خار مریم برای جلوگیری یا درمان پوکی استخوان در زنان یائسه بهره برد. البته این موضوع هم روی انسان ها آزمایش نشده و احتیاجمند آنالیز و مطالعه بیشتری است.

افزایش فراوری شیر مادریکی دیگر از خواص خار مریم در افزایش اندازه شیر مادران شیرده است. به نظر می رسد که این گیاه می تواند موجب افزایش هورمون فراوری شیر یعنی پرولاکتین گردد. داده های چندانی در این باره در دست نیست، اما پژوهشی نه چندان وسیع و تصادفی نشان داده که در دو گروه از مادران شیردهی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، اندازه شیر مادرانی که روزانه 420 میلی گرم سیلیمارین مصرف نموده بودند، نسبت به مادرانی که دارونما استفاده نموده بودند، حدود 64 درصد افزایش داشته است. البته تنها پژوهش علمی درباره اثرات مثبت خار مریم در زمینه فراوری شیر بیشتر همین مورد بوده و به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

یاری به برطرف آکنه پوستیآکنه همان جوش های ناخوشایندی است که به خاطر نوعی التهاب پوستی مزمن ایجاد می گردد. آکنه می تواند روی زیبایی ظاهری اثرات منفی بگذارد و درد و نگرانی برای فرد ایجاد کند. گفته می گردد که تخریب اکسیداتیو، عامل ایجاد آکنه در بدن است و خار مریم با وجود داشتن خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود می تواند مکملی مناسب برای مبتلایان به آکنه باشد. پژوهشی در این باره نشان می دهد، مصرف روزانه 210 میلی گرم سیملارین به مدت هشت هفته، 53 درصد از زخم های ناشی از آکنه را کاهش می دهد. برای تأیید این خاصیت خار مریم هم احتیاج به پژوهش های بیشتری وجود دارد. به طور کلی، ویژگی ضدالتهابی خار مریم در مسائل التهابی، مفید واقع می گردد. مثلا درمان آسم با این گیاه هم به نظر منطقی می رسد.2

تقویت سیستم ایمنی بدن سیستم ایمنی بدن مکانیسمی است که از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگری محافظت می نماید. گاهی بنا به دلایلی مانند تغذیه نامناسب، استرس و یا عفونت ها، اختلالاتی در عملکرد این سیستم ایجاد می گردد.

جوان سازی پوست صورتمقادیربالای آنتی اکسیدان های موجود در گیاه خار مریم به کاهش رادیکال های آزاد بدن یاری نموده و با برطرف چین و چروک به جوان سازی پوست صورت و برطرف لکه های تیره پوستی یاری می نماید.

ضد آفتاب طبیعیتحقیقات اولیه نشان می دهد که سیلیمارین موجود در خار مریم از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت نموده و خطر ابتلا به التهاب پوست و آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

سنگ کلیهسنگ کلیه هنگامی تشکیل می گردد که کلسترول و مواد دیگر در صفرا زیاد شوند؛ گیاه خار مریم به پاک سازی و سم زدایی کبد و کیسه صفرا یاری می نماید به همین علت گفته شده که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

سنگ کیسه صفرامقادیر بالای آنتی اکسیدان سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم به بهبود عملکرد کیسه صفرا یاری نموده و با پاک سازی و سم زدایی آن، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

لاغری و کاهش وزنتحقیقات اولیه در سال 2016 نشان داده که سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم می تواند باعث لاغری و کاهش وزن در افراد گردد، اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد احتیاج می باشد. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که دمنوش خار مریم به افزایش سوخت و ساز بدن یاری می نماید، اشتها را کاهش داده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن افراد می گردد.

بهبود علائم آسم آلرژیک ماده فعال موجود در خار مریم در کاهش التهاب موثر است. در سال 2012 میلادی مطالعه ای انجام گرفت که نشان داد سیلیمارین به کاهش التهاب در مجرای تنفسی موش های مبتلا به آسم آلرژیک یاری می نماید.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.chetor.com

3.www.saednews.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1977

به "فواید گیاه خار مریم برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید گیاه خار مریم برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید