رسانه های چین: پکن در موضوع برجام از ایران حمایت می نماید

به گزارش آی تی گپ، شماری از رسانه های چین ضمن بازتاب سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین و دیدارش با وانگ یی وزیر خارجه این کشور، اعلام کردند پکن در موضوع برجام از ایران حمایت می نماید.

رسانه های چین: پکن در موضوع برجام از ایران حمایت می نماید

به گزارش خبرنگاران سی سی تی وی تلویزیون دولتی چین با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت که چین همواره اعلام نموده است از حقوق مشروع و مبادلات تجاری قانونی با ایران حراست می نماید.

این گزارش می افزاید که وزیران خارجه دو کشور در ملاقات خود درباره مسایل مهم منطقه ای و بین المللی از جمله درباره راه های گسترش همکاری های دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین هم به استناد سخنان ظریف گفته است که اینکه ایران مسئول تشدید تنش ها و وضعیت فعلی نیست تهران قصدی برای خروج از برجام نداشته و به تعهداتش پایبندی نشان داده و با چین و دیگر طرف ها در ارتباط بوده است.

این گزارش از قول وزیر خارجه ایران نوشته است ایران به دنبال جنگ نیست تهران امیدوار است منطقه خلیج فارس و تنگه هرکز به عنوان یک گذرگاه مهم با ثبات باشند ایران با درایت با تنش ها برخورد می نماید.

روزنامه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاکم چین هم نوشت چین اعلام نموده است از حقوق مشروع ایران و منافع تهران بر اساس توافق هسته ای حراست می نماید.

گزارش این روزنامه می افزاید جمله فوق بخشی از اظهاراتی است که وزیر خارجه چین در ملاقات همتای ایرانی عنوان نموده و گفته است که چین قاطعانه با یکجانبه گرایی مخالف است.

گزارش تاکید می نماید که نظر چین و ایران درباره مخالفت با یکجانبه گرایی و پیشبرد فرایند چند جانبه گرایی یکسان است و در همین ارتباط هم طرفین با راهبردهای یکجانبه آمریکا مخالفت نموده اند.

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین هم این خبر را بازتاب داده و آورده است که چین از پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای تقدیر نموده است.

گزارش می افزاید که چین مایل به همکاری با ایران برای اجرای این توافقنامه است چین خواهان پیشبرد فرایند چند جانبه گرایی است و این را یک گرایش تاریخی می داند.

رادیو بین المللی چین هم ضمن بازتاب این دیدار نوشته است وزیر خارجه چین در این دیدار گفته است: چین و ایران شرکای راهبردی یکدیگر در همه زمینه ها هستند و در شرایطی که شاهد تغییرات سریع در اوضاع بین المللی و منطقه ای هستیم، دو کشور نیازمند تقویت تبادل نظر و هماهنگی هستند.

گزارش به نقل از وانگ یی افزوده است: چین قاطعانه با تحریم یک جانبه و به اصطلاح صلاحیت قضایی فرامرزی آمریکا مخالف است و با درک شرایط و نگرانی های کنونی ایران تمام کوشش خود را برای حفظ برجام و حیثیت سازمان ملل و همچنین اصول اساسی روابط بین المللی به کار خواهد بست.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز جمعه به منظور دیدار و گفت و گو با همتای چینی خود وارد این کشور شده بود شامگاه شنبه پکن را به مقصد تهران ترک کرد.

ظریف شامگاه جمعه به وقت محلی در پکن با وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار و در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

طرفین در این دیدار ضمن تاکید بر روابط تاریخی و راهبردی دو کشور بر توسعه و تعمیق آن در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، انرژی، مبارزه با تروریسم و سایر زمینه های مورد علاقه تاکید کردند.

با تور چین همراه شوید

وزیر امور خارجه چین برجام را دستاورد مهم دیپلماسی و نماد چند جانبه گرایی توصیف و با رد هرگونه یکجانبه گرایی، عزم چین را برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ این دستاورد مهم بین المللی یادآور شد.

تبادل نظر در خصوص مهمترین تحولات منطقه ای از جمله در خلیج فارس، شمال آفریقا و آمریکای لاتین از دیگر محورهای دو دور گفتگوی دکتر ظریف و وانگ یی بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از سفر به چین به کشورهای ژاپن، ترکمنستان و هند سفر نموده و پس از مذاکره با همتایان خود از این سه کشور، عازم پکن شده بود.

آخرین تحولات برجام و اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بد عهدی و قانون شکنی دولت آمریکا و عدم اقدام قابل قبول اروپایی ها در اجرای برجام از محورهای اصلی گفت و گوهای ظریف با مقامات کشورهای ترکمنستان، هند و ژاپن بود که طی آن وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به تفصیل تشریح کرد.

آنالیز ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از دیگر محورهای گفت و گوهای دو طرف بود.

**آساق**1904**

منبع: ایرنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 179

به "رسانه های چین: پکن در موضوع برجام از ایران حمایت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های چین: پکن در موضوع برجام از ایران حمایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید