زندگی سلجوقی در زیرزمین مجتمع مسکونی شهر ری

به گزارش آی تی گپ، حتماً مالک زمین نبش کوچه محبتی شهر ری که برنامه ریزی ساخت 9 طبقه مسکونی را از آخرین روزهای آذر ماه شروع و حتی فراخوان فروش واحدهایش را منتشر کرد، هیچ وقت فکر نمی کرد ساختِ فقط یک طبقه زیرزمین برایش چه دردسری هایی دارد؛ و گرنه قطعاً عطای آن را به لقایش می بخشید تا بتواند پروژه اش را به انتها برساند.

زندگی سلجوقی در زیرزمین مجتمع مسکونی شهر ری

به گزارش خبرنگاران، حدود دو ماه قبل، با اعلامِ خبر کشف دو خمره سفالی در حین فعالیت های عمرانی برای ساخت مجتمعی مسکونی در وسط بافت شهری شهرری، سازمان میراث فرهنگی وارد ماجرا شد و کار این کارگاه را که شهرداری منطقه بدون استعلام از معاونت میراث مجوز آن را صادر نموده بود، متوقف کرد. باستان شناسان به محل رفتند و به دنبال مطالعات باستان شناسی خود، به سیستم آبرسانی، فاضلاب شهری و آجر فرش های دوره سلجوقی در کنار اشیا باستانی رسیدند و هنوز این کاوش ها تا حدود یک هفته دیگر ادامه دارد، کاوش هایی که هر روز به سازه های جدیدی در دل بافت شهری ری می رسند.

حالا انگار تاریخ زیر پای مردم ری جا خوش نموده، دیوارهای کارگاه کاوش گواه این مدعایند. کوزه ها، خمره ها و تکه سفال هایی که هنوز لای جرز دیوارها باقی مانده اند و تیم کاوش نه تنها حواسش به این لایه های باستانی و آثاری است، که از سوی دیگر احتمال می دهد به واسطه سیل یا هر چیزی به این منطقه آورده شده باشند، بلکه هر روز آوار را از سازه هایی جدا می نماید که به مرور شکل می گیرند، از یک سازه معمولی تا سیستم آب رسانی یا حتی آب انبار یا ….

محسن سعادتی - سرپرست کاوش باستان شناسی ری و کارشناس باستان شناسی شهر ری - در بین خبرنگاران نخست از کشف آثارِ جدیدی که در این فضای کوچک به دست آورده اند، خبر می دهد و می گوید: حتی از دو خمره ای که نخست کشف شدند، یافته هایی مانند سفال، شیشه و بیشتر خاک به دست آوردیم که بعد از اَلَک کردن، آنالیز کامل و مطالعه یافته ها و مرمت خمره ها، اطلاعات به دست آمده، برای مطالعه درباره نوشتن مقالات و کتاب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به کشف بقایای استخوان های جانوری در بخشی از این کاوش گفت: در بخشی از کاوش با فضایی روبه رو شدیم که احتمال می دهیم یک چاه باشد، حتی با بقایایی از تنبوشه، خرده سفال، شیشه روبه رو شدیم و احتمال می دهیم آن بخش یک چاه باشد چون می دانیم در ری دوره سلجوقی یک زلزله بزرگ اتفاق افتاده و آثار زلزله در این بخش مشهود است.

او با بیان اینکه احتمال می دهیم استخوان های کشف شده مربوط به حیوان هایی مانند گاو یا سگ باشد، ادامه می دهد: یافته های کشف شده دیگر، سالم نیستند ممکن است به صورت اتفاقی در این بخش قرار گرفته باشند، اما هنوز نتایج نهایی را نمی دانیم و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گردد.

سرپرست کاوش باستان شناسی ری در بافت شهری، همچنین درباره کشف سفال های سالم در این محوطه باستانی اظهار می نماید: علاوه بر دو خمره بزرگ، پی سوز، چند کوزه و گلدان پیدا کردیم که بیشتر آثار به دلیل فشار بافت شکسته اما قابل مرمت هستند. تعداد زیادی درپوش و شیشه به دست آمده اند. حتی چند مهره تزئینی یا خر مهره به دست آمد که هنوز جنس سنگ ان ها را شناسایی ننموده ایم. این خر مهره ها به صورت پراکنده در محوطه پیدا شده اند.

وی در بخشی از صحبت هایش به شایعات مطرح شده درباره محتویات دو کوزه بزرگ در این محوطه اشاره می نماید و می گوید: با وجود این که بعضی عنوان نموده بودند که در این محوطه سکه پیدا شده، اما ما اعلام می کنیم تاکنون هیچ سکه ای در این محوطه تاریخی کشف نشده است.

سعادتی در شرح وضعیت خمره های به دست امده که تنها شانس این محوطه تاریخی بوده اند، اظهار می نماید: یکی از خمره هایی که پیدا شده شکسته و خمره دیگر با اندود سفید پوشیده شده است، چون ترک بزرگی داشت که احتیاج به مراقبت داشت، به همین دلیل اطراف آن را با گچ و پلاستیک بسته نگاه داشتند.

وی تاکید می نماید: در انتها کار کاوش، آثار به دست آمده به پایگاه میراث فرهنگی شهرری انتقال داده می شوند تا مرمت شوند و تا زمانی که یک موزه در شهرری راه اندازی گردد در آنجا نگهداری خواهد شد. با توجه به آنکه کاوش را لایه لایه انجام دادیم متوجه شدیم این خمره ها در کف دفن شده اند.

این باستان شناس با اشاره به سازه های معماری کشف شده در این بخش از شهر ری می گوید: در طول کاوش ها سازه هایی از معماری کشف شد که احتمال داده می گردد متعلق به یک حمام دوره سلجوقی باشد. در عین حال تعداد زیادی شیشه های خرد شده رنگی پیدا کردیم.

او همچنین درباره چرایی احتمال دادن این محوطه به دوره سلجوقی، به وجود دو نوع تاریخ گذاری، نسبی و مطلق اشاره می نماید و می گوید: با توجه به پلان کشف شده و نوع معماری، سفال ها و شیشه های کشف شده احتمال می دهیم این محوطه به دوره سلجوقی برسد، اما با توجه به آنکه هنوز آزمایش های لازم روی داده ها انجام نشده، نمی توان تاریخ دقیق را به صورت مطلق بیان کرد.

این باستان شناس با بیان اینکه حدود یک هفته دیگر کار کاوش در این محوطه انتها می یابد، ادامه می دهد: با توجه به آنکه میزان یافته ها از سفال و آثار بسیار زیاد است بعد از انتها کاوش احتیاج است تا حدود 3 ماه روی داده ها تحقیق و آنالیز گردد. از آنجایی که باستان شناسی یک فعالیت نامشخص است نمی توانیم بگوییم که ممکن است در ادامه کاوش ها با چه چیزهایی روبرو می شویم.

این باستان شناس نیز نسبت به منع ایجاد گودبرداری بیش از دو متر در شهرری تاکید می نماید و می گوید: آنچه که در این منطقه کشف می گردد در پهنه بندی نقشه های ری جانمایی شده و اگر در آینده بخواهند در اطراف این منطقه بیش از دو متر گودبرداری نمایند، باید از میراث فرهنگی استعلام گردد، چون احتمال کشف و پیدا شدن آثار دیگر نیز وجود دارد.

سعادتی با بیان اینکه در هر نقطه از شهر ری که گودبرداری گردد به یک بنا یا اثر تاریخی برخورد می کنیم، ادامه می دهد: اگر به دیواره هایی که اکنون در بخشی از این بنا همچنان دیده می گردد نگاه کنیم شاهد آن خواهیم بود که معماری در زیر خانه های اطراف هم هنوز ادامه دارد.

او با اشاره به اینکه با انتها کار کاوش، به اداره کل میراث فرهنگی تهران اطلاع داده می گردد، که کار کاوش در این محوطه به انتها رسیده است، بیان می نماید: برای ادامه کار و وضعیت آینده این محوطه، معاونت میراث فرهنگی باید اعلام نظر کند، هر چند البته برای انجام کاوش ها با مالک خصوصی این منطقه به تعامل رسیده ایم.

وی حتی معتقد است: با توجه به آنکه آثار شاخصی در این محوطه کشف نشده، احتیاجی برای تبدیلِ این بخش به سایت موزه نیست، بلکه می توان یک سایت مجازی و نقشه سه بعدی از آن تهیه کرد.

محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که پیش از این تجربه چنین اتفاقی را در تهران و بازار حضرتی داشته است، اما در این زمینه اظهار می نماید: در حال حاضر و تا زمانی که مطمئن نباشیم کار کاوش و مطالعه در این محوطه تاریخی به انتها نرسیده، نمی توانیم در این زمینه صحبت کنیم، بر اساس نتایج کاوش در این زمینه اظهار نظر می کنیم. اما در حال حاضر و تا انتها کامل آنالیز های مطالعات باستان شناسی امکان ادامه کار مالک در این محوطه تاریخی وجود ندارد.

سمیه ایمانیان - خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 196

به "زندگی سلجوقی در زیرزمین مجتمع مسکونی شهر ری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی سلجوقی در زیرزمین مجتمع مسکونی شهر ری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید