از ایتالیا سوغاتی چه چیزهایی بیاوریم؟

به گزارش آی تی گپ، سوغاتی های ایتالیا

از همان زمانی که قصد سفر می کنیم لحظه لحظه را با هیجان پشت سر می گذاریم تا زودتر روز شروع ماجراجویی از راه برسد و متاسفانه این روزها زودتر از آن که فکرش را بکنیم به خاتمه خواهد رسید. راهی مناسب برای زنده نگهداشتن خاطرات سفر خرید سوغاتی هایی برای خودمان و اطرافیانمان است، این گونه آن ها هم متوجه می شوند که به یادشان بودیم و جایشان در کنارمان خالی بود. در این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا سوغاتی های ایتالیا که شامل انواع خوراکی های خوشمزه، لباس، شیشه، چاقو، عطر و … می گردد را به شما معرفی کنیم.

از ایتالیا سوغاتی چه چیزهایی بیاوریم؟

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

خوراکی ها

پنیر

پنیر یا به ایتالیایی Formaggio یکی از محبوب ترین سوغاتی های خوراکی ایتالیا است. پیشنهاد می کنیم برای خرید به جای خرید پنیرهای بسته بندی از بازار به مزارع محلی بروید تا پنیری تازه تر را خریداری کنید. حتی خود ایتالیایی ها هم برای اقوام و دوستانشان که در خارج از کشور زندگی می نمایند، پنیر می فرستند. تنوع پنیر در این کشور بسیار بالا است و از محبوب ترین های آن می توان به Pecorino Romano (پنیر شیر گوسفند رومی) و casu marzu اشاره نمود.

یکی از مشهورترین های آنان Parmigiano Reggiano که شهرتی دنیای دارد، پس اگر مسافر ایتالیا هستید و از طرفی هم عاشق پنیر حتما زمانی را برای خرید این نوع خوراکی اختصاص دهید. می توان آن را به عنوان پنیر پاستا استفاده نموده و یا برای صبحانه سرو کرد و احتمالا همه اعضای خانواده عاشقش خواهند شد.

جزیره ساردینیا نیز بهشت پنیر دوستان است. در این جا انواع پنیر از فلفلی، تند، نرم، قدیمی گرفته تا با طعم های بسیار قوی یافت می شوند. اگر پنیر موتزارلا (mozzarella) دوست دارید پیشنهاد می کنیم حتما burrata را امتحان کنید، پنیری خامه ای و تازه که البته زود خراب می شود و متاسفانه نمی توان آن را به عنوان سوغاتی های ایتالیا در نظر گرفت.

قارچ و فراورده های آن

قارچ های خوشمزه و ارزشمند ترافل به صورت وحشی در سراسر ایتالیا رشد می نمایند و یکی از خوراکی های سوغاتی ایتالیا هستند. اما مرکز اصلی کاشت آن شهرهای لازیو و آمبریا می باشد که در آن جا می توانید خمیر ترافل، سس پاستای یا پودر آن را تهیه کنید. ترافل سیاه یا سفید در کیفیت های مختلفی کشت می شوند و برخی گونه های آن بسیار گران قیمت هستند. هر سال حراجی های برگذار می شود و طی آن قیمت هر کیلو قارچ به 100 ها هزار دلار می رسد.

جالب است بدانید که به قارچ ترافل الماس آشپزخانه نیز می گویند و از هزاران سال پیش و زمان تمدن سومریان مورد استفاده قرار می گرفته است. البته لازم نیست شما گران قیمت ترینشان را خریداری کنید قطعا می توانید آن چه که دوست دارید را با بودجه ای مناسب جیبتان خریداری کنید.

گوجه خشک شده

یکی دیگر از خوراکی های سوغاتی ایتالیا که البته برای سلامتی هم مفید است گوجه خشک شده است و کاربرد فراوانی در آشپزی ایتالیایی دارد. محبوبیت آن بیشتر در شهرهای جنوبی کشور است البته اگر حوصله داشته باشید خودتان هم می توانید گوجه های مرغوب را در آفتاب پهن کنید تا خشک شوند (شب ها آن ها را در فضایی خشک بگذارید). بعد از آن که خشک شدن بهتر است گوجه ها را در ظرفی سفالی نگهداری کنید و بینشان مقداری نمک بریزید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. به یاد داشته باشید که حتی اگر گوجه ها را به صورت آماده هم خریداری کردید قبل از هر بار استفاده باید نمک بینشان را بشورید.

پاستا

پاستا با تمام مدل هایی که دارید یکی از لذیذترین خوراکی های ایتالیایی است و موجب شهرت دنیای غذاهای ایتالیا شده است. سال ها است که از آن به عنوان سوغاتی ایتالیا یاد می شود. برندهای معروف و البته با کیفیتی مانند Barilla و De Cecco ممکن است خارج از ایتالیا هم پیدا شوند. اگر می خواهید خرید شما خاص باشد بهتر است پاستاهای خانگی یا پاستاهای درست شده با آردهای متفرقه مانند انواع جدید با کوینولا، برنج، ذرت و غیره را امتحان کنید.

برخی از بهترین برندهای پاستا Voiello، Alce Nero، Afeltra، Benedetto Cavalieri، Verrigni، Il Pastaio di Gragnano، Antignano، Alfieri و Mancini هستند.

شکلات

ایتالیا سابقه درخشانی در فراوری شکلات دستی داشته است و به خاطر لذیذ و خاص بودنشان یکی از سوغاتی های ایتالیا به شمار می آیند. شکلات دست زار Gianduja شامل 30٪ فندق است و در دوران ناپلئون رواج یافته است. برندهای معروفی مانند Caffarel، Perugina و Venchi همواره شکلات هایی با بسته بندی های متنوع و زیبا دارند و نامشان تضمین نماینده کیفیت محصول می باشد.

برای سال های متمادی شکلات یکی از بهترین سوغاتی های ایتالیا بوده است. بنابر این توصیه می کنیم اگر گذرتان به ایتالیا افتاد حتما این خوراکی های خوشمزه را تهیه کنید در غیر این صورت با احتمال زیادی پس از بازگشت از سفر حسابی از تصمیتان پشیمان خواهید شد.

مد و لباس

همه می دانند که وقتی صحبت از مد و لباس به میان می آید ایتالیایی ها یکی از پیش تازان این صنعت هستند. لباس، کفش، جواهرات و اکسسوری ها از محصولات آنان هستند و در سفر به ایتالیا می توانید کم لباس هایتان را کاملا نو کنید و دوستانتان نیز از لباس هایی که جزو سوغاتی های ایتالیا هستند بسیار راضی می شوند.

لباس ها

برخی از برندهای معروف ایتالیا مانند ولنتینو (Valentino)، آرمنی (Armani)، دولچ اند گابانا (Dolce & Gabbana) و ورساچه (Versace) کاملا بین المللی هستند و در سراسر دنیا شعبه دارند اما در ایتالیا می توانید برندهایی کم تر شناخته شده و با همان کیفیت را پیدا کنید. برخی از برندهایی که می توانید در آن ها خرید های مناسبی انجام دهید عبارتند از : Germano Zama، Mariella Burani، Sandro Ferrone (با قیمت ها مناسب و کارمندان دلسوز)، Ermenegildo Zegna (فقط لباس مردانه) و Marella and Luisa Spagnoli (فقط لباس زنانه).

کفش

مانند لباس لیبل (Made in Italy) بر روی کفش ها در سراسر دنیا نشان دهنده کیفیت بالای آن است، پس اگر شانس حضور در ایتالیا را داشتید حتما حداقل یک جفت از این کفش ها را برای خورتان بخرید و اگر هم آن را به عنوان سوغاتی های ایتالیا برای دوستانتان انتخاب کنید که احتمالا بسیار هیجان زده خواهند شد.

مارک های پیشنهادی برای خرید کفش در ایتالیا Nero Giardini و Cafè Noir and Igi&Co می باشند که هم قیمت هایشان بسیار مناسب است و هم از ظاهر زیبا و راحتی بالایی برخوردارند. اگر بدنبال کفش های راحتی هستید که البته قیمتشان کمی گران تر است Geox نیز می تواند انتخاب مناسبی باشد.

اگر می خواهید هزینه زیادی برای کفش کنید برندهای مشهوری مانند کاوالی (Cavalli)، ولنتینو (Valentino)، آرمنی (Armani) و سالواتور فراگمو (Salvatore Ferragamo) قطعا گزینه های خوبی هستند.

چرم

محلی توسکانی در ایتالیا به فراوریات چرمی مرغوبش شهرت دارد و محصولاتی مانند کیف، کیف پول، کمربند، دستکش و کفش را فراوری می نماید که از سوغاتی های ایتالیایی هستند. یکی از شیک ترین انتخاب ها برای سوغاتی (هر چند ممکن است کمی گران تمام شود) خرید کیف پول چرمی دست دوز برای خانم ها و آقایان است. اگر بازدید از شهر فلورانس در برنامه سفرتان جای می گیرد هنگام بازدید از Roma و Piazza Della Repubblica که هر دو نزدیک هم و در مرکز شهر قرار دارند می توانید چرم های خوبی را تهیه کنید.

اکسسوری

شما احتمالا عاشق اکسسوری های ایتالیایی هستید. کیف و کیف پول هایی در همه اشکال و رنگ ها، شال ها، کراوات ها، کمربند، جا کلیدی، کلاه و دستکش نیز به اندازه کفش در لباس های افراد تاثیر گذار هستند. برخی از مارک های مشهور Coccinelle و Furla (که البته خیلی گران هستند اما تماشایشان لذت بخش است) می باشند. دیگر مارک های بزرگ و دیدنی Moschino، Emporio Armani، Missoni و Versace هستند.

اگر شما در رم هستید برای آغاز فروشگاه های Via del Corso، Via Cola di Rienzo و Via Nazionale هستند. در شهر میلان نیز Montenapoleone و Via della Spiga خیابان های معروفی برای خریدن لوازم مربوط به لباس و مد هستند. در سراسر مرکز شهر فلورانس فروشگاه های مردن و سنتی زیادی را پیدا می کنید که برخی از آن ها برای قرن ها است که محصولات دست ساز خود را می فروشند.

لوازم خانه

چاقو

یکی از مناسب ترین سوغاتی هایی ایتالیا چاقوهای این کشور هستند که البته هم برای استفاده در آشپزخانه مناسبند و هم می توانند زیبایی بخش کلکسیونتان شوند. در ساردینیا چندین مغازه چاقو فروشی با کیفیت وجود دارد که مشهورترینشان Pattada، Desulo، Gavoi و Dorgali هستند. استیلی که از آن برای ساخت چاقو استفاده می شود بسیار مرغوب است و به سختی کند می شود. اگرچه ممکن است قیمت اجناس کمی گران باشید اما سوغاتی هایی همیشگی هستند.

شیشه های مورانو

شیشه های رنگارنگ مورانو قطعا از منحصر به فرد ترین سوغاتی های ایتالیا هستند و البته هنوز چنانچه باید و شاید شهرت دنیای کسب ننموده اند. این شیشه های تزیینی ساخته دست هستند و هر کدام نقش و نگار مختص خود را دارند و می توان گفت قطعا موردی شبیه به آن چه خریده اید را نخواهید یافت. از سال 982 بعد از میلاد تا به امروز صنعت ساخت شیشه های رنگی در ونیز رونق دارد و از سال 1200 کوره های شیشه گری در مورانو احداث شده اند. هنوز هم قدیمی ترین کارگاه ها و کوره های شیشه در شهر مورانو هستند.

هنگام قدم زدن در شهر مورانو با بی شمار شی در اشکال مختلف روبرو می شوید از فنجان و لیوان گرفته تا جواهرات و ساعت و زیرسیگاری. لازم به ذکر نیست که هنگام خرید برای بسته بندی آن ها دقت زیادی به خرج دهید، پیشنهاد می کنیم اگر چیز سبکی خریدید آن را در چمدان دستی خود قرار دهید تا خیالتان راحت تر باشد.

سرامیک و سفال

سرامیک ها و سفال های کشف شده در کشور ایتالیا از قدیمی ترین دست سازهای بشر در دنیا هستند و جای تعجب نیست که این محصولات امروز تبدیل به یکی از بهترین سوغاتی های ایتالیا شده اند. سرامیک های رنگارنگ در شکل های بسیار متنوع و تقریبا با هر کابردی که اشیا سفالی می توانند داشته باشند در کارگاه های تاریخی فلورانس پیدا می شود. در سیسیلی (Sicily) سرامیک های با طراحی Moors head، در موندوی ظروف با طرح معروف خروس و ظروف Capodimonte در ناپل از آثار قابل توجه هستند.

اگر چه فراوری ظروف سرامیکی در شهرهای کمی از ایتالیا رواج داشته اما با گسترش صنعت گردشگری و تقاضای زیاد بازار امروز در همه کشور سرامیک های مرغوب ایتالیایی فروخته می شود که بیشترشان از Piedmont یا ساردینیا به آن مناطق آمده اند.

دست سازهای چوبی

اما هنرهای دست ساز ایتالیایی ها انتها ندارد اگر می خواهید دیگر نگرانی حمل و نقل سوغاتی های ایتالیا را نداشته باشید می توانید از سازه های چوبی آن تهیه کنید. تا حرف از صنایع دست ساز ایتالیا به میان می آید بیشتر ما به یاد عروسک چوبی کوچک به نام پینوکیو می افتیم که در همین کشور متولد شده است. کارلوکولودی نویسنده داستان نیز ایتالیایی بود و به همین دلیل خرید عروسک چوبی پینوکیو به امری رایج میان گردشگران تبدیل شده است. اگر در شهر رم اقامت دارید یکی از بهترین پیشنهاد ها برای خرید وسایل چوبی و عروسک پینوکیو فروشگاه بارتولوچی است.

رومیزی

رومیزی یکی از محبوب ترین محصولات ایتالیایی ها است و در شهرهای مختلفی از جمله ویتربو و ساردینیا فراوری می شوند. اگر قصد خرید رومیزی به عنوان سوغاتی های ایتالیا را دارید پیشنهاد ما شهر پروجا است که تاریخ فراوری رومیزی در آن به قرن 12 بعد از میلاد مسیح باز می شود. رومیزی پروجا از پارچه لینن با طرح های هندسی، انسان، حیوان و اشکال دیگر تهیه می شود.

رومیزی های پروجا در طول تاریخ نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده اند و می توانیم آثار آن را در نقاشی های هنرمندان مشهوری چون دومنیکو گرلاندایو و پیترو لورنزتی ببینیم. البته ضروری است بگوییم در دیگر شهرهای ایتالیا ممکن است برای پیدا کردن این رومیزی های زیبا با مشکل روبرو شوید و به همین دلیل بهترین انتخاب سفر به شهر پروجا می باشد.

منبع: chasingtheunexpected

منبع: الی گشت
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 330

به "از ایتالیا سوغاتی چه چیزهایی بیاوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ایتالیا سوغاتی چه چیزهایی بیاوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید