ایجاد نانوساختار با دستگاه لایه نشانی اسپاترینگ رومیزی ایرانی

به گزارش آی تی گپ، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، دستگاه لایه نشانی اسپاترینگ رومیزی ابزاری ویژه برای ایجاد طیف گسترده ای از لایه های نازک بر روی بسترهای فرق دارد. با یاری این دستگاه می توان مواد مختلف را روی سطح قرار داد مشروط بر این که این مواد بتوانند شرایط داخل دستگاه مانند پلاسما و بمباران یونی را تحمل نمایند.

ایجاد نانوساختار با دستگاه لایه نشانی اسپاترینگ رومیزی ایرانی

هر ترکیبی که بتواند شرایط دستگاه را تحمل کند به عنوان زیرلایه قابل استفاده است. با این فناوری می توان نانوکامپوزیت و پوشش های نانومقیاس را ایجاد کرد.

این دستگاه برای ساخت انواع حسگر لایه نازک و سلول های خورشید، ادوات اپتیکی، قطعات نانوالکترونیک و میکروالکترونیک قابل استفاده است. بعلاوه برای آماده سازی نمونه به منظور استفاده در میکروسکوپ الکترونی این ابزار را می توان به کار برد.

این شرکت دستگاه دیگری به نام دستگاه تبخیر حرارتی رومیزی فراوری نموده است. لایه نشانی به روش تبخیر حرارتی فرآیندی است که در محیط خلاء و به یاری اعمال جریان الکتریکی برای تبخیر ماده منبع صورت می گیرد و راهنمایی و انتقال ماده تبخیر شده به سمت زیرلایه براساس اختلاف فشار میان منبع و زیرلایه صورت می گیرد.

در این روش ماده منبع که به عنوان پوشش استفاده می گردد (نظیر یک قطعه فلز) در یک ظرف (بوته) که با نام قایقک یا فیلامان نامیده می گردد و از جنس فلزات مقاوم است، قرار می گیرد.

با عبور جریان برق از بوته و گرم شدن ماده مورد نظر به عنوان منبع و تبخیر آن در خلاء، به علت اختلاف فشاری که بین بوته و زیرلایه وجود دارد، یک لایه بسیار نازک روی زیرلایه قرار می گیرد.

این دستگاه با مدل DTT در ساخت لایه های نازک و رسانای الکتریسیته، ساخت پوشش های چند لایه و لایه نشانی از فلزات و سرامیک ها و نیمه رساناها به کار می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2280

به "ایجاد نانوساختار با دستگاه لایه نشانی اسپاترینگ رومیزی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد نانوساختار با دستگاه لایه نشانی اسپاترینگ رومیزی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید