روستای آستمال یکی از روستاهای دیدنی آذربایجان شرقی است

به گزارش آی تی گپ، جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، روستای آستمال یکی از روستاهای دیدنی آذربایجان شرقی است.

روستای آستمال یکی از روستاهای دیدنی آذربایجان شرقی است

آستمال روستایی است در دل جنگل با قدمت هزاران ساله که در بخش خاروانا و در شمال غرب شهرستان ورزقان قرار گرفته است. بیشتر خانه های روستا دو طبقه ساخته شده و رودخانه ای از میان روستا در حال جریان است. مردمان این منطقه لهجه بسیار شیرینی دارند. پس از ورود به محوطه روستای آستمال از سمت جنوب این روستا، اشنو دره نخستین منظرهی است که از میهمانان استقبال می نماید. در ورودی روستا بقایای حمام قدیمی متروکه ای نیز بچشم میخورد. در 50 متری حمام باید از روی پل ورودی عبور کنید تا منظره روستا، میدان و خانه هایش پیش چشمانتان آشکار گردد.

آستمال روستایی است که از طریق رودخانه ای که از میانش میگذرد، تقریبا به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شده است. اهالی روستا این دو بخش را به نامهای گونی کوچه و قوزی کوچه می شناسند. جالب است بدانید رودخانه آستمال در امتداد مسیر خود به رودخانه بویوک چای یعنی رودخانه بزرگ و در نهایت به رود ارس می رسد. بافت روستا به علت دست نخورده بودن، فضای بسیار آرام و یکدستی دارد و با توجه به مهاجرت جوانترهای روستا به شهرهای نزدیک، شاهد روستایی کم سر و صدا خواهید بود.

آستمال روستای بزرگ و با امکانات شهری نیست، روستایی آرام در میان کوهها و دره هاست اما در میدان روستا می توانید نیازهای مختلف مخابراتی خود را از دفتر مخابراتی برآورده سازید. در این دفتر امکان شارژ کردن گوشی تلفن همراه را نیز خواهید داشت. بعلاوه در پست بانک روستا در همین میدان دسترسی به اینترنت نیز امکان پذیر است. روستا سراسر باغات گردو و معدودی درختان آلبالو، گیلاس و توت بوده و منظره کوههای اطراف منظره زیبایی از درختان بلوط جنگلی را ساخته است.

بجز تماشا بافت دست نخورده روستا، تماشا مقبره امامزاده سید جبرئیل آستمال یکی از دیگر چیزهایی بوده که گردشگران را به این روستای سرسبز میکشاند. بنای امامزاده در هفت کیلومتری روستا و روی تپه نه چندان مرتفعی واقع شده و پس از بازسازی با شکل و شمایلی نو میزبان گردشگران و علاقمندان است. با توجه به وجود کوه و دره هایی که روستا را احاطه نموده ، زمینه مساعدی برای زنبورداری فراهم شده و می توانید عسل ناب و خوشمزه آستمال را با خود به عنوان سوغات ببرید. بعلاوه انواع محصولات لبنی بخصوص نوعی پنیر که در کوزه تهیه شده و به پنیر کوپه مشهور است و کره نهره یا سنتی را هم تهیه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2269

به "روستای آستمال یکی از روستاهای دیدنی آذربایجان شرقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای آستمال یکی از روستاهای دیدنی آذربایجان شرقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید