8 ماده غذایی بنفش که برای سلامتی مفیدند

به گزارش آی تی گپ، در خصوص خوردن سبزیجات چیزهای زیادی گفته می گردد اما هنگام خوردن سبزیجات با رنگین کمانی از رنگ ها، باید به غذاهای بنفش نیز توجه داشته باشید که فواید شگفت آور آنها زیاد است. در اینجا به معرفی 8 ماده غذایی بنفش خواهیم پرداخت که برای سلامتی مفیدند.

8 ماده غذایی بنفش که برای سلامتی مفیدند

چرا مواد غذایی بنفش مهم هستند؟

در حالی که سبزیجات سبز رنگ در معرض توجه هرم غذایی قرار می گیرند، غذاهایی که بنفش هستند نیز سزاوار عشق ورزیدن هستند. به این دلیل که غذاهای بنفش حاوی آنتی اکسیدان هستند، بدن برای متعادل سازی اکسیدان هایی که فرآیندهای بدن به طور روزمره فراوری می نمایند، به آنها احتیاج دارد.

اکسیدان ها با نام دیگری شناخته می شوند: رادیکال های آزاد. رادیکال های آزاد را می توان در بدن به عنوان محصولات جانبی فرآیندهای بدن یا در محیط به عنوان سموم آسیب رسان یافت.

در حالی که اکسیدان ها بخشی ضروری از عملنمودهای بدن هستند اما مقدار زیاد آن می تواند به سلول ها آسیب برساند. رادیکال های آزاد حاوی مولکول هایی بسیار ناپایدار و ناهموار هستند که در اثر تماس، مولکول های متعادل سلول های سالم را درگیر می نمایند.

غذاهای موجود در طیف بنفش سرشار از رسوراترول است که برای دیواره های شریانی بسیار مفید است زیرا گردش خون را پاک می نمایند. آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین هستند که به غذاهای ارغوانی، رنگی غنی و زنده می بخشد. علاوه بر این، آنتوسیانین مسئول بسیاری از فواید سلامتی همراه با خوردن آنها است.

فواید مواد غذایی بنفش چیست؟

در اینجا بعضی از مزایای تأمین شده توسط مواد غذایی بنفش آورده شده است:

  • کاهش خطر فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول
  • خطر کمتری برای بیماری های طولانی مدت مانند سرطان، بیماری های عصبی، آسیب شناختی و بیماری های قلبی عروقی
  • کاهش التهاب
  • کاهش آسیب در سلول ها

می توانید این 8 ماده غذایی بنفش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

1. چغندر

چغندر با اضافه شدن به سالاد، سوپ و آب می تواند طعم و بویی عالی به آنها بدهد. آنها همچنین طعمی شیرین و رنگی زنده به اسموتی ها می بخشند. آنها همچنین مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند و محتوای چربی بسیار کمی دارند.

رنگ پر جنب و جوش چغندر از بتالاین ناشی می گردد. این یک ماده شیمیایی گیاهی است که از آن جهت که رنگ می بخشد و کیفیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان می دهد، شبیه آنتوسیانین است.

یک مطالعه از سال 2013 همچنین نشان می دهد که نوشیدن مداوم آب چغندر با کاهش فشار خون ارتباط دارد.

2. بلوبری

بلوبری نه تنها برای خوردن سرگرم نماینده است، بلکه منبع بسیار خوبی از ویتامین C می باشد. ویتامین C به محافظت از سلول ها در برابر آسیب، یاری به بدن در جذب آهن و فراوری کلاژن در پوست یاری می نماید.

بلوبری همچنین حاوی فیبر محلول است که به فرایند هضم یاری می نماید. یک مطالعه نشان می دهد که یک مکمل حاوی پودر بلوبری وحشی همچنین باعث بهبود حافظه و بهبود شناختی در بچه ها از سنین 7 تا 10 سال می گردد.

3. انجیر

انجیر ممکن است با ظاهر کدر و کمرنگی که دارد بعید باشد به سبد میوه های تعطیلات اضافه گردد اما در واقع در طول تاریخ به عنوان میوه ای که توسط طبقات بالا به طور گسترده ای مصرف می گردد، شناخته شده است و در انواع آب نبات ها، شیرینی ها و مواد غذایی موجود است.

انجیر مملو از عناصر غذایی گیاهی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان است. نسخه های خشک شده آن گزینه ای حتی بهتر هستند، زیرا فرایند خشک کردن باعث غلظت ویتامین و مواد معدنی آن می گردد.

4. کلم قرمز

فرض معمول در خصوص کلم ها سبز بودن آن است اما چیزی به نام کلم بنفش (یا قرمز) وجود دارد.

این ماده غذایی بنفش بسیار کوچکتر و محکم تر از پسر عموهای سبزش است اما مملو از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و همچنین فیبرهای غذایی است.

به خودی خود، می تواند کاملاً تلخ باشد. یک روش عالی برای ترکیب آن در رژیم غذایی افزودن مقداری مواد برای خوش طعم شدن و افزودن بافت بیشتر به سالاد کلم است.

5. شاه توت

ممکن است آنها را شاه توت بنامند و در فرهنگ غربی به آن توت سیاه گفته می گردد اما در واقع سیاه نیستند. آنها دارای رنگ بنفش بسیار عمیق و تیره هستند که نشان دهنده سطح بالای محتوای آنتی اکسیدانآنها است.

این آب نبات های وحشی مملو از بیوفلاونوئیدها و همچنین ویتامین C می توانند به تقویت ایمنی بدن و محافظت از سلول در برابر آسیب یاری نمایند. کالری آنها نیز کم است و همین باعث می گردد میان وعده ای سالم برای لذت بردن باشد.

6. اسطوخودوس

اسطوخودوس اگرچه از نظر فنی یک میوه یا سبزیجات نیست اما به واسطه ماهیت خوراکی اش هنوز در لیست 8 ماده غذایی بنفش قرار می گیرد. این ماده به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد بسیار محبوب است و رایحه ای درمانی محسوب می گردد.

هنگام مصرف، اسطوخودوس تعدادی زیادی فواید سلامتی نیز به همراه دارد. حداقل چربی و کالری دارد، حاوی ویتامین A، کلسیم، آهن و همچنین مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان است.

هنگام استفاده از اسطوخودوس، آن را کم مصرف کنید زیرا طعم بسیار قوی دارد. مقداری را در چای بریزید، یا آن را به صورت کیک و شیرینی بپزید یا با شکر بپوشانید تا به عنوان تزیین ماست استفاده گردد.

7. آلو

بسیاری از مردم با آلو آشنا هستند اما به ندرت از آنها استفاده می نمایند. آلو انواع مختلفی دارد اما بیشترین محصول در ایالات متحده آلو بنفش است.

آلوهای آبدار نه تنها برای خوردن یک لذت هستند بلکه دارای یکسری فواید سلامتی هستند که می توانید بیشتر از آنها لذت ببرید. آنها حاوی ویتامین A و همچنین فیبر هستند که می تواند به هضم غذا یاری کند.

8. بادمجان

بادمجان منبع خوبی از ویتامین های K ،C ،B6 و همچنین پتاسیم، فیبر و منیزیم است. محتوای بالای آب آنها همچنین باعث کم کالری شدن آنها می گردد و آنها را برای رژیم های غذایی کاهش وزن منلسب می نماید.

هنگام تهیه بادمجان حتماً پوست آن را دور نریزید. پوست آن قسمتی است که آنتوسیانین در آن موجود است.

غذاهای بنفش فواید بی شماری برای سلامتی دارند که نباید نادیده گرفته یا رد شوند. وجود آنها در محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب نماینده چای بنفش نیز فواید آنتی اکسیدانی خوبی به آن می بخشد.

هنگام استفاده از غذاهای بنفش در رژیم غذایی، رعایت اصول اعتدال مهم است. میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را به اندازه مساوی بخورید تا از یک رژیم غذایی کاملاً منظم و متعادل لذت ببرید.

آیا در لیست غذاهای بنفش چیزی مورد علاقه شما وجود دارد؟ آیا چیزی را فراموش نموده ایم؟ در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید و از فوایدی که برده اید حتماً ما را آگاه کنید.

منبع:

purpletea

منبع: هفت گنج
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1356

به "8 ماده غذایی بنفش که برای سلامتی مفیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ماده غذایی بنفش که برای سلامتی مفیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید