وال استریت: ایران و عربستان در پی کاهش تنش ، احتیاج ریاض به تبادل پیغام

به گزارش آی تی گپ، عربستان سعودی بی وقفه در حال کوشش برای برقراری مناسبات با ایران و سایر رقبای منطقه ای خود است؛ نشانه ای از نگرانی پادشاهی سعودی نسبت به خطرهایی که تشدید بحران برای اقتصاد نفتی این کشور به بار می آورد.

وال استریت: ایران و عربستان در پی کاهش تنش ، احتیاج ریاض به تبادل پیغام

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، وال استریت ژورنال در گزارش تازه خود از تمایل ریاض به بهبود روابط با رقبای منطقه ای خود نوشته است. بنا بر این گزارش عربستان پس از آنکه از پشتیبانی آمریکا به دنبال حمله به تاسیسات آرامکو، آنگونه که انتظار داشت، برخوردار نشد، به این سیاست روی آورد. این حمله به طور موقت بخش بزرگی از فراوری نفت عربستان را از کار انداخت. وال استریت ژورنال نوشته که آمریکا پس از حمله یاد شده اقدام نظامی علیه ایران نکرد، اما دست به تقویت نیروی دفاعی عربستان زد.

این روزنامه به نقل از یکی از مقامات سعودی نوشته است: حمله 14 سپتامبر(23 شهریور) بازی را تغییر داد. به نقل از همین مقام سعودی آمده است که عربستان و ایران در ماه های اخیر نه فقط به وسیله واسطه هایی مانند عمان، کویت و پاکستان کوشش نموده اند با هم ارتباط بگیرند، بلکه مستقیما نیز پیغام هایی با یکدیگر رد و بدل نموده اند. تمرکز اصلی این پیغام ها نیز کاهش تنش میان دو کشور بوده است.

به گفته بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس و دیگر مقامات، تهران طرحی را به سعودی ها ارائه داده است که مبتنی بر تعهد و همکاری متقابل با هدف تامین امنیت صادرات نفت است. در پی حملات گوناگون در آب های منطقه به تانکرهای نفتی سعودی، اماراتی و ژاپنی و انفجار بر روی یک نفتکش ایرانی در ماه اکتبر تنش ها رو به اوج رفت.

این حوادث هزینه حمل و نقل و کشتیرانی در خیلج فارس را بالا برد و مبادلات نفتی را بارها با تاخیر روبرو کرد. به گفته مقامات ریاض و ایالات متحده، عربستان همچنین در حال گفتگوهای مخفیانه با حوثی ها است که سال هاست با آنها در یمن می جنگند. جنگی که سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران بشردوستانه در دنیا توصیف نموده است. وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام غربی نوشت: دو طرف اکنون در کوشش هستند تا درگیری های احتمالی را به حداقل برسانند و یک خط ارتباطی ویژه برای این منظور ایجاد نموده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 743

به "وال استریت: ایران و عربستان در پی کاهش تنش ، احتیاج ریاض به تبادل پیغام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وال استریت: ایران و عربستان در پی کاهش تنش ، احتیاج ریاض به تبادل پیغام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید