اسناد مربوط به آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی آنالیز شد

به گزارش آی تی گپ، به گزارش خبرنگاران، جلسه هفدهم کمیسیون تدوین سند ملی امنیت غذایی دانش بنیان، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی رئیس این کمیسیون و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

اسناد مربوط به آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی آنالیز شد

دستور این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص کاربرگ های بخش آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی، اختصاص داشت که توسط اسکندر زند دبیر کمیسیون تدوین ملی سند دانش بنیان کشاورزی و غذا ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش مخبر دزفولی در سخنانی گفت: با توجه به اینکه ضروری است در تهیه سند ملی امنیت غذایی دانش بنیان بودن بخش های مختلف پررنگ تر دیده گردد، باید برای تاکید مسئله ستونی در این کاربرگ ها با عنوان فناوری های مرتبط و پیشرفته اضافه گردد.

وی توضیح داد: مخاطرات و چالش های مربوط به هر بخش اعم از آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی در کاربرگ ها دیده گردد، و باید در گزارش تحلیلی، هر کدام جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: مسئله زمین خواری، کوه خواری و تجاوز به مرتع و استفاده غیرمجاز از منابع آب و سهم هر کدام هم باید مجزا در سند مطرح گردد.

مخبر دزفولی اضافه نمود: تهیه کاربرگ قبل از تدوین نهایی سند، ابتکار بسیار خوبی است که می تواند برای کارهای دیگر هم الگو باشد، چون سرعت تدوین سند را بالا می برد، لذا بهتر است، سند این کاربرگ ها، در پیوست ها و مستندات به صورت مجلد بیاید.

در ادامه جلسه دکتر زند گفت: برای مسائل اجتماعی 25 کاربرگ داریم که یکی از آنها مربوط به مسائل نیروی انسانی و دیگری مربوط به مسائل فرهنگی امنیت غذایی است که آنها را هم لحاظ خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این سند برنامه تدوین شده و هنوز بودجه دیده نشده است، اضافه نمود: در ساختار سند بخشی در زیرمجموعه سند مسئول فراوری، یک بخش مسئول بازار، یک بخش مسئول مصرف و یک بخش دیگر هم مسئول منابع اقتصادی خواهد بود.

وی توضیح داد: خیلی از کاربرگ ها در برنامه های توسعه وجود دارد، منتها منسجم نیست و هدف ما در تدوین سند ملی دانش بنیان کشاورزی و غذا، این است که آنها را منسجم تر کنیم.

دبیر کمیسیون دانش بنیان کشاورزی و غذا با بیان اینکه گروهی داریم که تمام شاخص های دنیا را احصاء کردند، ادامه داد: شاخص هایی که در دنیا وجود دارد چهار دسته مهم است که خیلی کلان و کلی بوده و عمدتاً شاخص های بین المللی برای دسته بندی کشورها است. ما این شاخص ها را مدل سازی کردیم تا به یک عدد برسیم و این شاخص ها یکی از اسناد پشتیبان هستند.

وی تاکید نمود: کاربرگ ها پشتیبان سند ملی دانش بنیان کشاورزی هستند و برای هر کاربرگ یک کتابچه و یا سند مجزا داریم. بنابراین دو لایه پشتیبان برای سند داریم.

در انتها مخبر دزفولی در جمع بندی جلسه گفت: باید در سند به طور دقیق معین گردد که سطح مراتع با تراکم کم را چگونه غنی کنیم و این کار چقدر باعث افزایش دام می گردد، زیرا مقدار زیادی از گوشت قرمز از مرتع تأمین می گردد، و مقدار کمّی و کیفی مراتع در بُعد امنیت غذایی نقش دارد. این موارد کاملاً باید شفاف باشد تا سهم آن در سند امنیت غذایی معین گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1611

به "اسناد مربوط به آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسناد مربوط به آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید