خواص بی نظیر خرما برای سلامتی

به گزارش آی تی گپ، یک متخصص تغذیه گفت: خرما به عنوان یک میوه بسیار مفید دارای خواص مختلفی بوده و در درمان بیماری های گوارشی، اختلالات روده ای، کم خونی، سرطان های ناحیه شکم، برطرف یبوست و اسهال، کاهش کلسترول و جلوگیری از پیری پوست بسیار مؤثر است.

خواص بی نظیر خرما برای سلامتی

سمیرا مرادی در ابطه با خواص خرما، اظهار کرد: خرما یا رطب میوه ای شیرین و خوشمزه است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، همیشه مورد توجه مردم واقع شده است.

وی با اشاره به این که طبیعت خرما گرم و تر است، بیان نمود: خرما غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است.

مرادی ادامه داد: خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت نموده و نیروی عمومی بدن را افزایش می دهد؛ همچنین به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه نیز می گردد.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که میوه نرسیده خرما را خرما خارک یا خرک می نامند و خرمای رسیده به دو صورت خرما تازه و خرما خشک یافت می گردد، افزود: ارزش غذایی خرما در 100 گرم آن شامل 282 کالری است؛ به این ترتیب که دارای 63 گرم قند، 0.4 چربی، 75 گرم کربوهیدرات، 2.5 گرم پروتئین و 8 گرم فیبر است.

وی بیان نمود: میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می گردد، همچنین هسته خرما دارای فیتوهورمون هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی داشته و از چین و چروک پوست جلوگیری می نمایند.

مرادی افزود: افراد دچار دیابت باید از خرمای زرد رنگی به نام زاهدی استفاده نمایند؛ البته به شرطی که چنین افرادی قند و شکر مصرف ننمایند، می توانند روزانه تا 5 عدد خرما نیز مصرف نمایند

این متخصص تغذیه با اشاره به این که خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می گردد، بیان نمود: سطح بالای آهن موجود در خرما می تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت نموده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی گردد.

وی ادامه داد: خرما در درمان و تسکین بیماری های گوارشی، اختلالات روده ای، کم خونی، سرطان های ناحیه شکم، برطرف یبوست و اسهال بسیار مناسب است و خرمای خشک چیزی حدود 300 کالری در 100 گرم را داراست.

مرادی تأکید کرد: این میوه برای افرادی که می خواهند وزن خود را افزایش دهند، بسیار مفید است؛ ضمن اینکه حاوی موادی همچون کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز و مس است.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه خرما را باید در سبد غذایی روزانه خود قرار دهیم، افزود: مصرف روزانه 10 عدد برای افرادی که دچار لاغری هستند توصیه می گردد؛ همچنین مصرف خرما باعث می گردد تا میل به پرخوری در فرد کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه خرما میوه ای شیرین و بسیار مقوی است و به جذب مواد غذایی در بدن یاری می نماید، گفت: بر اساس تحقیقات انجمن سرطان آمریکا هر فرد در روز به 20 تا 35 گرم فیبر احتیاج دارد که این مقدار مصرف برای سلامتی و مبارزه با انواع سرطان ها بسیار خوب است و به همین دلیل خوردن خرما می تواند همین میزان فیبر را برای بدن تامین کند.

مرادی با اشاره به خواص دیگر خرما، بیان نمود: در افراد دچار شب کوری، مصرف خرما بسیار مؤثر است، براساس آنالیز ها در بین افراد مختلف دچار کمبود ویتامین A، تعیین شده مصرف خرما در افزایش میزان این ویتامین بسیار مؤثر است؛ ضمن اینکه خرما دارای ویتامین های گروه B، شامل B1، B2 و B3 بوده، همچنین فولات و ویتامین A نیز در خرما وجود دارد.

این متخصص تغذیه گفت: خرما برای سلامت و استحکام استخوان ها و از بین بردن آلرژی و کم خونی بسیار مفید است؛ ضمن اینکه به دلیل وجود قند طبیعی که شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارُز است، مصرف آن باعث تقویت انرژی بدن و بهبود سیستم عصبی و قلب می گردد.

وی در رابطه با چگونگی مصرف خرما، اعلام کرد: مصرف خرما با شیر بسیار مفید است؛ به طوری که می توان آن را در شیر خُرد نموده و آن را مصرف کرد و یک ماده مغذی خوبی است که دارای کلسیم بالاست؛ ضمن اینکه می توان با پودر هل و عسل آن را طعم دار کرد.

مرادی با بیان اینکه مصرف خرما با چای نیز توصیه می گردد، گفت: افرادی که دچار اسهال هستند می توانند خرمای رسیده مصرف نمایند؛ چراکه خرما دارای پتاسیم بوده و وجود این ماده برای درمان این عارضه بسیار مفید است.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1497

به "خواص بی نظیر خرما برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی نظیر خرما برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید