دستیابی به نسل نخست سیستم های ارتباط دوسویه با مغز، پروژه های ایمپلنت مغزی توسعه می یابد

به گزارش آی تی گپ، یکی از اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری­ های شناختی در بخش توسعه ابزارهای خواندن و نوشتن در مغز، تشویق محققان برای فعالیت در حوزه پژوهشی ایمپلنت ­های مغزی است.

دستیابی به نسل نخست سیستم های ارتباط دوسویه با مغز، پروژه های ایمپلنت مغزی توسعه می یابد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،از سال 1393 تا به امروز، علاوه بر 10 عنوان پروژه مدولار که در ابتدای فعالیت کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد تصویب شد، چندین عنوان طرح مطالعاتی و پژوهشی دیگر نیز در سال­های 1396 تا 1398 به این مقوله افزوده شد. این رخداد سبب شد تا در مجموع، با احتساب طرح ­های پیشین مصوب ستاد، 18 عنوان طرح با حدود 156 محقق در 13 دانشگاه کشور در حال انجام و یا اتمام ­یافته باشد.

توسعه ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز

از برنامه­ های مهم کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد که از مدتی پیش به وسیله کارگروه توسعه فناوری ­ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز پیگیری می ­گردد، می­توان به تامین خدمات ساخت مدار مجتمع، ارائه اطلاعات و مشخصات فنی مربوطه و بعلاوه تامین دسترسی به کتابخانه سلول­ های دیجیتال مورد احتیاج برای انجام پروژه­ های ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره نمود.

مرحله دوم ساخت تراشه­

در حال حاضر این فعالیت منجر به انعقاد قرارداد بین ستاد توسعه علوم و فناوری­ های شناختی و یکی از شرکت ­های فعال در حوزه میکروالکترونیک کشور شده است که با توجه به برنامه ­ریزی انجام شده، اولین فاز ساخت مدارهای مجتمع در اواسط پاییز 1398 شروع شد و انتظار می ­رود در ابتدای زمستان سال 1400، نتایج آزمایش­­ های مورد نظر بر روی تراشه ­های ساخته شده، آماده انتشار گردد تا پس از برطرف ایرادهای احتمالی، مرحله دوم ساخت تراشه­ های مدنظر در دستور کار قرار گیرد.

در این خصوص، برنامه ­­ریزی برای طراحی نسل دوم و تشکیل جلسات کارگروه با حضور اساتید شناخته شده در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است. میانگین آخرین مقدار پیشرفت تاییدشده به وسیله ناظران طرح ­های مصوب در پروژه مدولار ایمپلنت مغزی تا خاتمه سال 1399 برابر با 70 درصد بود و انتظار می ­رود در زمستان سال 1400، این مقدار تا 90 درصد افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 2097

به "دستیابی به نسل نخست سیستم های ارتباط دوسویه با مغز، پروژه های ایمپلنت مغزی توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی به نسل نخست سیستم های ارتباط دوسویه با مغز، پروژه های ایمپلنت مغزی توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید