حمله به تومور ها با نانوقطرات ، از امکان پرواز در لبه جو زمین تا فراوری واکسن کرونای ایرانی خبرنگاران

به گزارش آی تی گپ، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

حمله به تومور ها با نانوقطرات ، از امکان پرواز در لبه جو زمین تا فراوری واکسن کرونای ایرانی خبرنگاران

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

امکان پرواز در لبه جو زمین فراهم می گردد؟

محققان با استفاده از نانولوله های کربنی هواپیما های بسیار کوچکی ساختند که می تواند در لبه جو زمین پرواز کند، جایی که معمولا هواپیما ها و بالن ها به دلیل غلظت کم اتمسفر امکان پرواز ندارند.

فراوری نانوذرات مغناطیسی با خواص ضدقارچی به یاری گیاهان ممکن شد

تیمی از محققان دانشگاه فدرال امانوئل کانت بالتیک با استفاده از پرچم شیرین (Acorus calamus) نانوذرات مغناطیسی فراوری کردند. هم ریشه و هم برگ این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی و حشره کشی است. عصاره پرچم شیرین به عنوان ماده غیرسمی برای فراوری ذرات پوشش دار استفاده شد. محققان این پروژه کارایی نانوذرات جدید را در برابر چندین نوع قارچ بیماری زا که به گیاهان زراعی آسیب می رساند، را نیز ارزیابی کردند.

نیمه اول سال آینده انواع واکسن کرونای ایرانی به فراوری می رسد

فراوری 5 واکسن درمان کرونا در دستور کار قرار گرفته است. محصولاتی که با روش های فناورانه ای در حال گذراندن مراحل تست های بالینی و ورود به بازار هستند. این محصولات با توانمندی متخصصان داخلی و بعضی با همکاری دیگر کشور ها به مرحله آزمون و خطا رسیده اند. یونیسف اعلام نموده که ایران هشتمین کشور فراورینماینده واکسن است.

در چه شرایطی روغن و آب با یکدیگر مخلوط می شوند؟

روغن و آب معمولا به سادگی با هم مخلوط نمی شوند، اما افزودن نانوذرات مناسب می تواند این دو مایع غیرقابل مخلوط شدن را به ژل عجیبی تبدیل کند که کاربرد های متعددی از باتری گرفته تا فیلتر های آب و پنجره های هوشمند داشته باشد.

نانوقطرات می توانند به یک تومور حمله نمایند

تزریق قطرات ریز به تومور و بخار کردن آ ن ها با استفاده از اولتراسونیک متمرکز می تواند یک روش جدید برای ردیابی تومور یا تحویل دارو به سلول های سرطانی باشد. محققان دانشگاه توئنته پدیده جدیدی را نشان دادند که باعث تبخیر قطرات می گردد. این پدیده دقیقاً در فرکانس تشدید صوتی اتفاق می افتد و باعث کاهش سریع و کارآمد فشار داخل قطره، تا زیر آستانه تبخیر می گردد. نتایج این تحقیق در Physical Review Letters به چاپ رسیده است.

پسماند های پلاستیکی و ابریشمی به نانوحسگر تبدیل می شوند

در مقاله ای که محققان در نشریه Nano Energy منتشر نموده اند، مهندسان دانشگاه سوری نشان دادند که چگونه آن ها از لیوان های پلاستیکی بازیافتی و ضایعات پیله ابریشم برای فراوری حسگر اتوماتیک نرم و دوستدار پوست استفاده کردند، حسگر هایی که می تواند برای سنجش فعالیت های انسانی استفاده گردد.

زدایش آلودگی های دارویی از آب با یاری نانولوله های کربنی ممکن شد

یک تیم بین المللی به سرپرستی محققان دانشگاه قطر (QU) مقاله ای را در مجله Science Science and Pollution Research منتشر نموده است که در آن جزئیات مربوط به حذف زباله های دارویی از آب با یاری فناوری نانو تشریح شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1580

به "حمله به تومور ها با نانوقطرات ، از امکان پرواز در لبه جو زمین تا فراوری واکسن کرونای ایرانی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله به تومور ها با نانوقطرات ، از امکان پرواز در لبه جو زمین تا فراوری واکسن کرونای ایرانی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید