اقتصاد ایران تا 2050 از کره جنوبی و کانادا پیش می افتد

به گزارش آی تی گپ، مجمع دنیای اقتصاد در گزارشی فهرستی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا در سال گذشته میلادی (2017) را منتشر کرد که در آن اقتصاد ایالات متحده با 18 تریلیون دلار در صدر و ایران در رتبه 18 واقع شده است.

اقتصاد ایران تا 2050 از کره جنوبی و کانادا پیش می افتد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پویا؛ مجمع دنیای اقتصاد در گزارشی فهرستی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا در سال گذشته میلادی (2017) را منتشر کرد که در آن اقتصاد ایالات متحده با 18 تریلیون دلار در صدر نهاده شده است.

بنا بر گزارش مجمع دنیای اقتصاد، اقتصاد ایالات متحده در سال 2017 میلادی بزرگترین اقتصاد دنیا نام گرفت و با 18 تریلیون دلار و در دست داشتن یک چهارم از سهم کل اقتصاد دنیا (24.3 درصد) در صدر نهاده شد.

پس از ایالات متحده، چین با 11 تریلیون دلار و سهم 14.8 درصدی از اقتصاد دنیا در رتبه دوم نهاده شد و ژاپن با 4.4 تریلیون دلار و سهم شش درصدی در اقتصاد دنیا، با فاصله نسبتا زیاد در رتبه سوم بزرگترین اقتصادهای دنیا ایستاد.

در این فهرست، کشورهای اروپایی حائز رتبه های چهارم تا ششم شدند به طوریکه آلمان با مالی به ارزش 3.3 تریلیون دلار، انگلیس با 2.9 تریلیون دلار و فرانسه با اقتصاد 2.4 تریلیون دلاری به ترتیب در رتبه های چهارم تا ششم قرار دارند.

همچنین هند با اقتصاد دو تریلیون دلاری و ایتالیا با مالی به ارزش بیش از 1.8 تریلیون دلار توانسته اند رتبه های هفتم و هشتم این رده بندی را در اختیار بگیرند.

رتبه نهم این رده بندی با 1.8 تریلیون دلار در اختیار بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین یعنی برزیل نهاده شده است و کانادا با اقتصاد 1.5 تریلیون دلاری خود در رتبه دهم فهرست نهاده شده است.

سریع ترین رشد مالی دنیا

اگر چه ایالات متحده سالهاست در صدر فهرست قدرتمندترین اقتصادهای دنیا نهاده شده است، اما به نظر می رسد این یکه تازی دیری نپاید چرا که نزدیکترین کشور تعقیب کننده ایالات متحده یعنی چین، با سرعت رشد مثال زدنی به زودی و در صورت ادامه این روند، در صدر قدرتمندترین اقتصادهای دنیا قرار خواهد گرفت.

اگر چه ارزش اقتصاد چین هفت تریلیون دلار از اقتصاد امریکا کمتر است اما اقتصاد چین در سال 2016 میلادی با نرخ 6.7 درصد رشد داشته است؛ نرخ رشد مالی ایالات متحده طبق آمارهای اعلامی از سوی صندوق دنیای پول نیز 1.6 درصد بوده که در صورت ادامه این روند، چین به زودی یکه تاز اقتصاد دنیا خواهد شد.

چین همچنین توانسته صندلی هند را به عنوان سریع الرشدترین اقتصاد بزرگ دنیا تصاحب کند، ضمن اینکه در گزارش چشم انداز اقتصاد دنیا که از سوی صندوق بین المللی پول منتشر می گردد، رشد مالی چین در سال 2016 میلادی 6.7 درصد اعلام شده در حالیکه این رقم برای هند 6.6 درصد بوده است.

از سوی دیگر، اقتصاد برزیل در سال گذشته میلادی 3.5 درصد کوچکتر شده و جالب اینجاست که در فهرست 10 اقتصاد قدرتمند دنیا، برزیل تنها کشوری است که افت مالی را تجربه می نماید.

کشورهای بلوک آسیا به وضوح دارای بیشترین سهم از اقتصاد بزرگ دنیا هستند اما از نظر ارزش مالی، روی هم رفته اندکی بیشتر از یک سوم فراوری ناخالص کل دنیا را در اختیار دارند که از این حیث می توان این قاره را با امریکای شمالی که 27.95 درصد از سهم کلی اقتصاد دنیا را در اختیار دارد، مقایسه کرد.

پس از این دو قاره، اروپا با 21.37 درصد از GDP کل دنیا، رتبه سوم را در اختیار دارد؛ به این ترتیب، سه قاره آسیا، امریکای شمالی و اروپا، روی هم رفته 83.16 درصد یعنی بیش از چهار پنجم برون داد کلی مالی دنیا را تشکیل می دهند.

بزرگترین اقتصادهای دنیا در سال 2050 میلادی کدامند؟

نتایج یک مطالعه جدید که از سوی موسسه پرایس واترهاوس کوپر اجرا شده نشان می دهد به دلیل رشد سریعتر اقتصادهای در حال توسعه نسبت به اقتصادهای پیشرفته، چین در سال 2050 میلادی در صدر فهرست قدرتمندترین اقتصادهای دنیا قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام این مؤسسه، هند در سال 2050 میلادی در رتبه دوم اقتصادهای قدرتمند دنیا قرار می گیرد و ایالات متحده در رتبه سوم و احتمالا اندونزی در رتبه چهارم قرار خواهند گرفت.

مؤسسه پرایس واترهاوس کوپر پیش بینی نموده که در سال 2050 میلادی، اقتصاد انگلیس احتمالا به رتبه دهم جدول تنزل یابد و فرانسه نیز جایی در این فهرست نداشته باشد.

پیش بینیهای این مؤسسه نیز می گوید که ایتالیا حتی جزو 20 اقتصاد قدرتمند دنیا در سال 2050 میلادی نخواهد بود و اقتصادهای سریع الرشدی نظیر مکزیک، ترکیه و ویتنام صندلی این کشورها را در این رده بندی تصاحب خواهند کرد.

این گزارش همچنین پیش بینی نموده که به لطف افزایش بهره وری ناشی از فناوری اندازه اقتصاد دنیا تا سال 2050 میلادی بیش از دو برابر رشد داشته باشد که این رشد فراتر از سرعت رشد جمعیت خواهد بود.

صندلی مالی ایران در سال 2050 میلادی

مؤسسه مذکور در گزارش جدید خود اعلام نموده اقتصاد ایران هم اکنون در رده 18 دنیا نهاده شده است که طبق پیش بینیهای این مؤسسه، رتبه مالی کشورمان تا سال 2050 به رده 17 ارتقا خواهد یافت.

به این ترتیب اقتصاد ایران در سال 2050 میلادی بالاتر از کشورهای کره جنوبی، فیلیپین، ویتنام، ایتالیا، کانادا و حتی اسپانیا قرار خواهد گرفت؛ این در حالی است که مؤسسه یاد شده در گزارش پیشین خود که در ماه فوریه 2015 میلادی منتشر نموده بود، وضعیت اقتصاد ایران را بسیار نازلتر از پیش بینی جدید خود اعلام نموده بود.

در گزارش پیشین این مؤسسه که اکنون دستخوش اصلاحات جدی شده، پیش بینی شده بود صندلی ایران که در سال 2014 در رده 18 اقتصادهای بزرگ دنیا قرار داشته، تا سال 2030 به صندلی 19 تنزل یابد و در نهایت در سال 2050 میلادی صندلی بیست وپنجمین اقتصاد بزرگ دنیا را تجربه کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 447

به "اقتصاد ایران تا 2050 از کره جنوبی و کانادا پیش می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد ایران تا 2050 از کره جنوبی و کانادا پیش می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید