ساخت 9 موتور مختلف از روی موتور تیبا
به گزارش آی تی گپ، اخیرا خبرنگاران، سراغ مدیران سایپا رفته اند و با بررسی وضعیت این شرکت در بخش فنی، برنامه های شان برای ارتقای موتور های کوچک و جدید را از زیر زبان مدیر پروژه ارتقای پیشرانه(M15GSI) تیبا بیرون کشیده است. گویا سایپا با تمرکز روی بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی پیشرانه ها از یورو4 به یورو5، طرحی استراتژیک در دست اجرا دارد. طرحی که در نهایت به تولید موتورهای جدید برای خودروهای کوئیک، ساینا و تیبامنجر خواهد شد. طراحی موتورهای جدید به این دلیل در سایپا پیگیری می شود که برنامه های زیادی در این شرکت برای توسعه صادرات خودرو وجود دارد که یکی از آنها مونتاژ نسخه فیس لیفت ساینا در آفریقا با نام مورزا است.
چرا روی موتور تیبا این تغییرات را داده اید؟
موتور تیبا از لحاظ توان و گشتاور فی النفسه موتور خوبی است و برای خودروی تیبا درکل موتور مناسبی است.
در حال حاضر موتور یک و نیم لیتری تیبا در حدود 80 اسب بخار قدرت دارد درصورتی که در دنیا یک موتور یک لیتری 100اسب بخار قدرت می دهد. چگونه می گویید موتور خوبی است؟
این صحبت ها درمورد خانواده تیبا است. مثلا موتور خودروی تیبا روی نیسان جواب نمی دهد. موتور پراید برای خود پراید خیلی خوب است اما اگر این موتور را روی خودروی 405 بگذارند خوب نیست مانند همان اتفاقی که برای موتور TU5 افتاد این موتور برای 405 به خوبی جواب داد و هیچ کس نمی تواند بگوید موتور TU5موتور بدی است اما وقتی روی خودروی پرشیا قرار گرفت و به LX تبدیل شد به خوبی جواب نداد و مقداری افت توان داشت.
چرا ضریب تراکم خودروی تیبا 9.7 است، درصورتی که در موتورهای جدید بالای 10.5 است؟
یک پارامتر نشان دهنده خوب یا بد بودن موتور نیست و این را نمی توان گفت که در کل دنیا تراکم ها 10.5شده اما تیبا 9.7 است. ولی در موتور بهبود یافته تیبا نسبت تراکم 10.5 است.
یکی دیگر از ایرادهای موتور تیبا هشت سوپاپ بودن است، چرا سیستم هشت سوپاپ به 16 سوپاپ تغییر نمی کند؟
امکان 16 سوپاپ کردن این موتور وجود دارد. برای این موضوع پروژه هم تعریف شد و در یک دوره پیش رفت، اما در آخر متوقف شد.
هیچ برنامه ای برای 16سوپاپ شدن در آینده ندارید؟
قطعا این خودرو باید 16سوپاپ شود اما اینکه این موتور باشد یا یک موتور جدید توسعه داده شود مشخص نیست. چونالان پروژه ای به نام موتور خانواده داریم. در مگاموتور برنامه ای داریم تا پلتفرم کاملی از انواع موتور را طراحی کنیم که هنوز درحد تصویب درمدیریت کلان است.
چه برنامه و هدفی برای خانواده موتور تیبا دارید و در چه حجمی کار می کنید؟
در این مورد استراتژی ها مختلف است و نمی توان راحت گفت که مثلا این سه حجم است. موتور سه لیتر هست. 1.1 لیتر توربو، 1.3 لیتر، 1.6لیتر و 1.5لیتر تنفس طبیعیهم در برنامه است. بستگی به این دارد که مدیریت کدام را انتخاب کند.
چند موتور در خانواده قرار است تولید شود؟
بازه ای از موتور است، مثلا 8یا9 موتور اما اینکه کدام یک پروژه انجام شود یا اینکه کدام در طراحی نهایی قرار داده شود، هنوز تصمیم گیری نشده است.
آیا بعداز تحریم ها که برای خودرو رهام دچار مشکل موتور شده اید، به دنبال خانواده موتور رفتید؟
نیاز هرخودرو سازی آن است که یک خانواده موتور داشته باشد مثل خانواده موتور هایی که درخودروسازی های دیگر حتی در همین ایران است. این نیاز سایپا است که مدتی روی آن مطالعه و با چند مشاور صحبت شده است.کلی روی آن برنامه چیده شده و منتظر تاییدیه سیستم مدیریت است.
چه تفاوت هایی در قطعات و طراحی موتور بهبود یافته با موتور تیبا عادی وجود دارد؟
سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT) روی آن نصب شده است. روی طراحی پیستون و رینگ های آن کار شده است. سیستم منیفولد هوای متغیر اضافه شده و دریچه گاز هم برقی شده است. در ضمن سیستم روغن کاری تغییر کرده و در طراحی پیستون، تاج پیستون هم تغییر کرده است. همه این تغییرات برای احتراق بهتر و یکسری بحث های داخلی اتفاق افتاد.
در موتور تیبا چرا از توربو استفاده کرده اید و از موتور سوپر شارژ استفاده نکردید؟ معمولا در این حجم خیلی ها از سوپر شارژ استفاده می کنند.
ما چند مشاور گرفتیم و تجربه مشابهی که در خود ایران خودرو بود را دیدیدم. باتوجه به زمان و نیازی که داشتیم و تجربه ای که در سازنده های داخلی وجود داشت، توربوشارژ یک بار مسیرش در ایران رفته و ایراداتش گرفته شده. در ضمن یک موضوعی که هست، پلتفرم ما هم سطح پلتفرم تیبا و پراید نیست. پلتفرم SP100 درخودروی رهام یک پله بالاتر از خودروهای متوسط ماست. برای همین مصرف کننده ای که می خرد انتظار دارد یک ویژگی را از آن بشنود که یک مقدار برایش جذاب تر باشد. توربو شارژ جذاب تر از سوپر شارژ است.
منبع: دیوار