خشم محافل سیاسی انگلیس از طرح جانسون برای تعطیلی موقتی مجلس

به گزارش آی تی گپ، بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان مجلس انگلیس اعتراض شدیدی به تصمیم نخست وزیر برای طولانی کردن تعطیلی مجلس به منظور دستیابی به اهداف خود در جهت برگزیت وارد کردند.

خشم محافل سیاسی انگلیس از طرح جانسون برای تعطیلی موقتی مجلس

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از نشریه دی سایت آلمان، طرح بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای تعطیلی بیشتر مجلس به منظور هموار کردن راه خود برای عملی کردن برگزیت بدون توافق با واکنش های تند محافل سیاسی این کشور روبرو شده است.

این طرح جانسون با انتقاد شدیدی از طرف محافل سیاسی انگلیس روبرو شده است.

بعضی منابع مطلع بیان کردند که دولت بوریس جانسون به دنبال ادامه تعطیلی مجلس تا 14 اکتبر است تا مانع از کوشش های نمایندگان برای جلوگیری از خروج این کشور از اتحادیه اروپا گردد .

بریتانیا میخواهد رسما 31 اکتبر از اتحادیه اروپا خارج گردد. تعطیلات تابستانی مجلس انگلیس قرار است 2 اکتبر به سرانجام برسد و پس از آن نمایندگان احزاب مخالف قصد دارند با تصویب قانونی برگزیت را به تاخیر بیندازند .

شبکه های بی بی سی و اسکای نیوز گزارش دادند که دولت لندن از ملکه انگلیس خواسته است تا جلسات مجلس را تا 14 اکتبر تعطیل کند. این اقدام راستا لازم برای برگزیت بدون توافق را هموار خواهد نمود چرا که نمایندگان مجلس دیگر فرصت کافی برای تصویب هر قانونی که مانع از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق گردد، نخواهند داشت .

آبزرور نیز گزارش داده است که جانسون از وزیر دادگستری انگلیس سئوال نموده است که آیا می تواند مجلس را از 9 سپتامبر یعنی 18 شهریورماه به مدت 5 هفته تعطیل کند تا مانع از مخالفت نمایندگان با برگزیت بدون توافق گردد؟

جانسون پیش از این تهدید نموده است که حتی حاضر است مجلس انگلیس را به حالت تعلیق درآورد تا بتواند مانع از مخالفت نمایندگان مجلس با برگزیت بدون توافق گردد .

بسیاری از نمایندگان مجلس انگلیس حالا می ترسند که جانسون بخواهد به صورت هدفمند جلوی آن ها را برای جلوگیری از وقوع سناریوی برگزیت نامنظم بگیرد.

جان برکوو، سخنگوی مجلس انگلیس درباره این طرح جانسون بسیار ابراز خشم نموده و اعلام نموده است که این اقدام جانسون نقض قانون اساسی است.

وی همچنین گفته است که تعطیلی مجلس حمله به روند دموکراتیک و حقوق نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان منتخب ملت است. وی تاکید نمود که جانسون پیش از این وی را از این طرح خود مطلع ننموده بود.

فیلیپ هاموند از سیاستمداران بلند پایه حزب محافظه کار انگلیس و وزیر خزانه داری دوران نخست وزیری ترزا می هم چنین نظری داشته و انتقاد شدیدی به طرح جانسون برای تعطیلی مجلس وارد نموده است.

وی در پیامی توئیتری بیان کرد که این یک رسوایی قانون اساسی است که مجلس در دوران بحران ملی از این مسئله که دولت را به پاسخگویی وادارد باز داشته گردد. این اقدامی عمیقا غیر دموکراتیک است.

جرمی کوربین، حزب کارگر انگلیس هم در بیانیه ای بیان کرد که وی درباره بی پروایی و بی احتیاطی دولت جانسون بسیار شوکه شده است. اگر جانسون به برنامه های خود اطمینان داشته باشد باید به مردم اجازه دهد در انتخابات عمومی در این باره تصمیم گیری نمایند.

جو سوینسون، رئیس لیبرال دموکرات ها در مجلس انگلیس هم انتقاد شدیدی به این طرح جانسون وارد نموده و گفت: تعطیلی موقت مجلس یک اقدام بزدلانه است. جانسون راستای خطرناک و غیر قابل تحمل را در پیش گرفته است.

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکلتلند هم از نمایندگان انگلیسی خواسته است که جانسون را در هفته آینده متوقف نمایند؛ در غیر این صورت چهارشنبه به عنوان روز تیره و تاری برای دموکراسی انگلیس در تاریخ رقم خواهد خورد. وی در مصاحبه ای با بی بی سی از روزی که دموکراسی در آن مرد سخن گفت.

یوتو کوپر ، از نمایندگان حزب کارگر انگلیس هم در پیامی توئیتری اعلام نموده است که بوریس جانسون سعی می نماید از ملکه انگلیس سوء استفاده کند تا قدرت را در دست خود متمرکز کند.

کلیو لوئیس، از همکاران وی هم اعلام نموده است که وی مشترکا با دیگر اعضای مجلس از دموکراسی دفاع خواهد نمود. ما از مردم می خواهیم که به خیابان ها بروند. ما یک جلسه فوق العاده مجلس تشکیل خواهیم داد.

همچنین از اطرافیان جانسون هم انتقادهای زیادی به وی وارد شده است. دو تن از نمایندگان حزب محافظه کار نزدیک به جانسون از اقدامی ظالمانه سخن گفته اند که می تواند منجر به رای عدم اعتماد به جانسون و شکست دولت وی گردد.

احزاب مخالف بریتانیا اعلام نموده اند، به دنبال تصویب قانونی هستند تا بوریس جانسون نخست وزیر را مجبور نمایند تا خروج این کشور از اتحادیه اروپا را به تاخیر بیندازد .

در حالی که تنها 65 روز فرصت تا سرانجام مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا باقی مانده است، اتحادیه اروپا بارها مخالفت خود را با انجام مذاکرات مجدد با لندن بر سر برگزیت اعلام نموده است .

به نظر می رسد اختلافات لندن و بروکسل بر سر مرز ایرلند پس از برگزیت همچنان مانع بزرگی برای دستیابی به توافق نهایی خواهد بود .

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز تاکید نموده است که احزاب مخالف انگلیس به توافق رسیده اند تا قانونی را تصویب نمایند که بر اساس آن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به تعویق بیفتد.

بوریس جانسون وعده داده است تا بریتانیا را در روز 31 اکتبر با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند. این در شرایطی است که بعضی از نمایندگان محافظه کار تهدید نموده اند که برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق، علیه وی رای خواهند داد .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 425

به "خشم محافل سیاسی انگلیس از طرح جانسون برای تعطیلی موقتی مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم محافل سیاسی انگلیس از طرح جانسون برای تعطیلی موقتی مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید