محاسبه گری سیاسی آمریکا در پس ادعای یاری به کشورهای دیگر

به گزارش آی تی گپ، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش مدعی شد آمریکا 225 میلیون دلار دیگر را برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار دنیا می گذارد.

محاسبه گری سیاسی آمریکا در پس ادعای یاری به کشورهای دیگر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، آمریکا در روزهای اخیر بار دیگر برای یاری رسانی به کشورهای دیگر اعلام آمادگی کرد. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا چندی پیش گفت که آمریکا 225 میلیون دلار دیگر را برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار دنیا می گذارد. وی همچنین مدعی شد که هیچ کشوری تا این حد به اندازه آمریکا سخاوتمند نیست. اما سئوال این است که آیا دولت ترامپ واقعاً این کار را خواهد نمود؟

اوائل ماه فوریه، پامپئو گفت که دولت آمریکا 100 میلیون دلار برای یاری به مقابله با کرونا در اختیار کشورهای مختلف از جمله چین می گذارد. نیمه دوم مارس وی بار دیگر گفت که آمریکا 274 میلیون دلار صرف یاری به کشورهای دنیا برای مبارزه با کرونا نموده است اما نکته اینجاست که:

اولاً، این به اصطلاح 274 میلیون دلار در واقع شامل همان 100 میلیون دلار قبلی است. آمریکا با محاسبه گری بارها روی این ارقام تأکید نموده و در واقع همه چیز در حد بازی با کلمات و ادعاهای فریبنده است.

دوماً، 174 میلیون دلار یاریی که آمریکا ادعا می نماید در نظر گرفته شامل 64 میلیون دلار یاری این کشور به دفتر کمیساریای ارشد امور پناهندگان سازمان ملل است و 110 میلیون دلار مابقی آن نیز در میان 64 کشور توزیع خواهد شد که در واقع یاری بسیار ناچیزی برای هر یک از آن کشورهاست.پرسش کلیدی این است که آیا این پولها واقعا پرداخته شده است؟ سخنگوی وزارت خارجه چین چندی پیش در این باره گفت که ما حتی یک دلار هم از آمریکا دریافت ننموده ایم.

در چین ضرب المثلی وجود دارد که می گوید: وعده می دهد اما عمل نمی نماید. ادعاهای توخالی یاری آمریکا در این شرایط بحرانی نشان می دهد که پیشگیری و مهار ویروس برای این کشور به هیچ وجه مهم نیست بلکه نگران از دست دادن استیلای خود بر دنیا است. سیاستبازان مغرور آمریکایی با ادعاهای فریبنده یاری خود جان انسان ها وسیله رسیدن به اهداف ژئوپولیتیک خود نموده اند.

از زمان شیوع کرونا تا کنون، بسیاری از کشورها تا حد توان به یکدیگر یاری نموده اند. چین به عنوان نخستین کشوری که توانست شیوع ویروس را تحت کنترل قرار دهد، در اولین فرصت و تا حد توان به کشورهای دیگر یاری نموده است. تا کنون، چین لوازم و تجهیزات پزشکی را در قالب محموله های یاریی در اختیار 127 کشور و 4 سازمان دنیای گذاشته و گروهای پزشکان و متخصصان چینی را به 11 کشور از جمله ایران، عراق و ایتالیا اعزام نموده و 20 میلیون دلار نیز در جهت گسترش همکاری های دنیای در راستای پیشگیری مهار کرونا در اختیار سازمان دنیای بهداشت قرار داده و تجربیات خود در زمینه پیشگیری و مهار کرونا و همچنین برنامه های درمانی مورد استفاده در چین را با جامعه دنیای به اشتراک گذاشته است.

هدف چین از این کارها نجات جان انسان ها و جبران یاری و پشتیبانی جامعه دنیای از چین در جهت مقابله با کرونا بوده است که در عین حال ایده چین مبنی بر جامعه بشری با سرنوشت مشترک را نیز نشان می دهد و مورد تقدیر جامعه دنیای نیز قرار گرفته است.

اکنون، مقابله با ویروس در سراسر دنیا بسیار لازم است و به همبستگی و همکاری و یاری رسانی صادقانه احتیاج دارد نه حسابگری سیاسی و تفرقه افکنی. آقای پامپئو، لطفاً دست از ادعاهای توخالی یاری به دیگران بردارید! دنیا منتظر عملی شدن وعده های یاری رسانی آمریکاست!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1054

به "محاسبه گری سیاسی آمریکا در پس ادعای یاری به کشورهای دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه گری سیاسی آمریکا در پس ادعای یاری به کشورهای دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید