احتمال آسیب به سلول های جداره رگ ها در مبتلایان به کرونا

به گزارش آی تی گپ، محققان می گویند اصلی ترین بروز ترومبوز در بیماران کرونایی آسیب به جداره عروق است.

احتمال آسیب به سلول های جداره رگ ها در مبتلایان به کرونا

به گزارش خبرنگاران، به نقل از یورک آلرت، ترومبوز به حالتی اطلاق می گردد که یک لخته خونی در رگ ها ایجاد شده و مانع از خونرسانی به اندام ها و بافت های اطراف آن گردد. در صورتی که این لخته خونی آغاز به حرکت کند به آن آمبولی می گویند.

یکی از موارد رایج درباره همه گیری کرونا، ایجاد ترومبوز قلبی در بیماران مبتلا بوده است. دانشمندان تئوری های مختلفی را درباره علت بروز این موضوع مطرح می نمایند. با این حال، تحقیقات دانشمندان آمریکایی در نهایت باعث شفاف شدن بیشتر موضوع شد.

به همین دلیل، پژوهشگران اقدام به آنالیز نمونه های بافت های قلب بیماران کرونایی که جان خود را از دست داده بودند، کردند. دانشمندان همانطور که از پیش انتظار داشتند، شاهد لخته های خونی در رگ های قلب بودند اما تغییرات در سلول های پوشاننده رگ های قلب حتی بدون ترومبوز هم قابل مشاهده بود.

داده ها نشان می دهد لخته شدن بیش از حد خون به علت فعالیت گونه ای خاص از گلبول های سفید خون موسوم به نوتروفیل ها علت این موضوع بوده است.

مدیر این تحقیقات می گوید: تجربه نشان داده است تغییر در سلول های داخلی جداره رگ ها می تواند باعث طیف گسترده ای از آسیب ها از جمله ترومبوز گردد. اصلی ترین علت بروز لخته خونی در بیماران کرونایی و جان باختن آن ها نیز همین تغییرات در سلول های داخلی رگ است.

با گذشت دو سال از همه گیری کرونا در دنیا، درصد قابل توجهی از بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری می شوند در خطر آسیب های قلبی قرار دارند. ترومبوز ناشی از ابتلا به کووید 19 باعث انسداد رگ های کرونری که مسئولیت خونرسانی به بافت قلب را دارند می گردد و این موضوع در نهایت می تواند به مرگ بیمار منجر گردد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2086

به "احتمال آسیب به سلول های جداره رگ ها در مبتلایان به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال آسیب به سلول های جداره رگ ها در مبتلایان به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید