انحصار خدمات کشتیرانی، هزینه های مازاد به صادرکنندگان تحمیل می نماید

به گزارش آی تی گپ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در گفت: سال های متمادی است مشکل حمل نقل گریبان گیر صادرکنندگان است و ضعف بزرگ سیستم لجستیکی، نبود کانتینر یخچال دار و خرده مالکی در نظام ترابری صادرات را با موانع روبرو نموده است.

انحصار خدمات کشتیرانی، هزینه های مازاد به صادرکنندگان تحمیل می نماید

علی اصغر آدینه ای در نشست کارگروه صادرات استان سمنان ادامه داد: حمل ونقل دریایی با قیومت شرکت کشتیرانی ملی در زمان تحریم نهایت موانع را در مقابل صادرنمایندگان در نظر گرفته و ازآنجاکه به خاطر تحریم شرکت های کشتیرانی بین المللی نمی توانند به صادرنمایندگان خدمات ارائه نمایند، انحصار خدمات در این شرکت به وجود آمده است.

به گفته رئیس اتاق سمنان، بسیاری از صادرنمایندگان به دلیل انحصار شرکت کشتیرانی مجبور به پرداخت هزینه های مازاد هستند.

آدینه ای با طرح این سؤال که چگونه می توانیم با موانع پیش رو، رشد 8 درصدی با موضوع بخش خصوصی را اجرا کنیم، اگر استانداردهای صادرات کالاهای کشاورزی در ماه های قبل به سفارت اعلام شده چرا بخش مالی سفارت این ملاحظات را به صادرنمایندگان اعلام نکرده است؟ اطلاع رسانی مورد فوق جلوی ضرر و زیان صادرنمایندگان را می گرفت و از آن مهم تر سهم خود را در بازار روسیه از دست نمی دادیم.

سعید ترکمان دهنوی، رئیس اتحادیه صادرنمایندگان استان سمنان نیز در این نشست با ابراز خرسندی نسبت به رسیدن ارزش صادرات استان سمنان به رقم 286 میلیون دلار، گفت: با توجه به شرایط موجود و قیاس نسبت به سال قبل متوجه خواهیم شد بسیاری از صادرنمایندگان که در سال قبل در فهرست جایگاهی داشتند سال جاری از فهرست صادرنمایندگان خارج شده اند ضرورت دارد آنالیز کارشناسی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: قیمت محصولات شیمایی در دنیای با رشد 5 برابری جهانی روبرو شده است لذا با توجه به افت قیمت ریال در برابر دلار، ارزش صادرات نسبت به سال قبل زیادتر شده است، این مسئله چالشی بود که در بازارهای بین المللی رخ داده است.

ترکمان ادامه داد: ارزش واردات استان رشد 38 درصدی داشته که این مورد برآیند افزایش قیمت جهانی بوده است و باید این موضوع را در نظر بگیریم در سال گذشته به مدت سه ماه گمرکات کشورهای همسایه بسته بوده لذا نمی توان قیاس و تراز مناسبی نسبت به صادرات سال گذشته ارائه دهیم.

وی خدمات گمرک سمنان را مفید و کارا ارزیابی کرد و از دیگر دستگاه ها خواست همچون گمرک خدمات بهنگام به صادرنمایندگان ارائه نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2038

به "انحصار خدمات کشتیرانی، هزینه های مازاد به صادرکنندگان تحمیل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انحصار خدمات کشتیرانی، هزینه های مازاد به صادرکنندگان تحمیل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید