طرح دهان و دندان عاری از پوسیگی ویژه دانش آموزان در سال 97

به گزارش آی تی گپ، رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از اجرای طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای یک میلیون و 200هزار دانش آموز مقطع ششم ابتدایی در سال تحصیلی جدید اطلاع داد.

طرح دهان و دندان عاری از پوسیگی ویژه دانش آموزان در سال 97

دکتر حمید صمدزاده در گفت گو با خبرنگاران، با بیان اینکه برنامه سلامت دهان و دندان دانش آموزی در سه بخش آموزش، پیشگیری و درمان، از ابتدای سال 94 شروع شد، گفت: این طرح، تقریبا 61هزار مدرسه از مدارس مقطع ابتدایی شهری و روستایی در کشور را با جمعیت حدود 7میلیون دانش آموز تحت پوشش خود قرار داده است.

وی درباره برنامه های آموزشی این طرح گفت: برنامه های آموزشی با توجه به اولویت هایی که در نظر داشتیم، تهیه محتوا و آماده شد و به 45هزار بهورز و مراقب سلامت و مربی بهداشت مدارس که در کارنامه بهداشت قرار داشتند، آموزش های لازم را ارایه دادیم. این نیروها آموزش های لازم را به دانش آموزان منتقل کردند. همچنین بسته های یاری آموزشی مانند مسواک آموزشی و کتاب و پوسترهای و سی دی های آموزشی را تهیه و به مدارس ارسال کردیم. هدف این بود که آموزش ها به صورت آبشاری به دانش آموزان منتقل گردد.

شناسنامه سلامت دهان و دندان برای دانش آموزان

صمدزاده با بیان اینکه در حوزه پیشگیری برای اولین بار شناسنامه سلامت دهان دانش آموزان تهیه شد، گفت: با توجه به تاثیری که فلوراید در کاهش پوسیدگی دارد، بحث وارنیش فلورایدتراپی را که مطمئن ترین و موثرترین راه برای کاهش پوسیدگی است و در همه جای جهان به آن تاکید گردیده، در دو نوبت در سال و به طور متوسط هر شش ماه یک بار برای دانش آموزان انجام دادیم. به این ترتیب در خاتمه سال تحصیلی 96-97، 36 میلیون بار دانش آموزان این خدمت را دریافت کردند. این برنامه برای سال تحصیلی جدید نیز در نظر گرفته گردیده است.

ارائه خدمت سطح دو به دانش آموزان روستایی

وی اضافه نمود: در حوزه درمان نیز دانش آموزان غربالگری شدند و احتیاج درمانی هر دانش آموز تعیین شد. در این راستا مهم ترین خدمتی که برای اولین بار با همکای بیمه سلامت انجام دادیم، ارائه یک بسته خدمتی سطح دو، شامل کشیدن دندان، ترمیم دندان، فلورایدتراپی، جرم گیری، درمان پالپ زنده، به شهرهای زیر 20هزار نفر که تحت پوشش بیمه روستایی هستند، به صورت رایگان بود. همچنین بیش از دو میلیون خدمت فیشورسیلانت به دانش آموزان داده شد. به همین تعداد خدمات ترمیمی نیز در طول این چند سال برای دانش آموزان انجام گردیده است.

طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی

صمدزاده درباره برنامه های جدید معاونت بهداشت در سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان، گفت: در سال تحصیلی جدید، برنامه معاونت بهداشت، اجرای طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی با همکاری آموزش و پرورش برای سلامت دهان و دندان دانش آموزان، است. این طرح قرار است، برای یک میلیون و 200هزار دانش آموز مقطع ششم ابتدایی اجرا گردد. امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه ها این طرح نیز در این مقطع تحصیلی موفق باشد. شاخص پوسیدگی دندان در سن 12 سالگی 2.1 بوده است که به دنبال اقدامات انجام گردیده، به 1.8 کاهش پیدا نموده است، امیدواریم با اجرای این طرح این روند کاهشی ادامه یابد.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا اجرای برنامه های سلامت دهان و دندان دانش آموزان تامین اعتبار گردیده است یا خیر؟، گفت: اعتبارات این قسمت از خدماتی که ما برای سلامت دهان و دندان دانش آموزان در نظر گرفتیم و در حال انجام هستیم، از ابتدای طرح تحول در نظر گرفته گردیده و تاکنون مشکل خاصی نداشتیم و امیدواریم در آینده نیز به مشکل برنخوریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 82

به "طرح دهان و دندان عاری از پوسیگی ویژه دانش آموزان در سال 97" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح دهان و دندان عاری از پوسیگی ویژه دانش آموزان در سال 97"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید