چاووش اوغلو: از شرق مدیترانه عقب نشینی نخواهیم کرد

به گزارش آی تی گپ، وزیر خارجه ترکیه بیان نمود بازگشت کشتی اوروک ریس به بندر آنتالیا ارتباطی با توقف عملیات حفاری آنکارا در شرق مدیترانه ندارد.

چاووش اوغلو: از شرق مدیترانه عقب نشینی نخواهیم کرد

به گزارش به نقل از آر تی عربی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت آنکارا از عملیات اکتشافی خود در شرق مدیترانه دست نخواهد کشید.

چاووش اوغلو در خصوص بازگشت کشتی اوروک ریس به بندر آنتالیا گفت برگشت این کشتی به معنای توقف عملیات اکتشافی ما در این منطقه نیست و این کشتی تنها برای تعمیر به آنتالیا بازگشته است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین در خصوص اختلافات میان آنکارا و آتن گفت دو همسایه می توانند به صورت مستقیم به مذاکره و رایزنی بپردازند. اما در صورت مشخص پیش شرط از سوی یونان ما نیز پیش شرط هایی را مطرح خواهیم کرد.

پیشتر نیز وزیر انرژی ترکیه بازگشت کشتی اوروک ریس را اقدامی عادی گفت و اضافه کرد این کشتی کماکان به عملیات حفاری در شرق مدیترانه کمک خواهد کرد.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داد داده های شرکت ردیاب کشتی ها رینفینیتو، نشان می دهد اوروک ریس کشتی حفاری ترکیه روز یکشنبه به سوی ساحل آنتالیا در جنوب این کشور رفته است.

این کشتی ماه گذشته به شرق دریای مدیترانه اعزام شده بود تا در کنار دو کشتی حفاری دیگر عملیات اکتشاف منابع فسیلی را در آن منطقه انجام دهد. نیروی دریایی ترکیه اوایل ماه جاری گفت این کشتی تا 12 سپتامبر به فعالیت خود در آن منطقه ادامه خواهد داد.

یونان و ترکیه که هر دو از اعضای ناتو نیز هستند درباره حقوق استفاده از منابع بالقوه انرژی در شرق مدیترانه اختلافات بسیار زیادی با یکدیگر دارند. این اختلافات با اعزام اوروک ریس به این منطقه برای ترسیم نقشه های احتمالی حفاری نفت و گاز در آب های یونان و قبرس به اوج رسیده است.

جزیره قبرس چندین دهه است که به دو قسمت قبرس یونانی در جنوب و قبرس ترکیه ای در شمال که تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته می شود، تقسیم شده است. با پیدا شدن منابع هیدروکربنی در ساحل جزیره قبرس در سال 2011 اختلافات یونان و ترکیه بر سر این جزیره عمیق تر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1312

به "چاووش اوغلو: از شرق مدیترانه عقب نشینی نخواهیم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: از شرق مدیترانه عقب نشینی نخواهیم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید