خبرنگاران معاون دانشگاه علوم پزشکی: شرایط کرونایی خراسان شمالی شکننده است

به گزارش آی تی گپ، بجنورد- خبرنگاران- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: مردم گمان نکنند با نارنجی شدن شرایط استان، دیگر مشکل شیوع ویروس کرونا رفع شده، حال آنکه شرایط خراسان شمالی بسیار شکننده است و اگر دورهمی ها تعطیل نشود دوباره بازخواهد گشت.

خبرنگاران معاون دانشگاه علوم پزشکی: شرایط کرونایی خراسان شمالی شکننده است

دکتر افشین دلشاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با همکاری مردم، اصناف بازار و دیگر اقشار و رعایت محدودیت های کرونایی، شرایط شیوع بیماری کووید 19 در این استان از قرمز به نارنجی تبدیل شده و تعداد مرگ و میرها کاهش یافته و در بعضی روزها حتی به صفر رسیده است اما این می تواند موقتی باشد.

وی اضافه کرد: محدودیت های اخیر اثر خود را نشان داده است و موارد بستری، فوت و مراجعان سرپایی با علایم بیماری کووید 19 و نمونه های مثبت به صورت چشمگیری کاهش یافته است که حکایت از آن دارد که محدودیت های یک ماه اخیر نتیجه بخش بوده است.

وی با بیان اینکه این شرایط اما به سرعت ممکن است رنگ عوض نموده و ویروس بازگردد، اضافه کرد: نتیجه محدودیت ها به لحاظ کنترل بیماری خوب بود اما این محدودیت ها بر زندگی اجتماعی و مالی مردم تاثیر منفی داشت و اگر آحاد جامعه خواستار برنگشتن بیماری و محدودیت ها هستند، باید پروتکل های اجتماعی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و دورهمی ها را تعطیل نمایند.

دکتر دلشاد اعلام کرد: انتقال بیماری بسیار سریع است و 40 درصد از مبتلایان کاملا بی علامت هستند و در صورت رعایت نشدن پروتکل ها شرایط مانند قبل خواهد شد.

وی هشدار داد: مردم گمان ننمایند کرونا تمام شده است، تنها شرایط قرمز به نارنجی تبدیل شده است و ازدحام دوباره در بازار، استفاده نکردن از ماسک، و دورهمی ها و به ویژه شب نشینی های یلدایی، استان را دوباره به سمت موج دیگری از این بیماری سوق خواهد داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با بیان اینکه الگوی بیماری خانوادگی شده است، گفت: این ویروس برای سالمندان خطرناک تر است و مراسم یلدا نیز معمولا در خانه بزرگان خانواده ها برپا می گردد، بنا براین اگر مردم می خواهند به سالمندان خانواده ها آسیبی نرسد باید از رفت و آمد و دورهمی پرهیز نمایند.

دکتر دلشاد تاکید نمود: اگر کسبه نیز می خواهند که مغازه هایشان باز و کسب و کارشان برقرار باشد و دوباره دچار محدودیت نشوند، لازمه اش این است که پروتکل ها را با جدیت رعایت نمایند و خانواده ها نیز از دورهمی ها و برپایی تجمعات محفلی پرهیز نمایند تا سالم بمانند.

وی گفت: مردم گمان ننمایند که واکسن کرونا می تواند حلال مسائل باشد، زیرا هنوز واکسنی وارد کشور نشده است و اگر واکسنی هم وارد گردد تا سال آینده به دست مردم نمی رسد و در سه ماه زمستان اتفاق خاصی نمی افتد و شرایط کنونی را، که نتیجه اعمال محدودیت ها و رعایت توصیه ها توسط خودشان است به فال نیک گرفته و اندکی بیشتر رعایت کنیم.

وی تاکید نمود: از مردم می خواهیم همچنان ماسک بزنند، به مسافرت و دورهمی ها نروند زیرا فاصله نارنجی استان تا قرمز شدن اندک است و با اندکی بی احتیاطی دوباره می تواند قرمز گردد.

بنا بر اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی، به جز شهر گرمه که شرایط زرد کرونایی دارد، دیگر شهرهای این استان اکنون در شرایط نارنجی کرونایی هستند.

استان خراسان شمالی با دارا بودن 863 هزار نفر جمعیت از مردادماه وارد شرایط قرمز کرونایی شده بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: itgap.ir شناسه مطلب: 1470

به "خبرنگاران معاون دانشگاه علوم پزشکی: شرایط کرونایی خراسان شمالی شکننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون دانشگاه علوم پزشکی: شرایط کرونایی خراسان شمالی شکننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید