دلایل لغو ساخت نیروگاه هسته ای ویتنام

به گزارش آی تی گپ، ویتنام که قصد داشت برنامه انرژی هسته ای خودرا توسعه دهد و نخستین نیروگاه هسته ای خود را بسازد به دلیل بروز مسائل ساخت و ساز و نگرانی های بعضی مقامات و اذهان عمومی ماه گذشته دولت این کشور برنامه توسعه هسته ای خود را لغو کرد.

دلایل لغو ساخت نیروگاه هسته ای ویتنام

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از بولتین دانشمندان هسته ای، برای بیش از یک دهه مشاهدات نشان می داد که قرار است یک رنسانس هسته ای رخ دهد و تا ماه گذشته نیز ویتنام قرار بود بخشی از آن باشد و این کشور برنامه داشت تا با ساخت زیر ساخت های هسته ای و نیروگاه هسته ای خود به جامعه بین المللی هسته ای بپیوندد. اما ماه گذشته پس از یک یا دو سال بروز مسائل متعدد درروند انجام این اقدام، دولت ویتنام بطور رسمی اظهار داشت که برنامه های توسعه هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورده است. تنها زمان تعیین خواهد نمود که آیا این تصمیم ویتنام درست بوده است؛ اگرچه موضوع هسته ای ویتنام موافقان و مخالفان زیادی دارد.

با این حال منتقدان تصمیم دولت برای لغو طرح های هسته ای باید بدانند که دنبال کردن برنامه های هسته ای ویتنام نه تنها ممکن است خطرات بسیار قابل توجهی نه تنها برای فعالیت های ایمن هسته ای بلکه در زمینه همکاری های تجاری و کوشش ها عدم اشاعه در پی داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: تصمیم ویتنام برای متوقف کردن توسعه برنامه هسته ای خود به دنبال انجام سال ها کارهای مقدماتی و آماده سازی رخ داد.

در سال 2008 مجمع ملی (مجلس) این کشور قانون انرژی اتمی را به تصویب رساند. که نقش اساسی قانونی توسعه انرژی هسته ای ویتنام را داشت و مجلس این کشور در سال 2009 نیز به طور رسمی چراغ سبز خود به اولین پروژه هسته ای دولت این کشور یعنی ساخت دو راکتور در ایالات جنوبی نین توان نشان داد.

در سال 2010 اولین گروه از دانشجویان ویتنامی برای ایجاد نیروی کار متخصص این کشور به روسیه اعزام شدند. همچنین این کشور با امید به ساخت 10 واحد هسته ای تا سال 2030 با شرکت های هسته ای روسیه و ژاپن تفاهمنامه هایی را به امضا رساند.

در سال 2014 کنگره آمریکا توافقنامه ای را با ویتنام تصویب کرد که به شرکت های هسته ای مثال وستینگ هاوس و جنرال الکتریک آمریکایی اجازه می داد تا با ویتنام همکاری نمایند و به ژاپن اجاره می داد تا فناوری هسته ای که دراصل متعلق به آمریکا بود را در اختیار ویتنام قرار دهد.

حتی پس از وقوع فاجعه هسته ای فوکوشیما ژاپن در سال 2011 ،زمانی که کشورهای تازه وارد به عرصه هسته ای مثل تایلند برنامه هسته ای خود رالغو کردند، دولت ویتنام برنامه های هسته ای خود را دنبال کردند.

با این حال پس از سالها پیشرفت در برنامه هسته ای ویتنام ،مسائل از اواخر سال 2014 شروع شدند. سالی که قرار بود کار ساخت نخستین راکتور هسته ای ویتنام شروع گردد اما دولت ویتنام تصمیم گرفت تا به دلیل نگرانی های بروز سونامی و عدم تکمیل چارچوب ایمنی قانونی برای نظارت هسته ای زمان ساخت این نیروگاه را به تاخیر بیندازد.

یک سال بعد در نوامبر 2015 ،کمیته علوم، فناوری و آب و هوای مجمع ملی ویتنام گزارش کرد که کار ساخت نخستین واحد نیروگاه هسته ای نین توان که قرار بود در سال 2014 شروع شد تا سال 2022 ساخته نخواهد شد و تاریخ شروع فعالیت این نیروگاه نیز تا سال 2028 به تعویق افتاد.

پس از آن، یکی از رسانه های محبوب ویتنام در دسامبر 2015 یک مقاله طولانی را در خصوص مضررات انرژی هسته ای منتشر کرد که به ایجاد مخالفت مقامات بلند پایه ویتنامی منجر شد، در این مقاله تاکید شده بود که پروژه نین توان باید لغو گردد.

نویسنده این مقاله، نایب رئیس کمیته حزب کمونیست است، که به نظر می رسد پس از این مقاله اعضای کمونیست در خصوص لغو پروژه نین توان به توافق جمعی رسیدند.

سال بعد همه شک و تردیدها واقعیات می یابد. در ماه مارس ویتنام اظهار داشت که نقش انرژی هسته ای برای تامین برق این کشور تا سال 2030 از 10 درصد به5.7 درصد کاهش یافته است.

موسسه انرژی اتمی ویتنام نشست سالانه انژری هسته ای ویتنام را به دلیل آنچه آن را مسائل در برنامه ریزی خواند لغو کرد.

رسانه ها و روزنامه های ویتنام برای نخستین بار ریسک ها و خطرات برنامه هسته ای چین در نزدیکی مرزهای ویتنام را مطرح کردند.

سپس در 10 نوامبر دولت ویتنام با استناد به کاهش میزان تقاضا برای انرژی و عدم قیمت رقابتی انرژی هسته ای اظهار داشت که برنامه توسعه انرژی هسته ای این کشور لغو می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 393

به "دلایل لغو ساخت نیروگاه هسته ای ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل لغو ساخت نیروگاه هسته ای ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید