نتایج مثبت کوشش محققان برای ساختن واکسن آلزایمر

به گزارش آی تی گپ، پس از انجام آزمایش های موفقیت آمیز دانشمندان روی حیوانات ممکن است واکسنی علیه بیماری آلزایمر در راه باشد. محققان آمریکایی و آلمانی توانستند از دست دادن حافظه در موش ها را معکوس نمایند و مایل هستند به سرعت به سمت آزمایش های انسانی حرکت نمایند.

نتایج مثبت کوشش محققان برای ساختن واکسن آلزایمر

به گزارش ایسنا، این واکسن به سیستم ایمنی آموزش می دهد با نوعی پروتئین بتا آمیلوئید چسبنده در مغز که در افراد مبتلا به زوال عقل تجمع می یابد، مبارزه و از ارتباط بین نورون ها جلوگیری کند.

دارو های قبلی برای مبارزه با آلزایمر نیز بر کاهش آمیلوئید متمرکز شده بود، اما موفقیت چندانی در کاهش علائم نشان نداده و بعضی حتی باعث ایجاد اثرات جانبی منفی می گردد.

اکنون دانشمندان کشف نموده اند در افراد مبتلا به زوال عقل پروتئین خود را به ساختاری شبیه سنجاق سر می پیچد و به شکل بسیار خطرناک تری از آمیلوئید تبدیل می گردد.

پروفسور مارک کار از موسسه زیست شناسی ساختاری و شیمیایی در دانشگاه لستر انگلستان در این خصوص گفت: این ساختار پیش از این در آمیلوئید بتا دیده نشده بود.

این گروه فرض کرد طرح ریزی آمیلوئید به همان شکل سنجاق سر قبل از تزریق آن به عنوان واکسن بدن را به فراوری آنتی بادی برای مبارزه با آن ساختار خاص تحریک می نماید. بعلاوه به سیستم ایمنی اجازه می دهد اشکال طبیعی پروتئین مورد احتیاج بدن را نادیده بگیرد.

هنگامی که این واکسن به موش تزریق شد، آنتی بادی ایجاد کرد و به بازیابی عملکرد نورون، افزایش متابولیسم گلوکز در مغز، معکوس کردن از دست دادن حافظه و کاهش تشکیل پلاک بتا آمیلوئید یاری کرد.

درمان نو می تواند تحول آفرین باشد

پروفسور کار اضافه نمود: در حال حاضر هنوز این دانش در مراحل اولیه است. اگر این نتایج در آزمایش های بالینی انسانی تکرار گردد، می تواند تحول آفرین باشد و این امکان را فراهم کند که نه تنها آلزایمر را پس از شناسایی علائم درمان بلکه به طور بالقوه قبل از ظهور علائم افراد را در برابر بیماری واکسینه کنیم.

بیش از 520 هزار نفر در بریتانیا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و این رقم در حال افزایش است.محققان در پی یافتن شریک تجاری برای انجام آزمایش آنتی بادی درمانی و واکسن به وسیله آزمایش های بالینی هستند.

دکتر سوزان کوههاس، مدیر تحقیقات در مرکز تحقیقات آلزایمر انگلستان، گفت: در حال حاضر هیچ درمان اصلاح کننده بیماری برای افراد مبتلا به آلزایمر در بریتانیا وجود ندارد و این امر باعث می گردد فراوری دارو حتی فوری تر انجام گردد.

در این تحقیق که روی موش های مبتلا به بیماری آلزایمر انجام شد، دانشمندان دریافتند واکسنی که به وسیله تزریق توزیع می گردد، هدف مورد نظر را پیدا نموده و به بهبود متابولیسم در منطقه ها مغز مرتبط با حافظه و تفکر یاری می نماید.

نتایج اولیه در یک کار رفتاری نشان می دهد موش ها حافظه و تفکر را بهبود بخشیده و اشاره می نماید که این یافته می تواند یک رویکرد نو امیدوارکننده باشد. این رویکردی است که تا به امروز در آزمایش های بالینی در دارو های آلزایمر آزمایش نشده است.

مانند هر داروی نو این درمان نیز باید به وسیله یکسری آزمایش های بالینی روی افراد انجام گردد؛ در حالی که این کشف امیدوارکننده است، این رویکرد راه درازی برای اثبات موفقیت در انسان دارد.

راهی طولانی در پیش است

پروفسور تارا اسپایر جونز، از موسسه تحقیقات زوال عقل بریتانیا در دانشگاه ادینبورگ، اضافه نمود: واکسن باعث می گردد سیستم ایمنی موش ها به یکی از پروتئین های وابسته به آسیب شناختی که در بیماری آلزایمر جمع می گردد، واکنش نشان دهد.

اگرچه این تحقیق برای جامعه تحقیقاتی جالب است، اما مهم این است که در نظر داشته باشیم این یافته ها به نسبت از شمار کمی موش به دست آمده و ما راهی طولانی در پیش داریم تا بدانیم آیا این رویکرد برای مردم مفید خواهد بود یا خیر.

دولت بریتانیا اعلام نموده یک سرمایه گذاری 375 میلیون پوندی برای بهبود درک بیماری های تخریب کننده عصبی مانند آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل و بعلاوه بیماری نورون حرکتی (MND)، بیماری پیک، زوال عقل فرونتومورال، ورنیکه-کورساکوف و پارکینسون دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Molecular Psychiatry منتشر شد.

منبع: فرارو