دست و دلی که برای خوشگذرانی در شب یلدا می لرزد!

به گزارش آی تی گپ، شبی که با یک دقیقه طولانی بودنش بهانه ای بود برای دور هم نشستن خانواده ها، ساختن دوباره اش با شرایط اقتصادی فعلی کمی سخت شده است.

دست و دلی که برای خوشگذرانی در شب یلدا می لرزد!

چرا که تغییرات اقتصادی کنونی که افزایش آجیل و میوه های شب یلدا را به دنبال داشته، دست و دل مردم را در پاسداشت از این شب تا جایی می لرزاند و آنان به جای فکر کردن به خوش گذرانی در این شب، به دنبال راهکاری برای تامین اقلام مصرفی شب چله هستند.

شب چله که یکی از سنت های باستانی ایرانیان است با گذشت زمان توانسته همچنان پابرجا و فرصتی برای دورهمی فارغ از دغدغه های روزانه باشد. مردم ایران زمین در جشن شب یلدا با فراهم کردن هندوانه، انار و آجیل بیش از هر زمان دیگری به استقبال از شعرهای عاشقانه حافظ می روند.

مهدی صداقتی، یک شهروند یزدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد تدارکات و برنامه های شب یلدا اظهار کرد: در سال های گذشته که آجیل و میوه شب یلدا چندان قیمتی نداشت مادر زنم همه اعضای خانواده را برای تجدید دیدار به منزلش دعوت می کرد. دورهمی شب چله باعث فراموش شدن مسائل زندگی حتی برای یک شب می شد.

وی گفت: سال جاری خبری از آجیل در خانه ما نیست و فقط می توانم مقداری تخمه و یک هندوانه بخرم.

مروارید عارف منش، یکی دیگر از شهروندان یزدی در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: به دلیل افزایش قیمت ها نمی توانیم یک سوم سال گذشته هم خرید کنیم. اقلام لوکس آجیل شب یلدا نسبت به سال های گذشته حدود سه تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است و پاسداری از این شب در شرایط کنونی تنها برای افراد خاص امکان پذیر است.

وی با بیان این که در شب یلدا نمی توانیم میزبان اقوام باشیم، گفت: سال جاری فقط می توانیم با هندوانه و آجیل های ارزان از خودمان در شب یلدا پذیرایی کنیم.

حسین مشرف، رییس اتحادیه میوه و تره بار یزد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به نبود کمبود میوه در استان، اظهار کرد: 32 واحد صنفی فروش فوق العاده خود به مناسبت فرارسیدن شب یلدا شروع نموده و تا 30 ام همین ماه فعالیت خود را ادامه می دهند. در این فروشگاه ها که به صورت پراکنده در شهر یزد نسبت به اجرای فروش فوق العاده اقدام نموده اند و اقلام میوه نسبت به سایر فروشگاه ها 15 تا 20 درصد ارزان تر عرضه می شوند.

این مسئول در رابطه با انواع اقلامی که نسبت به هفته گذشته ارزان تر شده اند، گفت: پرتقال معمولی از 1500 تا 2000 تومان و پرتقال واشنگتنی از 3000 تا 4000 تومان در میادین عرضه می گردد. اقلامی مانند هویچ و خیار سبز نیز به ترتیب با قیمت 2000 تومان و 2300 تومان عرضه می گردد. خوشبختانه هندوانه به مقدار فراوان در میادین تره بار موجود و از 500 تومان تا 2000 تومان عرضه می گردد. انار نیز به عنوان یکی دیگر از میوه های شب یلدا از 2000 تا 8000 تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می گردد.

مشرف توضیح داد: بازدیدهای محسوس و نامحسوس در راستای کنترل قیمت های بازار میوه در این دو شب به طور جدی تری انجام می گردد.

سید حسین عقیلی، رییس اتحادیه خواربار و آجیل و خشکبار نیز در رابطه با قیمت برخی از اقلام آجیل شب یلدا به خبرنگاران گفت: میوه های خشک از 60 تا 120 هزار تومان، آجیل میوه ای زمستانه با مغزیجات از 60 تا 80 هزار تومان، تخمه آفتاب گردان از 26 تا 28 هزار و کشمش سبز از 34 تا 45 هزار تومان عرضه می گردد.

وی، قیمت برگه زردآلو را بین 20 تا 50 هزار تومان و برگه شفتالو از 25 تا 40 هزار تومان، عنوان و در مورد قیمت دیگر اقلام آجیل بیان نمود: بادام کاغذی 90 هزارتومان، فندوق خام 65 هزار تومان، پسته کله قوچی 160 تا 190 هزار تومان، پسته احمد آقایی 150 تا 180 هزار تومان، پسته فندوقی از 140 تا 160 هزار تومان و پسته اکبری از 170 تا 210 هزار تومان عرضه می گردد.

این مسئول ادامه داد: بادام هندی خام در انواع مختلف از 170 تا 180 هزار تومان، مغز گردو از 120 تا 160 هزار تومان، انجیر خشک 50 تا 140 هزار تومان و سنجد یزدی با قیمت 40 هزار تومان به فروش می رسد.

محمد علی جلائی، رییس اتحادیه شیرینی سازان یزد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به استقبال خوب یزدی ها از شیرینی در شب یلدا، اظهار کرد: انواع شیرینی های خامه ای، فانتزی، دانمارکی و زبان از 17 تا 24 هزار تومان متناسب با کیفیت و نوع شیرینی عرضه می گردد. شیرینی نیز مانند آجیل و میوه شب یلدا تحت نظارت محسوس و نامحسوس واقع شده است و مردم در صورت عدم وجود نرخ نامه خرید نکنند.

گزارش از مهتاب محمدیان، خبرنگار خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 169

به "دست و دلی که برای خوشگذرانی در شب یلدا می لرزد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست و دلی که برای خوشگذرانی در شب یلدا می لرزد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید